BARANGOLTUNK SZLOVÉNIÁBAN ÉS OLASZORSZÁGBAN

Szlovéniában és Olaszországban járt a Műszaki Szekció 66 fős csoportja, hogy meglátogassa az I. világháborús magyar emlékhelyeket.

Ezen a lapon erről az útról adunk rövid képes összefoglalást, amely azonban elvezet a meglátogatott helyek részletesebb ismertetéséhez is.           részletes utitérképünk

Kőkereszt a kobaridi emlékmúzeumban

1. nap -Utazás Muraszombat érintésével Ankaranba
Muraszombat

Papp József előadása a muraszombati területi könyvtárban

Első szakmai programunk a Muraszombati Területi és

előadást
a könyvtárukról.

1.Muraszombat1_könyvtár28

Papp József könyvtáros bemutatja a muraszombati könyvtárat

Ezt követően két csoportra osztva látogatást tettünk az igen korszerű és olvasóbarát tereket is biztositó könyvtárban.

Továbbindulás előtt még városnéző sétára is maradt idő. Megtekintettük a híres Szatpáry kastélyt, és a evangélikus  templomot.

Ankaran

Ankaran Hotel Adria

Folytatva utunkat Koper irányába jutottunk el szálláshelyünkhöz, az Adria partján hosszú tengerparti parkkal övezett   Adria Hotelhez Ankaranban.

A szálláshelyek elfoglalása után pihentető sétát tettünk a tengerparton. A mólóról áttekinthető a szlovén tengerpart, előttünk a távolban várakozó nagy hajó már a trieszti kikötőbe fog befutni.  Sötétedéskor aztán  elfogyasztottuk az első vacsoránkat a régi kolostor kerengőjéről nyíló étteremben.

Ankaran_móló

Ankaran - móló az Adria partján

A csodálatos helyen lévő  Hotel Adria Ankaran  szálloda, panzió és canping- telep közel 10 hektáros mediterrán erdő parkban fekszik közvetlenül az Adria tenger partján  pavilon rendszerű szálloda épületekkel, amelyekben igen jó szobákban kaptunk mi is elhelyezést.

2. nap –  Kirándulás Szlovéniában az Isonzo vidékére és  Kobaridba

Kobarid ( Caporetto)

Kobaridi Múzeum: Az isonzói csaták makettje

A Kobaridi Hadtörténeti Muzeumban, amely Szlovénia önnállósódása után a város és az ott élő helyi történeti egyesületek és magánszemélyek kezdeményezésére jött létre és a Budapesti Hadtörténeti Muzeum igazgatójának Dr. Lugosi József ezredesnek és munkatársainak  aktiv szakmai támogatásával valósult meg. Joze SERBEC igazgató úr fogadott minket igen nagy kollegiális barátsággal. Ezt követően a nagy létszámú csoportunk 3 részre osztva kíváló szakvezetéssel tekintette meg a gyüjteményt, amelyeket, Dr. Szabó Györgyné Clarissa, Papp József és Pastyik László kollégáink tolmácsolásban hallgathattunk meg.
Nagy köszönettel tartozunk  a vendéglátóinknak és a tolmácsoló kollégáinknak.

Mák Ferenc cikke: Az isonzói kegyelet  című cikke megrázó összefoglaló az utazásunkról.
Szövege megjelent az újvidéki Magyar Szó 2011. október 21.-i számának Gyűrődések című rovatában.   (Az eredeti cikk a Magyar Szó-ban)

Egy kép az isonzói csatát bemutató filmből
Tanösvényen

Függőhíd az Isonzó felett

Séta a “tanösvényen”

A múzeumlátogatás után egy igen kedves helyi  nyugdíjas kolléga kiséretében ellátogattunk a Kobarid
(Caporetto) véres ütközeteit bemutató un. tanulmányi ösvényre, ahol
átkeltünk az Isonzó folyó fölött kifeszitett kötélhágcsós hidon is.

Ezen a tanösvényen végig haladva tekinthetőek meg a hírhedtté vált 10 caporettói  csata katonai emlékhelyei,
( bunkerek, lő-  és ágyúállások, stb) amelyeknél közel 80.000 ember vesztette el életét a
nagy háború négy éve alatt.  (Fotóalbumja)

Gorizia ( Görtz)

Az Isonzó-völgyben tett emléktúránkat  a történelmi Gorizia ( Görtz) városnak megtekintésével zártuk.  Gorzia  szintén több Isonzó-i ütközet központja volt.
Gorízia ( Görtz) volt a  monarchia hadseregének központi székhelye.

3.nap –  Olaszország: a  Doberdo vidéke, Fogliano és Redipuglia

Fogliano –Redipuglia

Vas kereszt a Magyar temetőben Foglianoban

E napon áttértünk az Isonzo folyó túlpartjára, hogy eljussunk a ma már Olaszországhoz tartozó Doberdó– fensik vidékére.   A hegyek között haladva ellátogattunk Fogliano –Redipugliába, a legvéresebb csaták szintereire, ahol még ma is a legtöbb magyar katona sirja nyugszik a közös  Osztrák-Magyar Monarchia katonáinak még a háború alatt és a vége előtt kialakított temetőjében.

Koszorúzás

Koszorúzás a Fogliano-emlékhelyen

Itt is elhe- lyeztük a hősi halottainkra emlékező
koszorúnkat.

Ugyancsak megkoszorúztuk az ún. régi foglianoi temetőben az olasz és más országokból,   igy Magyarországról is odakerült  katonáink sirjait, miután a háboru első évében még ide temettek minden elhunyt katonát, a fegyvernemeik és csapattestjeik szerint kialakított parcellákba.

Esőben látogattuk meg a katonatemetőt, amelyről Mák ferenc újabb cikkében így ír:

“A doberdói katonatemető fölött viszont hirtelen borult be az ég: vastag kárpitként takarták el a felhők a napot. Még a kezünkben voltak a koszorúk, amikor a halk morajlásból egyszerre iszonyatos égzengés lett, és a hatvan lépcsőfok felénél a nyakunkba szakadt a bóra. A karsztok rettenetes ágyúrobaja, mely mögött mintha a kilencven éve megmerevedett front kelt volna életre. Forrva, sisteregve, mennybéli óceánként szakadt a nyakunkba a zápor – mindazok szenvedésének megelevenedett jelképeként, akik e gondozott katonatemetőben leltek végső hazára. “

A teljes cikket itt láthatod.

Visintini – Magyar kápolna

A már szakadó esőben indultunk el     és érkeztünk meg    Visintini faluba, ahol a még   az     I. Világháboru alatt felépített, majd itt a 2000-es évekeben a győri középiskolai tanárok és diákok összefogásával teljesen felújitott,   és az itt hősi halált halt magyar katonák emlék- kápolnája áll.

6.Visintini_magyar_kápolna

A Visintini Magyar Kápolna

A Visintini_magyar_kápolna emléktáblája

Emléktábla a magyar kápolnánál

A kegyeletünket kifejező, az MKSZ nevében elhelyezett koszorúzásunk után  a közel 70 fős delegációnk közösen elénekelte a himnuszt.

Ttrieszt látkép

Trieszt

A doberdói nagy csata helyszínét is bejárva  eljutottunk Triesztbe  ahol
Papp József kollegánk tárgyszerü  szakveztése alapján ismerehettük meg a monarchia e kiemelekedő városának történelmi szerepét és jelentőségét.

4. nap – A Szlovén tengerpart varázslatos városkái

A szombat reggelre visszatért esőmentes jó időben indulhattunk el szintén  Papp József kollegánk és barátunk értő  vezetésével az ún.      szlovén tengerpart gyöngyszemeinek megtekintésére  szánt utunkra.

Ennek során részletesen megismerkedhettünk Koper, Portoroz( Portoroza) és Pirán (Pirano) városokkal, ahol éppen az évi nagy Regatta Versenyre készültek és a szokásos tökfesztivál is ebben az időben zajlott.

Koper

Koper - Isztria Kapuja

Koper (CapodIstria)

Első városunk Koper volt,
a parkjaival, régi épületeivel
tündöklő kis város, ahol
bejártuk a város belső kis
utcáit,  megnéztük a szép
barokk székesegyházat.

San Bernardino

Kapisztrán Szent János temploma

Olyan szerencsénk volt,   hogy megálhattunk annál a templom romnál is ahonnan annak idejében elindult a Kapistranoban született
Kapistrán Sz. János szerezetes , hogy
Hunyadi János mellett  vegyen részt ferences rendtagjaival együtt országunknak a törököktől való felszabadításában.

Innen indult el a világhírűvé vált török
felszabadító harcok szinhelyére,
Magyarországra.

Portoroz( Portoroza)

Portorozon megtekintettünk egy modern, a 2000-es években a makoveczi épitészeti gondolatok jegyében létrehozott épületegyüttest, amely együtt él az azt körülvevő hegyoldalban elterülő mediterrán fenyőerdő parkkal is.

7.Portoroz_ujtemploma

Portoroz modern temploma

Portoroz modern templomának üvegablakai

Portoroz modern templomának belseje és az üvegablakai

Pirán (Pirano)

Pirán kikötőváros volt az utolsó állomásunk a szlovén tengerparton.  Látnivaló itt is akadt bőven, miután a középkorban  ez  a város volt a hajózás és tengeri kereskedelem központja, egy időben a velencei köztársaság részét is képezte. Kikötője máig talán a legszebb az egész környéken.

A gyönyörű napfényes kikötőben volt alkalmunk szabadidőnk lazább, de ugyanakkor érdékes és élvezetes eltöltésére. Bejártuk a város zeg-zugos kis utcáit, felmentünk a dombetőre, gyönyörködni a látványban, a tengerparti kis vendéglőkj pedig alkalmat adtak a latinos vendéglátás megismerésére.

9.Piran_látkép

A kikötő Piranban

kikötőben

Séta a kikötőben

Kolostor

Kolostorudvar Piranban

9.Piran_háztetők

Piran háztetői

5. nap  Hazautazás Budapestre

5.Celje_látkép

Celje folyópart háttérben a Czillei vár

Celje

Hazafelé megszakítva utunkat megállottunk Celje városában,  s végre eső nélkül ragyogó napsütésben tekinthettük meg az ősi városmagot, ahonnan feltekintve megláthatjuk a dombtetőn a  Cillei család várát.

Megnéztük a városban lévő várkastélyukat is, amely ma a celjei történelmi múzeumnak ad helyet.

Ezután már végérvényesen haza felé vettük az utunk irányát, ahova is a Corvin áruház előtti parkolóba  20 órára érkezetünk meg.

Kapcsolódó linkek:

Molnár Attila: Én is jártam Isonzónál  (beszámoló a MUOSZ weblapján)    Megjelent a MKSZ Hiradó 2011/5-ös számában is  (pdf)
Utiprogram

A Nagy Háború írásban és képekben – bemutatunk egy igen gazdag anyagú blogot.
A Nagy Háború emléke él  – hírt adunk egy új alapítvány honlapjáról
További fotók:

A túrán készült fotókat az egyes településeknél találhatod meg. Ezek a szövegből is hívhatók, de itt egy listát adunk külön is róluk:

Fotók még:

Portoroz

Pirán

Celje
A bejegyzés kategóriája: Hírek, Nincs kategorizálva, Szlovénia, Szlovénia-Olaszország 2011
Kiemelt szavak: , , , , , .