Látogatás az Óbudai Egyetem könyvtárában 2010

Beszámoló az MKE MKSZ szakmai napjáról

 

Az MKE Műszaki Könyvtáros Szekció tagjaként 2010. március 18-án az Óbudai Egyetem Népszínház utcai épületében az oktatók és könyvtárosok jóvoltából egy rendkívül látványos, érdekes elméleti és szakmai napon volt alkalmunk részt venni.

Strasszer Mihályné könyvtárigazgató köszöntője után Széll Gábor

Széll Gábor

könyvtárvezető úr lebilincselő szakmai tudással és illusztrációk tucatjainak kíséretében ismertette az amerikai hadihajók és repülőgép-anyahajók katonai könyvtárainak sajátosságait. Szakmai előírásokat, állományvédelmi szempontokat sorolt fel, amelyekkel a könyvek fizikai állapotának megóvását hivatottak biztosítani, a tengereken hánykolódó hajók esetében. A történeti előzményekből megtudhattuk, hogy az USS Franklin néven működő amerikai hadihajó legénysége már 1815-ben a saját kérésére és költségére szakkönyveket vásárolt. Ez volt az első tengerészeti hajókönyvtár.

Dr. Horvát Sándor dékán úr előadása kapcsán az Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar történetéről olyan érdekességeket tudhattunk meg, mint például, Ferenc József is megtekintette az akkoriban még Magyar Királyi Állami Felső Ipartanodaként működő intézményt, amikor egyik alkalommal az országban látogatást tett. Az eredeti felvételeken olyan hatalmas csarnokokat láthattunk, amelyekben esztergagépek tucatjai voltak üzembe helyezve a kor legmagasabb szintű oktatásának elősegítésére. Itt ezeken a gépeken 1914-ben az I. világháború kitörésekor még lőszereket is gyártottak a honvédelem igényeit kielégítve. 1928. május 15.-e óta a tantárgyak között a repülőgéptan is szerepel, melynek költségeit 2009 óta egy szerződés keretében a német Lufthansa cég támogatja. Megtudhattuk, hogy az iskola falai között olyan világhírű tudósok végeztek, mint például Bánki Donát a karburátor megalkotója, vagy Galamb József a Ford T-Modell autófejlesztő mérnöke. A Ford Műveknél már 1903-1905 körül folytak próbálkozások egy gyors, pontos, ipari méretekben is sokszorosítható és a városi polgárság részéről anyagilag is megfizethető autó kifejlesztésére. Erre csak 1905. december 11.-én került sor, amikor Galamb József zseniális rajzkészségének köszönhetően sikerült legyőzni a sorozatgyártás során felmerülő technikai akadályokat. Tulajdonképpen ez hozta meg számára a régóta várt világhírt és neki köszönhetően 1908-ban legördült a futószalagról az első gyakorlatban is használható Ford T-Modell, melyet ezután 15 millió példányban sikerült legyártani.

Ezután Dr. Kégl Tibor docens úr színvonalas elméleti és gyakorlati előadásából megismerhettük a Foucault-ingát. A Föld forgását bizonyítandó Jean Bernard Léon Foucault tudós 1851-ben megépítette és a párizsi Pantheonban felállította az ingát. A „Foucault inga” kisebb változata megtalálható és kipróbálható az iskola lépcsőházában kialakított emelvényen. Szerényebb mérete ellenére is kiválóan alkalmas a Föld forgásának szemléltetésére. Az itt látható ingát 2005-ben (Fizika Éve) készítették az iskola diákjai Dr. Kégl Tibor docens úr szakmai irányításával és vezetésével.

Az elméleti előadások után a gyakorlatban is megtekinthettük az ingát működés közben és a Galamb József emlékszobát, ahol az 1908-tól sorozatban gyártott Ford T-Modell autó egy 1922-ben gyártott példányát sikerült az iskolának 2005-ben megvásárolnia és a márka születésének 100. évfordulójára, 2008-ban az erre a célra kialakított restaurátor műhelyben felújítania. Ebben a szobában végezte tanulmányait Galamb József is annak idején. A szobában a csodálatosan felújított modellen kívül megtekinthettük az eredeti tervek másolatait, a különböző modellek kicsinyített változatait, Galamb József ezüst colstokját és egyéb használati tárgyait, régebbi kiállítások plakátjait, valamint az eredeti autószerelési szerszámokat, amelyekkel a javításokat végezték. Az autó eredeti adás-vételi szerződését, valamint az autó egyéb eredeti dokumentumait. A rendkívül érdekes előadások után, kölcsönös emlékalbumok kicserélésekor Nagy Zoltán az MKE Műszaki Könyvtáros Szekció elnöke köszönetet mondott a vendéglátó házigazdáknak a színvonalas bemutatókért.

A könyvtárban Széll Gábor könyvtárvezető úr elmondta nekünk, hogy az iskolának más területeken is kiemelkedően tehetségesek a diákjai. Szabadidejükben technikatörténeti hagyományőrző egyesületeket is működtetnek. Többek között olyan autó prototípust is szerkesztettek, amely 2009-ben 282 km-en 1 liter benzinfogyasztással a hasonló szakkörök közötti versenyben első lett, vagy például a házi tésztából készült tésztahidak világbajnokságain mind a három dobogós helyezést az iskola diákjai viszik el évről évre. 2010. május 21.-én a magyar bajnokság az egyetem szervezésében kerül megrendezésre.

Tisztelet az Egyetem oktatóinak és könyvtárosainak, hogy a reáltudományokban kevésbé tájékozott és járatos kollégáknak is ennyire közérthető, látványos és érdekfeszítő szakmai napot sikerült szervezniük.

Kiss János

 

A bejegyzés kategóriája: Hírek, Konferenciák
Kiemelt szavak: , .
Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*