Könyvtárak a TikTokon
A TikTok videómegosztó közösségi hálózati szolgáltatás nagyon rövid idő alatt vált az USA kultúrájában domináns közösségi médiaalkalmazássá, a Z generáció esetében pedig a legjelentősebb oldallá. A rövid formátumú legfeljebb három perces videók hang, videó és statikus képek kombinációjára, szövegekre, hashtagekre, hangulatjelekre és animációkra támaszkodnak, így fejezve ki a tartalmat. Fontos elemük (lehet) a zene, amelyhez a videók készítői hozzáigazítják a speciális effektusokat. Jellemzőek a trendek, amikor egy új ötletet, vizuális megoldást alkalmaznak a tartalomkészítők. (Forrás: Kollár Bettina Adrienn: Könyves influencerek olvasásnépszerűsítő tevékenységei és az online könyves közösségek jellemzői: Különös tekintettel a magyar influencerek tevékenységére. Szakdolgozat. Budapest, ELTE TÁTK, 2022. 82 p.)
A TikTok és a benne megjelenő tartalmak megítélése természetesen nagyon változó, azonban a könyvtárak számára (is) potenciális partner lehet. Íme néhány szórakoztató példa:
- Amikor a könyvtáros táncra perdül örömében látva a beiratkozások számát:
- „Amikor az olvasó megkérdezi, melyik könyvet ajánlanám. Én: minden kedvenc műfajomból mutatok egyet. J „
- Ebben a videóban a közösségi médiában elterjedt játékkal viccelnek: vegyél le egy könyvet a polcról, és amit a 112. oldalon a főszereplő mond, az jellemez téged.
- Amikor félbe kell hagyni a kirakóst…
- A könyvtáros arca, látva, hogy az olvasó egy szelet szalonnát használt könyvjelzőnek. (Korábban egy 100 dolláros csekket találtak, azt visszaküldték, a szalonnát nem.)
- Úgy tűnik, a könyvtárosok különösen megrázza az a szörnyűség, amikor egy szakácskönyvet a női sportok közé tesznek vissza az olvasók:
- Amikor a könyvtáros amerikai focizik
A TikTokon már a magyar könyvtárak is jelen vannak szellemes videóikkal.
- A Tóth Menyhért Városi Könyvtár így harangozta be az új könyvek érkezését:
- A Városi Könyvtár Nyékládháza könyvajánlója:
- Hamarosan nyit a Stefánia Fiókkönyvtár-klub Szegeden!