A Magyar Könyvtárosok Egyesületének 55. vándorgyűlésén Szegeden mutatkozott be először a Marketing szekció. Az egyesület is egy fontos imázsváltáson megy keresztül ebben az évben, megújul a teljes arculat, a honlap, a közösségi kommunikáció, de emellett nagy hangsúlyt fektetünk a jövőben a marketing tevékenységre is. Az idei év vándorgyűlésének témájában a marketing szekció a kisbetűs mi-re fókuszált: a közösségvezérelt, engaged marketingre. Az előadások arra koncentráltak, hogyan kell partnerként tekinteni a használóra, hogyan vonjuk be őket már a tervezésbe, hogyan adjunk teret a kreativitásnak az ő igényeik alapján, illetve hogyan érdemes kommunikálni velük. A vándorgyűlés honlapján a szekcióknál már elérhetőek az előadások anyagai.
Első előadónk Szűcs-Kis Alexandra, a Budapesti Metropolitan Egyetem MBA-hallgatója volt, aki a közművelődési márkázás szerepéről adott elő szemléletesen. Néhány megfontolandó tanács tőle:
- „Akkor lesz valami márka, ha elég ember gondolja ugyanazt.” (Hazánkban jelenleg például nagyjából másfél millió ember gondolja úgy, hogy a könyvtárakra, olvasásra szükség van.)
- „Nézzünk ki jól!” (Nem hiába szerveztünk az elnöki szekció végén könyvtáros divatbemutatót.)
- „Egyszerre hassunk az értelemre és érzelemre!” (Jane Austen után szabadon)
Ezenkívül többször is aláhúztam azt, hogy a minőség a legfontosabb márkaépítő eszköz. Nem véletlen, hogy a minőségmenedzsment számtalan ponton kapcsolódik a marketinghez, gyakorlatilag hasonló eszközökkel, módszerekkel ugyanazt kutatja, méri, elemzi.
Második előadó a szegedi Somogyi-könyvtár kommunikációs munkatársa, Hegedűs Réka volt, aki a könyvtáruk dupla születésnapját ünneplő Pont140 pontgyűjtő élményjáték kommunikációját mutatta be Somi Róka segítésével. Somi sompolygásai az egyik legmenőbb marketing eszköz – kihelyezésnek vagy animációnak hívja a reklámipar, amikor egy lehetőleg cuki kabalafigura mondja el helyettünk, hogy milyen fantasztikusak is vagyunk.
Farkas Ferenc, a FSZEK Központi Könyvtárának igazgatója Nagy Ötlet Projekt címmel könyvtári szolgáltatások, rendezvények kommunikációs tervezését és marketingjét foglalta össze. A sokrétű és számos ötletet bemutató előadás több megfontolandó gondolatot tárt elénk. Csak néhány kiragadott téma az MKE Marketing Bizottságában önkénteskedő előadótól:
- „Az emberek idejéért versenyzünk.”
- „Milyenek a használóink? Olyanok, mint mi. Induljunk ki ebből.”
- „Léteznek-e egyáltalán az „olvasóink”? – a célcsoportok fontossága
- „Lehet-e a könyvtár társadalmi márka?”
Farkas Ferenc felvillantotta a FSZEK kommunikációs stratégiájának néhány pontját is, mely elérhető a honlapjukon.
Negyedik előadónk online jelentkezett be, de ez nem csökkentette az előadás érdekességét. Dr. Bús Enikő, reklámszövegíró szakember ugyancsak a piaci szegmentáció fontosságáról beszélt, majd a közösségi posztok témáit mutatta be, melyek lehetnek edukáló, szórakoztató, inspiráló, kapcsolatteremtő és promóciós jellegűek. Számtalan példát hozott, csak egyetlen dolgot emelnék ki: a marketinghez 3 dolog szükséges: ismertség, kedveltség, bizalom.
Végül a szekciót a Somogyi-könyvtár és a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karának Kereskedelem és marketing szakos hallgatói inspiráló együttműködésének bemutatása zárta. Dobosné Brezovszky Anikó és Dr. Kéri Anita mindkét oldalról bemutatta a közös projektet, melynek fókuszában az állt, hogyan lehet a huszonévesek számára vonzóbbá tenni a könyvtárat. Az utóbbi években pedig egy-egy aktuális problémafelvetésre (pl. a könyvtár társadalmi hasznossága, ismertségnövelő kampány tervezése, a Szeged folyóirat népszerűségének növelése a fiatalok körében) keresik a megoldási lehetőséget az egyetemi hallgatók.
Előadóinknak köszönjük a számtalan inspiráló gondolatot, a közönségnek a kitartó figyelmet. Az előadások a vándorgyűlés honlapján a marketing szekciónál már elérhetőek.
Jövőre folytatjuk!
Istók Anna, az MKE főtitkára