ANDÓCZI BALOGH ÉVA, a Somogyi Károly Városi és Megyei Könyvtár PR csoportvezetője

Posted by Buzai Csaba - március 3rd, 2021

Andóczi Balogh Éva Szeged kulturális életének prominens személyisége. 13 éve feladata többek közt a Szeged város életében domináns kulturális szerepet betöltő ünnepi könyvhetek szervezése, mely ma már valódi kulturális fesztiválja a Dél-alföldi régiónak. Életútja valamennyi állomásán központi szerepet játszottak az együttműködések, szakmai kooperációk létrehozása. Megtapasztalta, hogy a szociális kompetenciák minden életkorban fejleszthetők. Hisz a jól szervezett együttműködések teremtő erejében: hiszen „a Somogyi-könyvtár sikere, pezsgése, kulturális jelenléte, rugalmassága, kreativitása, és projektgazdagsága is komoly csapatmunka eredménye.” (a szerk.)

Andóczi Balogh Éva 1959. november 7-én született Jánoshalmán; az általános iskolai és középiskolai tanulmányait is itt fejezte be. 1978-ban felvételt nyert a Juhász Gyula Tanárképző Főiskola magyar-népművelés szakára, ahol 1982-ben általános iskolai tanár és okleveles népművelő diplomát szerzett. Pár évvel később okleveles könyvtárosként ugyanitt végzett. A Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézetben mentálhigiénés szakemberi (2003-2006), a Pécsi Tudományegyetem Emberi Erőforrás Fejlesztési Karán kulturális projektmenedzseri (2008-2010), és a Szegedi Tudományegyetemen könyvtárpedagógus BA (2011-2012) diplomát szerzett.

1984-től első munkahelye a Szegedi Nemzeti Színház volt, ahol közönségszervezőként tevékenykedett 1984-től. 1986-tól 2005-ig a szegedi Somogyi-könyvtár gyermekkönyvtárosa volt. 2005-ben váltott, pedagógiai előadóként kezdett dolgozni a Csongrád Megyei Pedagógiai Szak- és Szakmai Szolgáltató Intézetben 2007-ig. Közben óraadóként tevékenységkísérő stúdiumot vezetett a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Mentálhigiéné Szakirányú Továbbképzésén (2006-2009). 2008-tól a Somogyi-könyvtár kommunikációért felelős szakembere, a PR csoport vezetője.

Férje: Bánffi István, gyermekük: Bánffi Ádám, unokájuk: Bánffi Lívia.

ELISMERÉSEI
2003. január 22. – Kölcsey-ezüstérem. Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata
2015. november 15. – Csongrád megyei Príma-díj. Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége Csongrád megyei Szervezete
https://szeged.hu/hirek/17033/atadtak-a-2015-os-csongrad-megyei-prima-dijakat
2021. január 22. – Szeged Kultúrájáért-díj. Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata
https://szeged.hu/hirek/39876/andoczi-balogh-eva-beleszeretett-szegedbe
https://szeged.hu/hirek/39861/magyar-kultura-napja-2021-ben-andoczi-balogh-eva-es-cseh-antal-kapja-szeged-arany-pecsetgyurujet?fbclid=IwAR1edKVtuyShKPY6IPf1ZfFU8WmwxilsQeRJzhNFyOzL0Fx8KTZXbB8nhHU
https://www.youtube.com/watch?v=ogKVy5tMCbw
https://www.youtube.com/watch?v=fRnfarhUcQg

Csongrád-megyei Príma-díjasként

CIVIL TAGSÁG
Csongrád Megyei Könyvtárosok Egyesülete
Magyar Egyiptomi Baráti Társaság

PUBLIKÁCIÓI

  • Andóczi Balogh Éva: Észrevétlen kutatás: Táblás és társasjátékok könyves környezetben. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó, 2008. 102 p. (A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma és a Nemzeti kulturális Alap támogatásával)

„Szeretettel és tisztelettel hívom fel a figyelmed a táblás játékokra, amelyek szolgálatunkba állítva keretet adhatnak a tanítási-tanulási folyamatoknak.
„A játék, a játszás a gyermeket megtanítja: cselekedni, önmagán uralkodni, másokkal együtt munkálkodni, bizonyos szabályokat megtartani, egy célra összpontosítani, képességeit másokéval összemérni ” (Bartha Árpád)
Ha rendelkezésedre áll (az általad kiválasztott témáról) egy jókora halmaz érdekes könyv, ha azt szeretnéd, hogy a gondjaidra bízott gyermekcsapat ebben a könyvhalmazban búvárkodjon, ha azt is szeretnéd, hogy mindezt egy időben, egy térben, valamint rendezetten tegyék: tégy próbát!” (Andóczi Balogh Éva)

  • Andóczi Balogh Éva – Oros Sándor: Projektmunka a könyvtárban – szegedi tapasztalatok. In.: Kutatások az Eötvös József Főiskolán. 2008. 8. évf. 13-20. p.
  • Andóczi Balogh Éva – Palánkainé Sebők Zsuzsanna: Az „Osztozkodik a róka” című népmese feldolgozása: tanítási segédanyag a 2. évfolyam számára. In.: Tanítói kincsestár – Alsó tagozat, 33. kiegészítő kötet, Raabe Tanácsadó és Kiadó Kft., 2007. 1-16 p.
  • Andóczi Balogh Éva – Palánkainé Sebők Zsuzsanna: A „Tulipánná változott királyfi” című népmese feldolgozása: tanítási segédanyag a 2. évfolyam számára. In.: Tanítói kincsestár – Alsó tagozat, 33. kiegészítő kötet, Raabe Tanácsadó és Kiadó Kft., 2007. 12 1-18. p
  • Andóczi Balogh Éva – Palánkainé Sebők Zsuzsanna: A „Mátyás király meg az igazmondó juhász” című népmese feldolgozása: tanítási segédanyag a 4. évfolyam számára. In.: Tanítói kincsestár – Alsó tagozat, 33. kiegészítő kötet, Raabe Tanácsadó és Kiadó Kft., 2007. 1-20 p.
  • Andóczi Balogh Éva – Palánkainé Sebők Zsuzsanna: „A hónapok” című népmese feldolgozása: tanítási segédanyag a 2. évfolyam számára. In.: Tanítói kincsestár – Alsó tagozat, 33. kiegészítő kötet, Raabe Tanácsadó és Kiadó Kft., 2007. 1-22 p.
  • Andóczi Balogh Éva – Korányi Margit – Palánkainé Sebők Zsuzsanna – Rózsa Vincéné: Én, te… mi: 2. gyűjtemény. Budapest: SuliNova, 2006.

„A szegedi Somogyi-könyvtár gyermekkönyvtárosai értenek a történetek megszelídítéséhez: tapasztalataikat most közkinccsé teszik. A Megszelídített történetek tippjei bátran használhatók iskolai órák színessé tételéhez, könyvtári foglalkozások szervezéséhez vagy akár egyjátékos délutáni foglalkozáshoz, amely élményt jelenthet a nebulóknak.”

  • Andóczi Balogh Éva – Kulcsár Marianna – Palánkainé Sebők Zsuzsanna: Megszelídített történetek: a Százholdas Pagonytól Roxfortig, [Szeged]: Somogyi K. tár. és M. Kvt. : Könyvmolyképző K., 2006. 119 p. (A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma és a Nemzeti kulturális Alap támogatásával)
  • Andóczi Balogh Éva: Táblás játék sok könyvre és egy osztálynyi gyermekre „hangszerelve.” In.: Környezeti nevelés a bemutató helyeken. (Réce füzetek 6.) Alapítvány a Magyarországi Környezeti Nevelésért, 2004. 138-141 p.
  • Andóczi Balogh Éva: Recenzió. Lajta Erika: Királylány a talpán! In.: Csengőszó: módszertani folyóirat tanítóknak. 2002. (10. évf.) 1. sz. 18-19. p.
  • Palánkainé Sebők Zsuzsanna – Andóczi Balogh Éva: Polémiák. In.: Fordulópont. 2002. (4. évf.) (15.) sz. 104-107. p.
  • Andóczi Balogh Éva – Kulcsár Marianna: Amikor megállt az idő. In.: Könyvtári Levelező/lap. 2000. (12. évf.) 3. sz. 9. p.
  • Andóczi Balogh Éva:Természetismeretről a könyvtárban. In.: A Biológia Tanítása. 2000. (8. évf.) 1. sz. 18-21. p.
  • Andóczi Balogh Éva: Táblás játék sok könyvre és egy osztálynyi gyermekre „hangszerelve.” In.: Csengőszó: módszertani folyóirat tanítóknak. 1999. évf. 5 sz.
  • Andóczi Balogh Éva et al.: Tanári kézikönyv az Informatika, könyvtárhasználat, számítástechnika tankönyvsorozathoz. Apáczai Kiadó, 1999. 96 p.
  • Andóczi Balogh Éva et al.: Informatika – könyvtárhasználat – számítástechnika: tankönyv kezdők részére: 7-8. osztály, Apáczai Kiadó, 1999. 96 p.
  • Andóczi Balogh Éva et al.: Informatika – könyvtárhasználat – számítástechnika: tankönyv kezdők részére: 5-6. osztály, Apáczai Kiadó, 1998. 96 p.

Egy mottó vagy idézet, ami leginkább jellemzi életfelfogásodat

Könyvtárosként szeretem és gyűjtöm a szép idézeteket, mégis most egy személyes üzenet jut eszembe általános iskolás éveimből. Mint az akkori kislányoknak, nekem is volt emlékkönyvem. Osztálytársaknak, barátnőknek, rokonoknak és tanárainknak adtuk oda azzal a kéréssel, hogy írjanak bele valamit. Egy nagyon kedves tanáromat is megkértem erre…. Az emlékkönyv már nincs meg, de az ő írása valamiért beleégett az emlékezetembe: „Évám, olyannak ismerd meg az embereket, amilyenek, és ne olyannak, amilyennek mondják!” A mai napig időnként elmorfondírozom ezen….

Első találkozásod a könyvvel

Szerencsés voltam, mert Édesanyám esténként olvasott nekem. Illyés Gyula, Benedek Elek népmese gyűjteményeit, Ezeregy éjszaka legszebb meséit, Mórát, kortárs meséket, a Nők Lapjában megjelent meséket… Ezek a könyvek saját kis könyvtáram részét képezték.

Az önálló olvasás harmadikos koromban kezdődött. Nagyon szerettem volna megkapni Bálint Ágnes Mazsola című meseregényét, de sok könyv várta már sorát addigra, hogy magam is elolvassam őket. A szüleim válasza kérésemre az volt, hogy legközelebb csak akkor lesz könyvvásárlás, ha el is olvasom a már meglévőket. Nagyon vágytam a Mazsolára! Végül is megszántak és megvették. Ez lett az első könyv, amit elolvastam és ezek után jött a többi szép sorban… A közelmúltban kisunokám, Lívia számára megvettem új kiadásban a Mazsolát….

Első közművelődési munkahelyed a Szegedi Nemzeti Színház volt. Hogyan kerültél a Somogyi Károly Városi és Megyei Könyvtárba?

1986-ban megszületett a kisfiam, Ádám… Az anyaság egy csoda volt számomra. A GYES leteltével olyan munkát szerettem volna, amely mellett az anyaszerep sem csorbul. Mivel a főiskolán könyvtár speciálkollégiumot is végeztem, így a könyvtárosság felé indultam el.

Szegeden a Somogyi-könyvtár akkortájt költözött a Dóm téri, korszerű üvegpalotába, több szempontból is vonzó volt könyvtárossá válni.

Gyermekkönyvtári életképek

Olvasótáborban

Mi képezi a kommunikációs munkád alapjait?

Kapcsolattartás a sajtóval, sajtóanyagok kiküldése, sajtótájékoztatók szervezése, interjúk leszervezése, kollégákkal interjúk előtti konzultáció, általános kérdésekben rendelkezésre állás, sajtómegjelenés követése, sajtólista gondozása. A könyvár állományára épülően háttér információk biztosítása igény szerint.

Sajtótájékoztatón

Kiemelkedő számú és szerteágazó kapcsolatokkal rendelkezik a Somogyi Károly Városi és Megyei Könyvtár. Mi a titka? Mi a sikeres kapcsolatépítés titka?

Azonosulni a saját intézményi céljainkkal és ráhangolódni a partnerre! A szükségletek mentén érdemes elindulni! Legtöbbször a partner és a saját intézményünk szükségleteinek lesz egy közös metszete, amelyre tartós együttműködéseket lehet építeni. Ha valódi szükségletekre tudunk rátapintani, akkor működhet egy finom, semmiképpen sem erőszakos meggyőzés. Természetesen a partner megfelelő hozzáállása nélkül nem megy…, az is lehet, hogy az ő prioritásai szerint az általam feltérképezett szükséglet, nem a legsürgetőbb a sorban, legfeljebb egy későbbi időpontban.

Milyen módszerekkel, eszközökkel történik a könyvtár felé irányuló állandó figyelem megújítása?

Stabil, kiszámítható sajtókapcsolatok, amelynek alapja az évek alatt kiépült bizalom. Ehhez folyamatosan és megfelelő minőségben kell a sajtó munkatársai számára biztosítani az információt a könyvtár szolgáltatásairól, programjairól, eredményeiről. A szolgáltatásokat és a programokat úgy érdemes alakítani, fejleszteni, hogy a kommunikálhatóság szempontját is beépítjük már a kezdetektől. Fontos a rugalmasság és innováció…, azaz aktuálisnak és újszerűnek lenni.

Képregényfesztivál

Szerinted miért jó a Montessori módszer alkalmazása a könyvtárakban is?

Az általa megfogalmazott értékek, mint az önállóság, a problémák felismerése, a problémamegoldó gondolkodás, a sokoldalú kreativitás, az együttműködés képessége, a tolerancia, a másság elfogadása, segítőkészség, a különböző népek kultúrájának megismerése és értékelése, mint a békés egymás mellet élés feltétele, a biológiai egyensúly felismerése, a természet szeretete, a környezet védelme napjainkban is korszerűek és a könytárpedagógiában is kiemelten fontosak.

A játék szerepe az életedben

A játékról mindenkinek vannak élményei, bár filozófiai mélységben ritkán gondoljuk végig az ezzel kapcsolatos érzéseinket és élményeinket.

Gyermekkönyvtárosként játékkal a szellemi tudattartalmak felé csábítva a gyerekeket, számtalanszor volt módomban megtapasztalni azokat a pillanatokat melyek a mindennapi világ és a játék megszentelt tere között feszülnek; amikor a játék egy „mintha világban”, a valóság és a látszat világa között zajlik. Zavarba ejtő tud lenni felnőttként az a gyors és pontos váltási képesség, ahogyan a gyerekek „közlekednek” a két világ között, soha nem keverve össze az eltérő szabályrendszereket. Az érzelmek szintjén, a játék, mint tevékenység közben megjelenik egy sajátos élénkség, ami egy speciális tudatállapottal jár együtt. Amennyiben létezik a boldogság, mint kategória, talán leginkább ahhoz van köze, derűs, szabad és önfeledt.

„Ha a világ a játék könnyűségének és örömének, szabadságának és harmóniájának jegyében teremtődött, akkor nem lehet gonosz és idegen világ. Van azonban a játék könnyűségében és örömében, szabadságában és harmóniájában valami lényegét tekintve isteni…” (Hankiss Elemér)

13 éve szervezed, koordinálod az Ünnepi Könyvhét szegedi rendezvényeit, mely minden évben kicsit hosszabb a hagyományosnál. Miért?

Szeged értelmiségi város. Felbecsülhetetlen az egyetem szellemi kisugárzása. Kiadók, irodalmi folyóiratok, alkotók számtalan újdonságot kínálva gazdagítják a könyvheti kínálatot. Felelősség, hogy teret adjunk a határon túli magyar irodalomnak is, ugyanakkor figyeljünk a velünk élő nemzetiségek kultúrájára is. Természetesen nem maradhatnak el Szegedről azok az írók sem, akiket az ország ünnepel. Mindez nem fér bele 4-5 napba, még akkor sem, ha párhuzamosan több helyszínen zajlanak a könyvbemutatók. Az elmúlt években átlagosan 100-180 program fémjelezte a szegedi könyvheteket és ehhez idő kell…, és mi szánunk rá időt…

Ünnepi Könyvheti pillanatképek

A Z és Alfa generáció elérésére a Somogyi Károly Városi és Megyei Könyvtár kidolgozta „A kiterjesztett könyvtár, a QR-kód használat könyvtári környezetben” c. módszerét. Mi ennek a lényege és hogyan tudhatnak meg erről még többet a könyvtárosok?

A Somogyi Károly Városi és Megyei könyvtár 2019-ben adta be pályázatát a Könyvtári Minőségi Díj elnyerésére. A pályázat egyik innovációs fókusza a QR-kód használat könyvtári környezetben. A cél az okos eszközök bevonása az új típusú könyvtári foglalkozások tervezésébe. A tartalom régi, a módszer ellenben új volt a szakmában. A hagyományos értelemben vett könyvtárhasználati órát megújítottuk a fiatalok által napi szinten használt technológiák bevonásával. A könyvtári foglalkozások résztvevőinek szótárakban, lexikonokban, folyóiratokban, valamint online katalógusokban, virtuális kiállításokban kell keresniük, mindezt a mobiltelefonra, tabletre telepített QR-kód-olvasó program segítségével. A tanórákon tiltott eszköz használata a könyvtárban „kötelező” lett. Napjainkban már a könyvtárhasználati órák mellett számos témában kínálunk foglalkozásokat, vetélkedőket, valós és virtuális sétákat erre a módszerre és technikára építve. A módszer bevezetése és folyamatos fejlesztése Piri Ildikó kolléganőm nevéhez kötődik.

A pályázat teljes szövege olvasható a Somogyi-könyvtár honlapján: http://www.sk-szeged.hu/documents/10157/28109/minosegi_dij_2019.pdf/98ca7a30-9593-49f3-a8af-8194fac885cc

Az alábbi linken a módszertani segédanyag ingyenesen, regisztráció nélkül elérhető: http://elearning.sk-szeged.hu

A szakirodalom mellett milyen típusú könyveket kedvelsz? Van időd egyáltalán szépirodalmat olvasni?

Annyi időm nincs rá, mint amennyit szeretnék, de a munkám kötelez…, szeretem a kortársakat! Van, akit azért olvasok, mert követem a munkásságát és van, akit a felfedezés öröme miatt…

A teljesség igénye nélkül Spiró, Závada, Darvasi, Grecsó, Temesi, Dragomán, Oravecz, Krusovszky, Tóth Krisztina, a helyi írók közül pedig Szilasi László, Bene Zoltán, Veszelka Attila, Bátyi Zoltán, de vég nélkül tudnám sorolni milyen sokak új megjelenését ki nem hagynám….

Zene, amit szívesen hallgatsz

Carl Orff Carmina Buranaja és Ravell Boleroja megunhatatlan a számomra. Főiskolásként gyakran tanultam a Somogyi-könyvtár zenei részlegében és legszívesebben ezeket hallgattam már akkor is… A Szegedi Kortárs Balett Carmina Burana című táncjátékát Juronics Tamás koreográfiája fémjelzi. Az együttes húsz éve tartja repertoárján a darabot… Ha tehetem, minden évben megnézem…

Egy kép a szobád falán

Közös szenvedélyként a párommal imádjuk a régiség- és kirakodóvásárokat bújni. Számtalan kincsre tettünk szert az elmúlt közel négy évtized alatt olykor „erős felindultságból elkövetve.” Így került a birtokunkba házasságunk kezdetén egy festmény, utcarészlet, keleti, talán arab bazár. Kortalan időből… Változtak körülöttünk a tárgyak, de ez a kép maradt. Néhány évvel ezelőtt Marokkóban jártunk. Mostanra már tudom, hogy az ottani világot vetítette elő és varázsolta az otthonunkba.

Merre jártál a világban és – ha már biztonságosan lehet – hová utaznál a legszívesebben?

A párommal nagyon szeretünk utazni… Megjártuk Amerikát, láttuk a kanyonok földjét, Las Vegast, New Yorkot, voltunk Egyiptomban, Marokkóban, Tunéziában, Törökországban, Európa legtöbb országában, de szeretünk Magyarországon is utazni. Sokat túráztunk a Mátrában és napjainkra már nagyszülőként is igyekszünk közös utazási élményeket gyűjteni Livikével. Legutóbbi közös kalandunk ősszel a Hortobágyon, a Szent Dömötör-napi behajtási ünnep volt. Szeretnék Jordániába, meg Dél-Amerikába eljutni és meghódításra vár még a Baltikum is…

Mátrai kirándulás

Párommal útban a tenger felé

Volt egy időszak az életedben, amikor szinte mindig tanultál, miközben teljes erőbedobással dolgoztál, publikáltál és azt is tudjuk, hogy egy PR-munkatárs nem hagyományos munkarendben dolgozik, különösen a nagyrendezvények, fesztiválok idején. Hogyan egyeztethető össze a család, a munka, a tanulás és a publikálás?

Talán, hogy egyszerre csak egy dolog a nagyon fontos és arra fókuszálok… ha vizsga van, akkor arra, ha egy rendezvény dömpingje, akkor arra, ha a fiam esküvője, akkor arra, ha az unokámat várom, akkor arra… Aztán a munka adta feladatok inkább a fiam kamaszkora körül erősödtek fel a hétköznapjaimban. Előtte védettebb volt a magánszféra…. Nőként a szakmai kiteljesedés ideje negyven éves kor körül jött el a számomra.

Tervek, álmok, vágyak: három kívánság

Derű a hétköznapokhoz, lottónyeremény a megfizethető álmokhoz, közös élmények a szeretteimmel, pont megfelelő méretű kihívások a munkában…

Keszi Erika Zsuzsanna – Andóczi Balogh Éva

Andóczi Balogh Évának a kitüntetéséhez szívből gratulálunk; a John Davison Rockefeller és Eline Snel idézetekkel pedig jó munkát és további sikeres éveket kívánunk! „A siker titka, hogy a szokásos dolgokat szokatlanul jól csinálod.” / „Felbecsülhetetlen értéke van annak, ha azt hallod másoktól, hogy jó vagy, és úgy szeretnek, ahogy vagy.” (a szerk.)

Comments are closed.

Blog Home