A korai fényképészeti eljárások időszakában még a portréfestészet is eleven műfaj volt, jó néhány hivatásos festő vált fényképésszé. A legismertebbek közülük Marastoni Jakab, Mayer György, Kawalky Lajos, majd valamivel később Borsos József és Barabás Miklós. Kísérletező-kutató tudósok, valamint gyógyszerészek, optikusok, ötvösök közül is számosan eljutottak a fényképezéshez. A régről ismert módszerek, mint az olaj- és akvarellfestészet színezés útján alkalmanként keveredtek a fényképezéssel, átmenetet képezve a hagyományos portréművészet és a friss, még felfedezésre váró technikák között: ilyen a kiállított portrék közül Pöltl Mátyás vendéglős színezett portréja, az Ismeretlen férfi színezett arcképe, illetve Bulyovszky Gyula színezett képmása. Később, a 19. század második felében a „hagyományos” képzőművészet fokozatosan elkülönült a portréfényképezéstől.
A „fényírás” az első időszakban elsősorban a portrét jelentette, noha ismerünk csendéleteket, bel- és kültéri felvételeket is, de jóval kevesebbet, mint képmást. De vajon miért éppen a portré vált majdhogynem egyeduralkodó műfajjá a fényképezés első fél évszázadában? Az egyik ok gyakorlati: a sokrészes felszerelést, különféle vegyszerek precíz használatát és akkurátusan elvégzendő lépéseket igénylő korai eljárásokkal bonyolult volt a szabadban alkotni. A másik ok viszont a fénykép közönségének igényeiben keresendő: az örökkévalóságnak megőrizni a számunkra legfontosabbat, vagyis családtagjaink, barátaink, életünk fontos szereplőinek képmását. A fényképek kialakításának és méretének hála, immár mindenki magával vihette, elküldhette, elővehette a felvételeket.
A kiálltás külön érdekessége volt, hogy minden látogató beállhatott a korabeli „fotóműtermi” portréfényképekhez használt öltözék sémák elé. Ezeknek a sémáknak a felső részén van egy lyuk, ahova az adott személy a saját arcát+ beillesztheti és így készülhet el róla az „arczfotója”.
Ennek a tagtársaink körében is nagy sikere lett, miután Beyer László az osztály másik munkatársa, aki korábban, még a Mikrofilm és Fényképtár idejében több tagtársunknak is kollégája volt, lehetővé tette több ilyen un „ad hoc portréfotó” elkészítését.
Ezeket aztán az ott lévő két kollégánk Karasz Lajos és Görög László exponálta a saját fényképezőgépével. Párat be is mutatunk e beszámolócikkünk keretében.
Így ismerkedtünk meg az OSZK Fényképtárával, amelynek alapítója Nagy Zoltán tiszteletbeli elnökünk