Új elképzelések tűzijátéka az IFLA 2017-es konferenciáján

Posted by zondaz - november 12th, 2017

Barátné Hajdu Ágnes személyes beszámolója az IFLA 2017-es wroclawi konferenciájáról

201705_MKEIFLA_IFLA_Konf_2017_1

Az IFLA évenként megrendezett kongresszusa a könyvtárosok, könyvtáros egyesületek legfontosabb nemzetközi találkozó helye. Célja, hogy teret adjon a könyvtártudomány gyakorlati és elméleti szakemberei megbeszéléseinek, előadásainak; nemzetközi összefogással erősítse a szervezetek munkájának hatékonyságát; kicseréljék gondolataikat; új trendeket, megoldásokat ismerjenek meg. A konferencia ideje alatt több alkalommal ülésezik a Küldöttközgyűlés, valamint a Könyvtáros Egyesületek Menedzsmentje Szekciója, melyek munkájában az MKE részvétele alapvetően fontos.

Ezen a konferencián Barátné Hajdu Ágnes tovább folytatta az IFLA vezetőtestületében, a Governing Boardban eddig végzett munkáját, miután idén májusban másodjára is beválasztották az Igazgatótanácsba a 2017 és 2019 közötti időszakra. Az IFLA szabályai értelmében a tisztségviselőket – az elnök kivételével – maximum kétszer lehet (két évre) megválasztani egymásután ugyanarra a posztra. Az elnököt egyszer, aki a megválasztott elnöki időszakkal szintén 4 évet lehet – ugyanazzal a küldetéssel – az IFLA élén.

A konferenciát megelőzően 18 szekció tartott előkonferenciát, de ezek nagyobb része már megérkezésünk előtti napokban vagy a GB üléssel párhuzamosan zajlott, és más helyszínen történt. Két szekció tervezett satellite konferenciáját a szervezési nehézségek miatt lemondták.

A 2017. augusztus 17. és 25. között megrendezett 83. IFLA konferencia szlogenje, vezető témája a „Libraries. Solidarity. Society” címet kapta, ezzel is rámutatva a jelen és jövő könyvtárai, könyvtárosai előtt álló legfontosabb kihívásokra és feladatokra. A szlogen jól harmonizál Donna Scheeder elnöki programjával, melynek összefoglaló jelmondata: Libraries: A Call to Action. Ugyanakkor illeszkedik a Wroclawban hivatalba lépő új elnök, Glòria Pérez-Salmerón beköszöntőjében elmondottakra: “a változás motorjai és vezérlői mi vagyunk, könyvtárosok” és a 2016 évvégén elindított Global Vision projekt központi célkitűzéséihez az összefogásra, érdekképviseletre stb.

A rendező város az a Wroclaw, amely 2016-ban Európa kulturális fővárosa és egyben az UNESCO könyv világfővárosa címet is viselhette többek között kulturális programjainak sokszínűsége, kulturális örökségének ápolása, és az olvasás népszerűsítése okán, melynek számos jelét magunk is láthattuk. Wroclaw ezzel az első olyan város lett a világon, aki ezt a két címet egyszerre kapta meg. A konferencia helyszíne az 1911-1913 között épült Centennial Hall (Hala Stulecia), az UNESCO világörökség címét elnyert konferenciaközpont, amely ugyan nem a megszokott modern, minden technikai feltétellel felszerelt épület (bár az IFLA minden szükséges technikát idehozott, amely szükséges volt a programok lebonyolításához), ugyanakkor a szervezők szeretete, barátságossága olyan feltételeket teremtett, mely biztosította a rendezvény feledhetetlenségét.

201705_MKEIFLA_IFLA_Konf_2017_2 201705_MKEIFLA_IFLA_Konf_2017_3

A 83. IFLA konferencia helyszíne a Centennial Hall

Az első napon, augusztus 17-én került sor a GB Konferenciaszervező bizottságának ülésére, majd az azt követő napon a teljes Governing Board első egész napos tárgyalására, valamint az egyes bizottságok Standing Committee találkozására is. A nemzeti szervezőbizottság ismertette a legfontosabb adatokat:

  • 3100 résztvevő, 122 országból;
  • 500-nál több előadó, 247 ülés.

Itt hallhattuk a nemzetenkénti megoszlást is. Magyarországról 24 kolléga regisztrált, beleértve az önkénteseket is! Óriási dolog! Soha ekkora számban nem képviseltük magunkat a könyvtárosok legnagyobb konferenciáján. Köszönhető ez többek között az NKA támogatásának és a Magyar Könyvtárosok Egyesülete ösztöndíjainak, valamint az önkéntes munkát és wroclawi programot népszerűsítő tevékenységének.

A GB ülés jelentős részét a szervezet soron következő stratégiai tervének és a kulcsfontosságú területeinek, ezek összefoglaló mátrixának alakítása, a folyó projektek (Vision Project, Library Map, Development & Access to Information (DA2I) report…) beszámolója, az egyes bizottságok tevékenységének ismertetése és GB felelősének közreműködése tette ki. Áttekintettük a Stratégiai Partnerekkel folytatott munkát (ICA, ICOM, UNESCO, Public Libraries 2020, WIPO, ENSZ, Human Rights Council, Development Banks, Wikipedia/Mozilla/Creative Commons, Internet Governance Organisations, TASCHA stb.). A kiemelt területek bizottsági felelősei (CLM, FAIFE, ALP, Committee on Standards, Cultural Heritage Programme, UNIMARC) szintén bemutatták az elmúlt 2 évben végzett munkát és felhívták a figyelmet az aktuális kérdésekre. Barátné Hajdu Ágnes beszámolt a Szabványosítási Bizottság sikeresen elfogadott szabványairól, a kidolgozás alatt lévő szabványokról, és vezetésével megvitatták az IFLA névtár előterjesztését. A bizottság keretében működik a Linked Data Technical Sub-committee, az FRBR és az ISBD Standards Review Group. A GB ülésen megfigyelőként már ott voltak az újonnan megválasztott Igazgatótanácsi tagok (2017-2019) is.

A központi téma fontosságát és a jövő lehetőségeit a nemzeti bizottság két igazgatója, Tomasz Makowski, a lengyel nemzeti könyvtár főigazgatója és Elźbieta Stefańczyk, a Lengyel Könyvtáros Egyesület elnöke vázolta a nyitóplenáris ülésen. Hozzájuk szervesen kapcsolódott Rafał Dutkiewicz pogármester úr (Wroclaw) a történelmi vonatkozásokkal is teletűzdelt köszöntője. Ezt a gondolatot szemléltették a nyitó ceremónia további köszöntői és előadása (Richard Butterwick-Pawlikowski) is, de a szokásoknak megfelelően igyekeztek bemutatni a helyi és a szélesebb környezet sajátosságait is. A köszöntők sorában kiemelt helyet kapott Andrzej Duda, Lengyelország köztársasági elnökének támogató levele: „A könyvtárosok igazi őrei az emberi tudásnak, tapasztalt szakemberek és kiváló támogatói közösségeinknek.”

201705_MKEIFLA_IFLA_Konf_2017_4 201705_MKEIFLA_IFLA_Konf_2017_5

A konferencia nyitóplenáris ülése

Donna Scheeder elnök asszony nyitó beszédében elmondta, hogy a konferencia szlogenje: „Libraries. Solidarity. Society” pontosan a mi reményünket és álmunkat fogalmazza meg arról, hogy milyen lesz a jövő könyvtárostársadalma és ebben az IFLA szerepe. „A könyvtáros társadalom szolidaritása biztosítja, hogy folytathatjuk azt a munkánkat, amely az emberek életének megváltoztatására irányul és a tudást a társadalom jobbítására használja.”

Gerald Leitner főtitkár az előttünk álló inspiráló hetet az új elképzelések tűzijátékához hasonlította, és ez valóban egy sziporkázó, új ötletekkel, kezdeményezésekkel teli hét volt, közöttük számos jelentős, világméretű IFLA kezdeményezéssel.

A nyitóplenáris ülést az IFLA történetében először élőben követhették az érdeklődők az IFLA Facebook oldalán, valamint a YouTube-on. A szerkesztett video közzétételét is tervezik a közeljövőben. A záróplenárisról, valamint néhány szekció nyilvános üléséről is volt élő közvetítés, közöttük a Tudásmenedzsment Szekció programjáról is.

201705_MKEIFLA_IFLA_Konf_2017_6 201705_MKEIFLA_IFLA_Konf_2017_7
Sinikka Sipilä, volt IFLA elnök és
Barátné Hajdu Ágnes a nyitóplenárison
Gerald Leitner, az IFLA főtitkára
a nyitóplenárison

Barátné Hajdu Ágnes, az IFLA Tudásmenedzsment Szekció programbizottságának tagja, immár tizenegyedik alkalommal vett részt az IFLA konferenciák programjának szervezésében. Örömhír, hogy 2018-ban ismét szerepet kap a Kuala Lumpurban megrendezendő IFLA konferencia Tudásmenedzsment Szekció nyilvános ülésének szervezőbizottságában, illetve ismét megválasztottak az egész konferenciáért felelős bizottságba is. A Malaysiában kidolgozandó téma: Digital scholarship and KM: building confidence in the digital world lesz. A Tudásmenedzsment Szekció első ülésén bemutatták a tavasszal megválasztott új állandó bizottságot (2017-2021), közöttük Barátné Hajdu Ágnest. Megválasztottuk az új elnököt: Eva Semertzaki, illetve az új titkárt: Julien Sempéré személyében.

201705_MKEIFLA_IFLA_Konf_2017_8 201705_MKEIFLA_IFLA_Konf_2017_9
IFLA GB második ülése Az IFLA Tudásmenedzsment
Szekciójának állandó bizottsága

A konferencia kiemelkedő eseményei voltak a reggelenként megszervezett plenáris ülések, ahol a lengyel könyvtárainak, kultúrájának legfontosabb mozzanataiba pillanthattunk be.

201705_MKEIFLA_IFLA_Konf_2017_10 201705_MKEIFLA_IFLA_Konf_2017_11
Az új Governing Board
bemutatása a záróplenárison
Barátné Hajdu Ágnes,
Gerald Leitner, Donna Scheeder,
Boka László, Fülöp Ágnes

A konferencián számos nagyszabású központi rendezvény volt, ahogy azt Gerald Leitner ígérte a nyitóplenárison, ezek a Bill and Melinda Gates Foundation által az IFLA részére adott támogatással megvalósuló Global Vision programhoz kapcsolódtak általában.

  1. A President meeting alatt bemutatott Global Vision stratégiai program céljai, ütemezése
  2. Az online kérdőív platformjának ünnepélyes megnyitása. A kérdőív szeptember 30-ig kitölthető. Az MKE ezt a lehetőséget a kezdetektől népszerűsíti és 2017. szeptember 9-től immár magyar nyelven is hozzáférhető, tizenötödikként a világon! A fordításban közreműködtek: Dávid Boglárka és Barátné Hajdu Ágnes.
  3. A jövőre irányuló cselekvési terv megalkotásához segítséget nyújtó online szavazólap közös kitöltése (kb. 300 résztvevő látványos együttes szavazása)
  4. Library Map of the World interaktív térkép honlapjának ünnepélyes megnyitása és bemutatása, melynek kidolgozásában Victoria Okojie mellett Barátné Hajdu Ágnes vett részt a GB tagok közül. 78 országból, köztük természetesen Magyarországról is találunk itt adatokat, továbbá történeteket a könyvtári kapcsolódásokról az ENSZ Fenntartható fejlődési célokhoz.
  5. Membership Survey – először az IFLA 90 éves történetében az egész tagságot felmérő kérdőív kidolgozásának bejelentése, melyet majd az ősz folyamán kapnak meg az érintettek.

A konferencia kiemelkedő eseményei voltak a reggelenként megszervezett plenáris ülések, a stratégiai tervek akció pontjaihoz társuló rendezvények, a Global Vision akcióhoz kapcsolódó rendezvények, melyek az elnöki program és a leendő elnök, Glòria Pérez-Salmerón workhopján is szerepet kaptak.

A Tudásmenedzsment Szekció eseményein kívül Barátné Hajdu Ágnes a következő programokon vett részt: Subject Analysis and Access Section, Literacy and Reading Section, Education and Training Section, Continuing Professional Development and Workplace Learning Section, Library Theory and Research Section, Public Library Section, Management of Library Associations, Agricultural Libraries SIG, Library History Special Interest Group, EBLIDA megbeszélés, UNESCO és Marrakesh előadások, az OCLC bemutatói és a küldöttközgyűlés.

Minden olyan szekció előadását igyekezett meglátogatni, ahol magyar előadók voltak és nem egy távoli helyszínen volt:

  1. Library History Special Interest Group (Gyuricza Andrea)
  2. Management of Library Associations (Dömsödy Andrea, Kámán Veronika, Pataki Marianna)
  3. Agricultural Libraries SIG (Darabosné Maczkó Beáta)
201705_MKEIFLA_IFLA_Konf_2017_12 201705_MKEIFLA_IFLA_Konf_2017_13
Gyuricza Ágnes Darabosné Maczkó Beáta
201705_MKEIFLA_IFLA_Konf_2017_14 201705_MKEIFLA_IFLA_Konf_2017_15
Pataki Marianna A magyarok egy csoportja:
Tót Barbara, Pataki Fruzsina,
Gerencsér Judit,
Barátné Hajdu Ágnes,
Németh Márton

A meglátogatott programok tekintetében külön hangsúlyt kaptak azok a programok, ahol az ENSZ SDG-jeinek könyvtári támogatásával kapcsolatban lehetett jó gyakorlatokat, ötleteket kapni, mert ezek remélhetően hatékonyan segíthetik a magyar IFLA projekt hazai és nemzetközi megvalósítását, pl. Közkönyvtári Szekció programjai.

Barátné dr. Hajdu Ágnes, mint az IFLA Szabványügyi Bizottságának vezetőségi tagja a nyilvános ülés programjának előkészítéséről tartott beszámolót, akárcsak az IFLA Knowledge Management Szekció programjával kapcsolatban.

IFLA konferencián belül szokásos módon az ETO Consortium vezetői workshopot tartottak, ahol Barátné Hajdu Ágnes beszámolt a Magyar hozzájárulás az Egyetemes Tizedes Osztályozás fejlesztéséhez. ETO helyzete az OSZK fejlesztési terveiben címmel.

Az előadások szövege megtekinthető az IFLA Library-ban.

A világkonferencián több új standard jelent meg, melyet be is mutattunk.

A konferencia záróplenárisán iktatták be ünnepélyesen az új elnököt, Glòria Pérez-Salmerón-t, akinek barátságos személyisége, elhivatottsága, végtelen dinamizmusa és energiája nagyszerű eredményeket ígér az előttünk álló két évre. Ekkor iktatták be az új Governing Board tagjait is, közöttük Barátné Hajdu Ágnest. Kiosztották a díjakat és elismeréseket. A legnagyobb elismerést, az IFLA Medal-t Martyn Wade kapta az IFLA és az információszabadság érdekében hosszú időn át kifejtett nemzetközi tevékenységéért. Az IFLA Professional Unit Communication Award-ot megosztva kapta az Academic and Research Libraries Section és a Knowledge Management Section.

Az utolsó napon volt a Governing Board újabb ülése, amikor is továbbfolytattuk a stratégiával kapcsolatos munkát, beépítettük a President-elect Session, és Könyvtáros Egyesületek Menedzsmentje Szekció ülésén kapott újabb szempontokat, megismerkedtünk a reánk váró gazdasági, adminisztratív és ügyrendi feladatok részleteivel. Megtörtént az új GB tagok feladatvállalása. Az egyes pozíciók pályázattal, ill. választással kerültek kiosztásra. Barátné Hajdu Ágnes a Congress Advisory Committee-ben és az új bizottságba, a Library Development Advisory Committee (LDAC) került.

A stratégiai feladatok felsorolását az MKE honlapon lehet megtekinteni.

201705_MKEIFLA_IFLA_Konf_2017_16 201705_MKEIFLA_IFLA_Konf_2017_17
Barbara Schleihagen, a Német Könyvtáros
Egyesület elnöke, Loida Garcia-Febo,
az Amerikai 
Könyvtáros Egyesület (ALA)
leendő elnöke, Kirsten Boelt, ålborgi
városi könyvtár igazgatója és Barátné Hajdu Ágnes
A Tudásmenedzsment Szekció
megosztva nyerte az idei
kommunikációs díjat

A konferencia alkalmat adott arra, hogy más könyvtáros egyesületekkel építsük és elmélyítsük kapcsolatainkat, új közös projekteken gondolkodjunk, így a horvát, szerb, szlovák, dán, finn, amerikai, olasz és spanyol egyesületekkel bonyolítottunk megbeszéléseket.

A konferencián továbbfolytatódott az új kommunikációs eszközök bevonása, így említést érdemel a facebook, twitter, vagy a különböző blogok összefogása, ill. a mobiltelefonra kidolgozott applikáció, mely sokban segítette a gyors tájékozódást az egyes események, helyszínek között. A konferencia honlapján lényegesen több aktuális információ jelent meg, mint az előző évben, bár pdf dokumentumok megnehezítették a tájékozódást.

Külön érdemes szólni az egyes kísérőprogramok gazdagságáról, a könyvtári látogatások szervezett és egyéni látogatásának lehetőségéről, amelyre sajnos a hivatalos elfoglaltságaim miatt nem volt módomban eljutni.

A kiutazást és a konferencia részvételt a Nemzeti Kulturális Alap támogatása tette lehetővé, melyet saját egyesületi pénzforrások felhasználása egészített ki.

Hálás köszönet érte.

További hírek az ELTE LIS honlapján.

Barátné dr. Hajdu Ágnes
a Magyar Könyvtárosok Egyesülete elnöke

Comments are closed.

Blog Home