Beszámoló az őszi tanulmányútról

AZ MKSZ BESZÁMOLÓJA AZ ŐRVIDÉKEN, DÉL CSEHORSZÁGBAN ÉS A DUNA MENTI FELVIDÉKEN TETT ŐSZI TANULMÁNYÚTJÁRÓL

2014. okt. 7 – 11 között

1. nap október 7- kedd.

Reggel 06-kor találkoztunk Budapestről a Corvin áruház parkolójából 6.30-kor indultunk el Ausztriába, Alsóőrbe, ahova  10 óra és 10.30 között körül érkeznünk.

Kelemen László a Burgenlandi Magyar Média Központ igazgatója

Ott várt minket Kelemen László úr a Burgenlandi Magyar Média Központ igazgatója, aki ismertette velünk a helyi magyarság helyzetét és bemutatta a könyvtárukat, amely egy igen érdekes képet adott egy ilyen kicsi, de az egész környékbeli magyarságot ellátó könyvtár tevékenységéről, az általuk készített, CD mese és oktató kiadványokról

Szabó Ernő bemutatja a tájházat

Ezt követően átmentünk a Burgenlandi Magyar Néprajzi Múzeumba ahol Szabó Ernő bátyánk a múzeum 82 éves vezetője tartott egy igen érdekes és érzékletes bemutatót a többek között általa is összegyűjtött több ezer értékes ipari, mezőgazdasági és néprajzi tárgyról. A végén csodálatos szép énekhangjával is elgyönyörködtetett minket a helyi népdalokból felidézve a legszebbeket.

Majd sétát tettünk a kis városban megemlékezve a templom előtt. felállított Galambos Iréneusz bencés szerzetesről, aki a 30 éven át dolgozott itt és minden intézményt Ő hozott létre beleértve a máig is országosan kiemelkedő könyvtárat

Mária Madarász Kalmár bemutatja a kastélyt

Elbúcsúzva Alsóőrtől több burgenlandi településen át megérkeztünk  15 óra körül Kismartonba (Eisenstadt), ahol 16 órától egy kitűnő és átfogó látogatást tehettünk a híres Esterházy kastélyban, ahol Haydn is kifejtette nevezetes zeneszerezői tevékenységét. ennek a legnevezetesebb eseményeit is érintve járhattuk végig a csodálatos barokk termek  sorait. E csodásan szép kastély tereit látva megismerhettük egy külön kiállítás keretében az Eszterházy hercegek és családjaik történetét is, egészen a mai korig, amelyet Mgr. Mária Madarász Kalmár számunkra nagyon kedvező lehetőség nyújtásának és magas színvonalú több órás szakvezetésének köszönhettünk. Kedves, vonzó egyéniségére hosszú éveken át is emlékezni fogunk.

A Haydn terem freskói Forrás: http://esterhazy.at/

A Haydn terem freskói
Forrás: http://esterhazy.at/

Ezt követően egy szép sétát tettünk Kismarton városában megismerve a Haydn és más elsősorban a magyar emlékhelyeket.

Az Esterházy kriptában – Szabó Julianna képes összeállítása

Este megérkeznünk Sopronba az Erdészeti Egyetemre ahol az első éjszakai szállásunk volt a kollégiumokban itt egy bőséges és finom vacsorát is elfogyasztottunk.

2. nap október 8. szerda

Albert Lajos ismerteti a város történetét

Másnap október 8-án reggeli után 8 –kor indultunk Ausztriába, ahol Bécs elkerülésével utaztunk a cseh határ felé és  délután egy óra körül érkeztünk meg Ceske-Budejovicébe  Dél Csehország történelmi központjába   ahol már várt minket Albert Lajos régi magyar barátunk, aki  Prágából érkezett ide, hogy vendéglátó kalauzunk legyen az utazásunk fő részén azaz a további  napokon át.

A Budwar sörgyárban gépsőra

A Budwar sörgyárban gépsora

Ez szerencsénkre meg is valósult, mert kis pihenő idő után azonnal gyalogos sétával bevezetett minket a város főterére, ahol részletes idegen vezetéssel megismertette velünk a történelmi nevezetességeket, az ipar és kereskedelem fejlődését is. Majd autóbuszos utat tettünk a városban és 15 órára megérkeztünk a híres Budwar Sörgyárba, ahol szakvezetéssel látogatást tettünk, amelynek során megismertük a hatalmas gyár minden zeg-zugát, bemutatták a sör főzés folyamatait, technologiáját és a nevezetes sör termékféleségeiket is

Később elfoglaltuk a Hotel Garni – ban a szobáinkat, megvacsoráztunk ezt követően pedig hangulatos esti gyalogos sétával végig jártuk a České Budějovice város központjának legszebb részeit.

3. nap október 9. csütörtök

Csoportunk a Hluboká-i Schwarzenberg kastélyban

Reggel korán indultunk, hogy a sok e napi kulturális programjaink első állomás helyére a České Budějovice és Český Krumlov között fekvő a Schwarzenberg hercegek világhírű Hluboka nad Vltavou-i kastélyát megnézhessük. Az angol gótikus stílusban épített vadászkastély közel 60 termében megláthattuk az 1661 és 1947 között a Windsori palotához hasonló gazdagságát, arany, ezüst, porcelán tárgyakkal sokaságát, amelyet a több órás vezetés során Albert Lajos tolmácsolt nekünk magyar nyelvre.

3.2.Krumlov_vár10_torony_500Ez után gyorsan átértünk  Cesce Krumlovba, hogy fél 12 kor a már a Krumlovi várban lehessünk, itt meg az  Eggenberg grófok és rokonaik családtörténetén át ismerkedhettünk meg Dél Csehország s lehet mondani Közép Európa egyik legszebb várával és városával.

A Vyssi Brod ciszterci kolostorr rnedházának főnöke

A Vyssi Brod ciszterci kolostor rendházának főnöke

Majd, hogy ne csak a világi állam, várainak, városainak az építészeti kincseit láthassuk, már kora délután fél 3 –ra a Moldva folyó legvadregényesebben kanyargó útvonalán elérkeztünk a Vyssi  Brod Cisztercita kolostorhoz és a nevezetes Könyvtárához.
Lásd még:  Vyssi  Brod Cisztercita kolostor

Itt egy csodálatos élményben is részünk volt, mert a ciszteri atyák mellett a mi szakvezető könyvtáros kollégánk megengedte, hogy csoportunk énekeljen az 1300 évek óta működő gótikus templomban

Kelemen ismerteti a régi sörgyár történetét

Horváth Tibor ismerteti a régi sörgyár történetét

Visszafelé útban a sok kulturális érték megtekintése után látogatást tehettünk a másik világhírű cseh sörfőző üzemben az Eggenberg sörgyárban, amely kisebb ugyan a Budejoviceinél, de a késő reneszánsz kori épületeket már „serfőzésre” építtette az Eggenberg család s mai is több mint öt féle termékük ismert a világban.

Éjszakai séta Krumlovban

A kellemes szinte nyáriasan meleg estében egy csoda szép sétát tehettünk a kivilágított Krumlov óvárosának utcáin, a folyópartján a vár alatt.

4. nap október 10 péntek.

Elhagyva szállodánkat Morvaországon át jutottunk el a Felvidék Duna-menti részébe Pozsony környékére ahol elsőként

Korpás Árpád magyar idegenvezetőnk a dévényi vár kútját ismerteti

Dévényi várat tekintettük meg a kiváló helyi magyar idegenvezető Korpás Árpád vezetésével, aki később elkísért minket Pozsonyba és Somorjába is.

Dévényt látni a gyönyörű őszi napfényben és megismerni a vár történetét igazi nagy élmény volt. Valóban eszünkbe jutottak Ady Endre híres versének sorai: „Szabad-e Dévénynél betörnöm, Új időknek új dalaival?

Dévény vára – részletesebben Bellágh Rózsa írása
Így is lehet történelmet csinálni  Dévényről Mák Ferenc írása az újvidéki Magyar Szóban 2014.11.7
Végh László ismerteti a Fórum Intézet működését

Útunk Somorjára vezetett, ahol már vártak minket a Zalabai Zsigmond városi Könyvtárban Berecz Zsuzsanna igazgató asszony távollétében kolléganője Pirk Duducz Ilona és a Forum Kisebbségkutató Intézet Bibliotheca Hungarika Könyvtárának igazgatója Dr. Végh László kolléga úr külön vezetést is tartott nekünk az intézetében és így valóban sok új ismeretet adó szakmai találkozásban és a könyv és levéltári gyűjtemény megtekintésében lehetett részünk.  Lásd még: Mák Ferenc cikket

Csoportunk a  Zalabai Zsigmond Könyvtár előtt

Csoportunk a Zalabai Zsigmond Könyvtár előtt

Visszatérve Pozsonyba a Hotel Turist-ban elköltött vacsoránk után izgalmas esti Pozsony balvárosát és magyar emlékeit felfedező utat tettünk Korpás Árpád kiváló kalauzolásával.

Éjszakai pozsonyi sétánk

5. nap. Október 11. szombat

Dunaszerdahelyen okóber 6.-át köszöntjük

Ez már az utolsó s egyben a hazatérésünk napja is volt, így indultunk reggel 8 órától Dunaszerdahelyre, ahol egy jó fél órás sétát tettünk a városközpontban Albert Lajosnak a várost-központját bemutató vezetésével.

Esterházy János emlékhelye Dunaszerdahelyen

Itt búcsúztunk el Albert Lajostól Eszterházy János emlék-oszlopa előtt, megköszönve Neki azt az áldozatkész támogatást, amely nélkül se Csehországot se a Duna melléki Csallóközt nem ismerhettük volna meg ilyen mélységében és bensőségesen.

Igyekeztünk, hogy 10 óra körül ott legyünk Komáromban a felvidék talán legnagyobb magyar könyvtárában a Szinnyei Józsefről elnevezett több városi épületben is működő intézményben.

Alzbeta Littvova igazgatónőtől búcsúzunk

5.2.Révkomárom_Szinnyei_kvtár05_BajnokÉva2

Milány Bajnok Éva komáromi napunk főszervezője

A közel 50 fős csoportunkat az intézmény igazgatónője Mgr. Alzbeta Littvova, Mgr. Serédi Ildikó a Stúdió vezetője és Milány Bajnok Éva a Szlovákiai Magyar Könyvtárosok elnöke  és Jenei Gabriella fogadta és tartottak számunkra több órás kis szakmai konferenciának is tekinthető bemutatót, gazdagítva ismereteinket, melyet köszönettel fogadtunk.  Majd a házigazdánk s fő helyi mentorunk Milány Bajnok Éva vezetésével és közreműködésével megnéztük Komárom legfontosobb részeit, a Jókai és Sellye emlékhelyeket.

Látogató csoportunk a komáromi Szinnyey József Könyvtárban

Csoportunk Milány Bajnok Éva vezetésével meglátogatta a  Szinnyei József Városi Könyvtár általa vezetett Nádor utcai  részlegét is. Itt egy igen szép és megkapóan kellemes gyermekkönyvtári szobát láthattunk

Szinte mi is gyermekekké váltunk

Ezt követően a csoportunk jelentős része, akik még nem voltak a Révkomáromi várban egy alapos másfél órás szakmai vezetés közben ismerkedhettek meg történtével és Klapka György emlékezetével.

Búcsúzóul még betértünk a Sellye Jánosról elnevezett Egyetem falai közé is és itt köszöntünk el Évától egész napunk programjának vezetőjétől is megköszönve kedves támogatását az MKE MKSZ szervezetünk nevében is.

Látogatásunk a révkomáromi várban

Kora este a lenyugvó nap fényeinél a Duna felett  átkelve  sok új ismerettel és élménnyel gazdagodva térhettünk haza Budapestre.

Dévénynél betör a Duna

Nagy Zoltán                                                                                          foto:Tolnai György

Mák Ferenc cikke az újvidéki Magyar Szóban
Nagy Zoltán: A Vyssi  Brod-i ciszterek
Az Esterházy kriptában – Szabó Juli képes összeállítása
Dévény vára – dr.Bellágh Rózsa képes összeállítása
Így is lehet történelmet csinálni  Dévényről Mák Ferenc írása az újvidéki Magyar Szóban 2014.11.7

A bejegyzés kategóriája: Dél-Csehország 2014, Hírek, Könyvtár látogatások, Őrvidék-Krumlov 2014, Szakmai utak
Kiemelt szavak: , , , , , , , , , , , , .