A Kisalföldi Könyvtárosok és Könyvtárak Egyesülete (KKKE) október 4-én kedden délelőtt Tinik a könyvtárban címmel szakmai napot tartott az Országos Könyvtári Napok keretében a Széchenyi István Egyetem Egyetemi Könyvtár és Levéltárban. Sok hasznos tudást és ötletet meríthetett a szép számmal megjelent tagság a kamaszokról – a pszichológus és a könyvtárosok szemszögéből.
Az első előadást Ritter Andrea, pszichológus tartotta Túlélés vagy megélés, avagy a kamaszkor zavaros világa címmel. Nagyon tanulságos volt végighallgatni, mi mindennel kell megküzdenie a fiataloknak a felnőtté válás folyamatában. Így sokkal érthetőbbé válik, miért is olyan szélsőséges, labilis, nehezen kezelhető és ugyanakkor veszélyeztetett ez a korosztály.
Egy túlingerelt generációról van szó, ezért meg kell tanítani őket szelektálni, hogy ki tudják választani, mi fontos és mi nem. A másik nehézség, hogy alig vesznek könyvet a kezükbe. Az elmélyülésre egyre kevesebben képesek, ezért a szöveg megértése, feldolgozása is problémát jelent.
Az érzelmi életükben is válság alakul ki. Nem tudják felismerni és kifejezni az érzéseiket. A stresszhormonok felszabadulnak. Nagyon sokat tud segíteni, ha a szülők beszélgetnek velük, és ha megfelelő példát mutatnak a konfliktuskezelés, a feszültségek levezetése terén.
Központi kérdés számukra, hogy milyen képet alakítsanak ki magukról. Nagyon erősen meg akarnak felelni valamilyen mintának, de hiányzik a kritikai gondolkodás. Ezért gyakran a trendek és márkák irányítása alá kerülnek. Illetve a kortárscsoportok hatása is erős, amely szintén rejthet magában kockázatot, ugyanakkor nélkülözhetetlen a fejlődéshez, hogy a fiatalok kapcsolódjanak egymáshoz.
Szülőként ebben az időszakban azt a vékony mezsgyét kell megtalálnunk, amelyben el tudjuk engedni a kezét, de folyamatosan érdeklődünk és támogatjuk, ha arra van szüksége. Ehhez a próbatételhez mindkét oldalról bizalomra van szükség, amit kisgyermekkorban lehet megalapozni.
A cél az autonóm önvezérlés elérése. Ez azt jelenti, hogy elfogadom és tisztelem önmagam, hogy másokhoz is így tudjak viszonyulni. Szintén elérendő az önismeret és a valósághű percepció. Valamint egy egységesítő életfilozófia.
Ehhez a kamaszoknak szükséges megérteniük, hogy mennyire fontos foglalkozniuk saját magukkal. Megtanulni elmélyülni, hogy megérthessék a bennük zajló intenzív folyamatokat. Ebben a művészeteknek óriási szerepe lehet. A fiatalok számára különösen fontos a zene. Ezzel védik is magukat a külvilágtól, amelyet nehezen viselnek el.
A felnőtté váláshoz szükséges identitáskeresés folyamatába alaposan belenyúl az internet és a különböző közösségi oldalak. A kamaszok nem tudnak elszakadni, mert úgy érzik, aki nincs fent, az nem is létezik. Viszont ez komoly pszichés zavarokhoz vezethet. A függőség kialakulása felnőtteknél is komoly probléma, hát még a fiataloknál. A szelfizés bezavarhat az egészséges én-kép formálódásába. Párkapcsolati zavarok is gyakran vezethetőek vissza a közösségi oldalak hatásához. Az emberek túl transzparenssé válnak az online térben. Komoly komplikációkat okoz, ha elvész az intimitás, ha nincsenek határok. A rengeteg lehetőséget nyújtó közösségi oldalak egyik legnagyobb kihívása az adatvédelem.
Ahhoz, hogy segíthessünk a kamaszoknak ebben a dilemmákkal és csapdákkal teli világban, nélkülözhetetlen, hogy megismerjük és megértsük őket erősségeikkel és gyengeségeikkel együtt. Ritter Andrea kiemelte, hogy a mai fiatalok általában mozaikszerű érettséggel rendelkeznek. Digitális bennszülöttként teljesen máshogyan használják az internetet és az új technológiákat. Gyorsak és kreatívak, miközben türelmetlenek és a többségük nehezen tudja összpontosítani a figyelmét (bár ez a felnőttekre is igaz). Gyakran hiányzik a kitartás, a felelősségvállalás. Nehéz a szabályok, keretek kezelése. Viszont erős lehet az igazságérzet, az önállóság vágya és az igény az együttműködésre. Emellett a fiatalok általában nyitottak és befogadóak, ha sikerül nekik izgalmasan és élményszerűen átadni, amit szeretnénk.
A kamaszkor a stabil felnőtt személyiség kialakulásának ideje. Ennek fókuszában az identitás keresése áll. Ki vagyok én? Mit akarok az élettől? Milyen az értékrendem? Sok-sok kérdést kell megválaszolnia a fiatalnak, hogy a krízis, amiben van, megoldódhasson, és megléphesse a megfelelő lépcsőfokokat.
Ha az identitásképzés késleltetve van, akkor bizonytalanság van az akár már felnőttkorú emberben. Nem tudja, ki is ő valójában. Ha korai zárás történik, akkor elsietett kötődés történik aktív keresés nélkül. Ilyenkor jön rá az ember akár élete közepén, hogy ő nem is ezt a szakmát szerette volna megtanulni, nem a megfelelő párt választotta… Az elért identitás azt jelenti, hogy aktívan keresek, és utána eldöntöm, hogy kivé is szeretnék válni.
A felnőttek rengeteg segítséget tudnak nyújtani abban, hogy a kamaszok ne túléljék, hanem megéljék ezt a hatalmas változásokkal járó átalakulást, a felnőtté válást. Néhány kulcs ehhez a támogatáshoz Ritter Andrea pszichológustól, ami akár szülőként, akár könyvtárosként vagy tanárként is hasznos lehet:
- Rugalmas és egyértelmű keretek
- Önállóság erősítése, segítése
- Függetlenség és egyéniség tisztelete
- Korlátozás és megengedés egyensúlya
Saját magunk megértéséhez is fontos szempontot adhatnak az ember alapvető érzelmi igényeinek megismerése, amelyek egyúttal lakmuszként jelzik esetleges elakadásainkat, sőt az egyes társadalmi problémákat is:
- Biztonságos kötődés
- Az autonómia és kompetencia érzésének szükséglete
- A szükségletek és érzelmek szabad kifejezésének szükséglete
- A spontaneitás és játékosság iránti szükséglet
- A keretek és az önkontroll iránti szükséglet
Maradandó mottója a tartalmas előadásnak, és szintén jó útravaló lehet a fiataloknak, hogy az élet nem egy applikáció. Az emberi tényező kiiktathatatlan.
A második előadást Kajári Katalin, ifjúsági könyvtáros tartotta Híd a kamaszokhoz: a Gödöllői Városi Könyvtár és Információs Központ ifjúsági részlegének bemutatása címmel. A résztvevők megismerkedhettek a példaértékűen gazdag programkínálattal, ahol a diák írókör, alkotó olvasókör és média klub mellett helyet kap a társasjáték kölcsönzés, a pingpongasztal és a szobabicikli is. A rendezvényeik között szerepel Halloween party, ahol be is öltözhetnek a résztvevők, Pont itt party – ahol a felvételi ponthatárok kihirdetését koncert is követi, és japán kulturális családi délután teaszertartással és harcművészeti bemutatóval. A COVID alatt online formában is tartottak szavaló versenyt. A Bookatlon pedig egy egész éven át tartó könyvtárhasználati kihívás – a Könyvtár 20. születésnapjához kapcsolódóan.
Kajári Katalin a legújabb ötleteket is megosztotta. Bizonyára népszerű lesz a fiatalok körében a Tervezz 3 D-ben, a Sorozat junkies és a Green-teen klub is. A könyvtárosok felmérést végeztek, hogy megtudják, hogyan tudják a kamaszok számára otthonossá és izgalmassá tenni a könyvtárat. A Gödöllői Városi Könyvtár és Információs Központ nemcsak meg tudja szólítani a fiatalokat, de a beszámoló alapján valóban sikerült hidat építenie hozzájuk. A kezdeményezés, amely sokak közös erőfeszítésének köszönhetően tud ilyen jól működni, jövőre lesz öt esztendős.
A harmadik előadást, RoadShow – útban az egyetem felé – az egyetemi könyvtár és a tinik címmel a szakmai napnak otthont adó Egyetemi Könyvtár munkatársai: Nagy Mária és Tóthné Marek Eszter tartották. A résztvevők rövid videókat nézhettek meg, amelyek egyrészt bemutatják az intézményt a nagyközönség számára, másrészt különböző rendezvényeikbe adnak betekintést. A beszámolóból kiderült, hogy a könyvtárosok igyekeznek már a legifjabb korosztálynak is programokat biztosítani, például óvodai foglalkozásokat, aminek a Gyerekkuckó ad helyet. Több óvodával és iskolával is szoros kapcsolatot ápolnak, akik rendszeresen hoznak csoportokat a könyvtárba. Nagy Mária könyvtáros kiemelte a Kutatók éjszakája című rendezvényt, amelyen 2011 óta vesznek részt. A Kiskutatók éjszakája akadályversenynek a Könyvtár az egyik állomása. Az Iskolai közösségi szolgálat szintén egy kapcsolódási lehetőség a tinik számára. Tóthné Marek Eszter könyvtáros a Gyerekegyetemről és a Book-kanj ránk nyári táborukról mesélt. Az előadásból egy családbarát környezet rajzolódott ki, ahol tartalmas és minőségi programokkal várják a gyerekeket, fiatalokat.
Fotók: Sebők Zsuzsa
Szabados Éva, KKKE tag