Beszámoló a Könyvtárostanárok Egyesületének Szegedi Regionális Szakmai Napjáról
„Szóra-késztető: Kortárs gyermek- és ifjúsági irodalom könyvtárostanári szemmel” címmel a Könyvtárostanárok Egyesülete és a CSMKE iskolai könyvtári szekciója regionális szakmai napot szervezett 2018. március 8-án Szegeden. A szakmai nap megrendezését a KTE által korábban meghirdetett pályázata tette lehetővé. Az egyesület „Magyarországi helyzetkép és jó gyakorlatok” címmel hirdetett pályázatot iskolai könyvtári munkaközösségeknek az IFLA Iskolai könyvtári útmutató 2. kiadásának hazai adaptálásához kapcsolódóan. A pályázat célja az volt, hogy elkészüljön az útmutató magyarországi kiegészítése, mely bemutatja a magyarországi helyzetképet, illetve összegyűjti a magyarországi jó gyakorlatokat és megoldási javaslatokat. E pályázat első helyezettjeként nyerte el a CSMKE iskolai könyvtári szekciója a szakmai nap rendezési lehetőségét. Az összejövetelt a NKA, a Könyvtárellátó, a Somogyi Könyvtár, a Könyvmolyképző, a Pagony és a Maxim Kiadó támogatta. A szakmai napra érkezőket belépéskor ajándék kiadványokkal köszöntötték a szervezők. Az itt kapott Ropi naptárát nagy örömmel fogadták iskolánk tanulói is.
A résztvevőket Palánkainé Sebők Zsuzsanna, a Somogyi Könyvtár igazgatója, Oros Sándor, a CSMKE elnöke és Simon Krisztina, a KTE elnöke köszöntötte.
A köszöntőket követően a délelőtt során plenáris program keretében több, a témához kapcsolódó előadást hallgattak meg az összegyűltek. A Somogyi Könyvtárnak köszönhetően ezek az előadások élő közvetítésben is követhetők voltak:
Elsőként Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens „Hol tartunk? Hová megyünk? Hogyan segít az úton az IFLA útmutató?” címmel foglalta össze az IFLA útmutató tanuló-, iskola-, könyvtár- és könyvtárostanár-képét. Mindez kiegészült a jelenlévők által egyidejűleg a menti.com weboldal által online létrehozott tanulóképpel, ami lehetőséget adott azonnali összehasonlításra is. Az IFLA útmutató áttekintése után sor került az útmutató hazai adaptációjához kapcsolódó pályázat értékelésére és eredményhirdetésére.
Megosztott 2. helyezést ért el a Csepeli Könyvtárostanárok Munkaközössége és a Kecskemét és környéki könyvtárostanárok szakmai munkacsoportja, 1. helyezett lett a CSMKE iskolai könyvtári szekciója, akik e helyezésnek köszönhetően rendezhették meg ezt a szakmai napot.
A szakmai nap célja az volt, hogy a résztvevők egy szakmai együtt gondolkodás keretében minél több felől — a mese szerepe, hatalma, a kortárs gyermek- és ifjúsági irodalom irányai, kiadói nézőpontok, alternatív kötelező olvasmányok, könyvtári vetélkedők, foglalkozások, valamint speciális témaként az olvasási nehézségek — közelítsék meg az olvasóvá nevelés örökké aktuális kérdését. E célnak megfelelően kerültek sorra a délelőtti plenáris program előadásai és ennek jegyében folytak a délutáni műhelymunkák is.
A plenáris program témához kapcsolódó első előadását Bácsi János általános és alkalmazott nyelvész, a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolája, Napközi Otthonos Óvodája igazgatója tartotta „Krikszkraksz – irkafirka – macskakaparás – ákombákom – BETŰ!” címmel. Az előadás keretében az olvasási deficitek okait, megjelenési formáit foglalta össze.
Ezt követően “Mese-beszéd” – a mesékről címmel Luzsi Margó, az egri Bródy Sándor Könyvtár gyermekkönyvtárosa adott gyakorlatban is jól használható ötleteket a mesék alkalmazásához. Előadása kezdetén a bohócról szóló meséjével nagyon gyorsan megteremtette a „meselátó csend”-et, és minden jelenlévővel megéreztette a mese hatalmát.
A népmesék után a kortárs gyermekirodalom világába léptünk át Lovász Andrea gyermekirodalom-kutató, kritikus segítségével, aki „A Halál a Mátyás téri hintában – új hangok a hazai kortárs gyermekirodalomban” címmel a jelenlegi gyermekirodalmi irányzatokat tekintette át, sok konkrét példával és kiadványok bemutatásával.
Az ebédszünetet követően kerekasztal-beszélgetésre került sor, melyen arra keresték a választ a résztvevők, hogy hogyan működhetnek együtt a kiadók és a könyvtárostanárok az olvasóvá nevelésben. A Somogyi Könyvtárnak köszönhetően ezt a beszélgetést is élő adásban lehetett követni.
A beszélgetés moderátora Pásztorné Csörgei Andrea, a Mikkamakka főszerkesztője volt. A beszélgetésben részt vettek Kovács Zsanett a Móra Kiadótól, Lele József a Könyvmolyképzőtől és Vinczellér Katalin a Pagonytól.
A délután folyamán 3 szekcióban folyt tovább a műhelymunka.
Az első szekcióban, mely a „Módszertan” elnevezést kapta, Savanya Ildikó alsó tagozatosoknak készült vetélkedőt mutatott be, Cs. Bogyó Katalin az alternatív kötelező/közös olvasmányokról, Luzsi Margó pedig a mese és a játék kapcsolatáról beszélt.
A második szekcióban „Játék, játékosság” címmel Gimesi Dóra, Németh Szilvia valamint a Somogyi Könyvtár gyermekkönyvtárosai mutattak be jó gyakorlatokat a témában.
A harmadik szekcióban „Eszközeink” címmel Bácsi János a diszlexiás gyermekek szövegértését fejlesztő gyakorlatokat mutatott be, Szentirmai Vera egy vetélkedő-sorozatot ismertetett, Urbanik Tímea pedig a BOOKR Kids Mesetárral kapcsolatos tapasztalatait osztotta meg a jelen lévőkkel.
A nap zárásaként az érdeklődők iskolai könyvtárlátogatáson vehettek részt a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolája, Napközi Otthonos Óvodája könyvtárában, ahol Cs. Bogyó Katalin mutatta be a könyvtárát.
A szakmai nap iránt igen nagy volt az érdeklődés, a regisztrációt már napokkal a program előtt le kellett zárni, mert betelt a létszám. Köszönhető ez a témának, amely nagy érdeklődésre tart számot a könyvtárostanárok között, illetve annak is, hogy regionális szakmai napokra ritkábban kerül sor. Az országos rendezvények sokak számára nem elérhetők a távolságok miatt, így mindenképp hasznos lenne, ha hagyománnyá tudnánk tenni a regionális napok rendszerét is. Reméljük még sok ilyen színvonalas, tartalmas programban lesz részünk a régióban. Köszönet érte a szervezőknek és a támogatóknak!
Nagyné Falucskai Anna
könyvtárostanár