Ahány könyv, annyi élmény – workshop az olvasásért

Posted by Buzai Csaba - december 19th, 2019

Az én könyvtáram program 2019-ben két jelentős témanapot is tartott. Tavasszal a Könyvtárostanárok Egyesületével közösen szervezett Digitális tananyagfejlesztés az én könyvtáramért című eseményen több mint 170-en vettek részt. Ennek sikerén felbuzdulva került megszervezésre az Ahány könyv, annyi élmény – workshop az olvasásért című rendezvény a Lurdy Konferenciaközpontban 2019. november 15-én, mintegy 200 könyvtáros, pedagógus, olvasásnépszerűsítés iránt elkötelezett szakember részvételével. Az esemény meghívott előadói és workshop-vezetői úgy kerültek kiválasztásra, hogy bemutatóik, prezentációik által esszenciálisan adtak egy képet a projekt eddig elért eredményeiről éppúgy, mint arról a sürgető és fontos igényről is, hogy az olvasáskultúra-fejlesztése, a digitális írástudás közvetítése, könyvtárhasználat, információkeresés fejlesztése a projekt lezárultával is kiemelt támogatást kell, hogy élvezzen.

Az eseményen köszöntőt mondott Kovácsné Koreny Ágnes, a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár a főigazgató-helyettese és Farkas Ferenc, a program szakmai vezetője. A főigazgató-helyettes asszony beszédében kiemelte, hogy könyvtárhasználóként évente kétmillió magyar polgárt szolgál ki a hazai könyvtári rendszer, akik az előző évben személyesen, illetve egyre többen távszolgáltatások révén otthonról, 110 millió alkalommal vették igénybe a szolgáltatásokat. Ugyanakkor tény, hogy az információs társadalomban a könyvtárak szerepe is átalakul és közösség központú könyvtárrá kell válniuk ahhoz, hogy a hagyományos értékek, a könyv és olvasáskultúra közvetítésén túl meg tudjanak felelni a digitális kor kihívásainak is, versenyképes szolgáltatásokat tudjanak biztosítani használóiknak. De hogyan kell a könyvtáraknak megszólítaniuk a gyerekeket, a fiatalokat, az iskolákat? Hogyan érhető el, hogy továbbra is egyre többen legyenek aktív használói a könyvtáraknak? – tette fel a kérdést és ennek kapcsán az én könyvtáram program fejlesztéseit mutatta be.

2020. január végén zárul a három évvel ezelőtt indult „Az én könyvtáram program”, mely sokak számára ismert, hiszen a köznevelést támogató könyvtári fejlesztéseket három országos rendezvénysorozat mellett különböző konferenciák sora – így többek között a székesfehérvári Vándorgyűlés keretében szervezett szekció – igyekezett bemutatni. Az összesen több mint száz eseményen közel 6000 könyvtáros, könyvtárostanár vett részt. A célkitűzésekkel valószínűleg könnyű azonosulni, hiszen a szövegértés és olvasásfejlesztés, a digitális kompetenciák fejlesztése, az információkeresést támogatása nemcsak a köznevelés, de a könyvtárak számára is fontos kérdések.

A projekt szakmai eredményei között említhetjük az országos szaktanácsadói hálózat működését, a közel 2200 diák bevonásával megvalósult 90 mintaprogramot – ezek teljes terjedelemben elérhetők a projekt portálján – továbbá a kapcsolódó módszertani kiadványsorozatot. Sokan ismerik a négy akkreditált képzést, hiszen ezek 490 szakember tanfolyami részvételét tették lehetővé, illetve találkoztak a a könyvtár- és olvasásnépszerűsítő kampánnyal. Utóbbi a közösségi médiában és online felületeken közel 12 millió megjelenést jelentett. További információk: www.azenkonyvtaram.hu

A továbbiakban Gyorsjelentés a 2019. évi reprezentatív lakossági olvasáskutatási felmérés eredményeiről címmel dr. Tóth Máté kutatási szakértő adott összefoglalót. A PSYMA Hungary segítségével a 3-17 évesek, illetve a felnőttek körében 1500-1500 fő bevonásával 2019 őszén végzett vizsgálatról szóló prezentációja itt érhető el.

Ezt követően Ahány könyv, annyi élmény címmel zajlott kerekasztal-beszélgetés az olvasásról. Résztvevői: Gál Katalin, a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének elnöke, dr. Szabó Ildikó, a Magyar Olvasástársaság elnöke, illetve Kiss Judit Ágnes költő, író és Harcos Bálint költő, író voltak. Moderátor: Farkas Ferenc, Az én könyvtáram program szakmai vezetője. Gál Katalin, a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének elnöke a gyerekkori mesélés fontosságára hívta fel a figyelmet, többek között arra, hogy a családnak nagyon meghatározó szerepe van abban, hogy gyermekükkel megszerettessék az olvasást, de természetesen befolyásoló tényező az iskolai közösség és a kortársak szerepe is. Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a legszegényebb országrészek olvasói számában növekedés tapasztalható, ami feltehetően az óvodákban bevezetett mesedélutánnak is köszönhető.

A beszélgetők kitértek arra, hogy a felnőttek esetében a legkedveltebbek a kalandregények (57%), a krimik (51%), az életrajzi és a romantikus könyvek (45-45%), meglepő azonban, hogy kortárs regényeket az olvasók 30%-a, verseket pedig 22% forgat. A kisebb gyermekek a meséket részesítik előnyben, a nagyobbaknál már megjelenik a képregény, a fantasy és a sci-fi műfaja is. A kerekasztal-beszélgetésen dr. Szabó Ildikó, a Magyar Olvasástársaság elnöke kifejtette, hogy milyen könyvet érdemes a fiataloknak az ünnepekre ajándékozni. Véleménye szerint nagyon hasznosak lehetnek azok a könyvek, melyek a gyermekek számára tabunak minősölő témákat dolgoznak fel, hiszen az ünnepek folyamán mindenkiben felerősödnek a problémák, és egy ilyen könyv segítséget nyújthat a feldolgozásukban. Kiss Judit Ágnes költő, író és Harcos Bálint költő, író műfaji megközelítésben értékelte az olvasási szokásokat, amiről Kiss Judit Ágnes elmondta, hogy véleménye szerint hatalmas igény van a gyermekkönyvekre, ennek köszönhetően nagyon igényes könyvek jelennek meg a piacon. Minél fiatalabb a gyermek, a szülők annál inkább érzik kötelességüknek a gyermek olvasóvá nevelését, de idővel egyre kevesebb hangsúlyt fektetnek az olvasásra a családban. A könyvtárban lehetőség van arra, hogy a könyvtáros akár személyesen foglalkozzon a fiatalokkal, amire az iskola intézményén belül a magas osztálylétszám miatt jelenleg nincs. Harcos Bálint pedig elmondta: hogy a könyvtárosoknak többek között abban van kulcsszerepük, hogy az iránymutatásukkal, de végül is a gyermekek saját maguk, önállóan fedezhessék fel a könyvtárat és a könyveket.

A könyvtárak is terítékre kerültek a kerekasztal-beszélgetés során. Farkas Ferenc, Az én könyvtáram kiemelt projekt szakmai vezetője könyvtár-szakmai oldalról osztotta meg a saját tapasztalatait, és a projekt ideje alatt készült felmérések, fejlesztések eredményeit. Ahhoz, hogy ezek a számok növekvő tendenciát mutassanak, szemléletformálásra, szolgáltatásaiban megújuló könyvtárakra van szükség és arra, hogy a könyvtárak együttműködve az iskolákkal erősítsék tanulást támogató programjaikat. Cél, hogy a könyvtárak skandináv mintára egyre inkább a „harmadik hely” szerepét töltsék be az iskola és az otthon után.

Ne légy kocka! – a LEGO és az olvasás címmel tartott előadást Kopasz Anikó, a LEGO Education Hivatalos Magyarországi Disztribútora, a H-Didakt Kft. ügyvezető igazgatója, aki kiemelte, hogy mivel a gyerekek esetében a tanulás megszerettetéséhez a játékon keresztül vezet az út, így a játékot – jelen esetben a legót – mindenképpen érdemes bevonni az oktatás eszköztárába. Gyakorlati példákat is mutatott arra, hogy az olvasás esetében milyen megoldások alkalmazhatók. Prezentációja itt érhető el.

Alternatív út az olvasáshoz: olvasásfejlesztés képregényekkel címmel Kiss Gábor, a Kaposvári Egyetem Egyetemi Könyvtár igazgatója és Lakatos István író, képregényrajzoló tartott előadást. Ők felvázolták, hogy egy modern könyvtár, mely a használók igényeit követi, nem kerülheti meg a képregényekkel való foglalkozás kérdéskörét, hiszen a kamaszok és fiatalok között ezeket minden negyedik-ötödik rendszeresen forgatja. Prezentációjuk

Ezt követően négy szekcióban folytatódott a program, ahol gyakorlatorientált workshopok zajlottak, jellemzően a projektben fejlesztett mintaprogramokat lehetett testközelben megismerni.

Az Élménypedagógiai megközelítések szekció témái és előadói:

Klasszikus művek modern feldolgozásban – digitális történetmesélés tabletek segítségével Gyapay Vera, Repüljünk vissza a múltba a Lego Story segítségével címmel Miklós Katalin, Legyen tied a történet, éld át! – drámapedagógiai foglalkozás címmel Kovácsné Lezancsek Olga, Ajándék minden pillanat workshop címmel Óréné Szabó Erzsébet vezetett foglalkozást.

A Tizenévesek a könyvtárban szekcióban Mit várnak a fiatalok a könyvtártól címmel zajlott kerekasztal beszélgetés Istók Anna, dr. Korpásné Cserfalvi Katalin, Szalainé Bodor Edit és Varga Lilla részvételével. A moderátor Csépányi Zoltán volt.

A beszélgetést követő workshopok:

Építsünk és programozzunk együtt könyvszállító robotot Piri Ildikó vezetésével, 9. szoba: a képregény: képregényekkel a klasszikusok felé címmel Kocsis-Szombathelyi Adriennel, és Ki nyer ma a végén? tartott kvízfoglalkozást Vóna Mária.

A Harmadik hely szekcióban A könyvtár, mint közösségi tér címmel tartott előadást Kovácsné Koreny Ágnes, aki nemzetközi példák sora mellett többek között ismertette a four space-modellt, illetve a könyvtárak lehetőségeit makerspace terek kialakítására. Majd ezt követően Tervezzünk közösen ifjúsági könyvtári tereket címmel zajlott workshop Németh Szilvia, Alternatív Közgazdasági Gimnázium, Budapest és Treszkai Anett építész közreműködésével. A közös munkának köszönhetően számos kreatív ötlet született fiatalok számára alkalmas terek kialakítására.

Az Olvasás nehezített pályán szekcióban Róka, nyuszi vagy vámpír? A kisiskolások olvasás iránti érdeklődésének fejlesztési lehetőségei témában tartott előadást Vass Dorottea, aki később Mi köze Amerika Kapitánynak a Tündérfejű Gőtéhez? Avagy alkoss szabadon, hogy olvassak! címmel workshopot is tartott. Mit súg a szimatod? Kreatív, szövegértést fejlesztő foglalkozás kortárs gyermekregény feldolgozással workshop keretében Tóth Renáta avatta be a résztvevőket mintaprogramjába.

A záró plenáris ülés keretében Péterfi Rita és dr. Gombos Péter mutatta be azt a kis kiadványt, mely a könyvtárak szolgáltatásait ajánlja pedagógusok számára. Az Együtt az olvasóvá nevelésért című kötet 10000 példányban jelent meg és jutott el az ország minden pontjára.

Fiatalok és az olvasás címmel Lázár Ildikó író tartott motivációs előadást, aki saját tapasztalatait ismertette a résztvevőkkel, például fiatal sportújságíró hallgatók képzésébe is sikerült belopni az irodalmat Örkény István egypercesei segítségével.

Fiúk és az olvasás dr. Szinger Veronika tartott előadást, számos olyan szempontot emelt ki, amire a hétköznapokban nem is gondolunk: például ha az anya olvas mesét és a tanítók többsége is nő, akkor a fiúk számára ki lehet a példaadó az olvasásban. Prezentációja

A visszajelzések alapján, aki eljött, egy nagy élménnyel lett gazdagabb. Az elmúlt 2.5 év szakmai munkájának eredményeiből kaphattak a résztvevők egy térben és időben lehatárolt, de így is élő, az átfogó befogadást segítő összefoglalást. Annak visszacsatolását, hogy Az én könyvtáram programban való részvétel megalapozhatta könyvtáraink szolgáltatásainak továbbfejlesztését éppúgy, mint könyvtárosaink ehhez szükséges kompetenciáinak megfelelő fejlesztését.

Farkas Ferenc, az Én Könyvtáram projekt vezetője

Comments are closed.

Blog Home