1 millió forintot rajzoltak nekünk! – Beszámoló a KTE iskolai könyvtárbővítési pályázatáról
Az iskolai könyvtár az a hely, ahol a 21. század fiataljai biztosan találkozhatnak könyvekkel. Azért, hogy a diákok úgy érezzék, megéri a könyvtárba bemenni, alapvetően fontos, hogy a könyvtárak friss és a diákok számára izgalmas, vonzó állománnyal rendelkezzenek. Ez ma csak kis mértékben jellemzi a magyar iskolai könyvtárakat. Ez ellen kívánt tenni a Pagony Kiadó Rajzolj nekem! jótékonysági akciója, melyen 2022-ben az iskolai könyvtárakért rajzoltak a neves illusztrátorok.
A pályázatról
Az akció keretében több mint félmillió forint gyűlt össze, melyet a kiadó megduplázott, és a Könyvtárostanárok Egyesületével (KTE) együttműködve 1.077.000 forintot oszt szét 10 iskolai könyvtár között. Ehhez kapcsolódva a KTE iskolai könyvtárbővítési pályázatot hirdetett 2023. januárjában.
Jelentkezési feltétel volt, hogy az intézmény épületében működő iskolai könyvtár legyen, legalább heti 10 órában könyvtárostanárt vagy könyvtárost alkalmazzon, továbbá a kolléga KTE tagsággal rendelkezzen.
Emellett a nyertesektől elvárás, hogy a könyvkiválasztási folyamatba bevonják használóikat, vagyis közösségi tervezéssel döntsenek. Ennek egyik oka, hogy hiszünk a használóközpontúság e formájában, másrészt tudjuk, az iskolai könyvtárhoz és az olvasáshoz kapcsolódó motiváció is növelhető azáltal, hogy bevonódási lehetőséget biztosítunk. Harmadrészt a közösségi tervezés egy nagyon fontos tanulási folyamat diáknak, szülőnek, pedagógusnak, könyvtárostanárnak egyaránt. Mindezeken keresztül szélesebb körben lehet téma az olvasás, a könyvtár. Ez utóbbi célhoz kapcsolódóan a nyertesektől azt is várjuk, hogy a nyereményről és ezen keresztül iskolai könyvtárukról adjanak hírt a helyi médiában.
A pályázatról
Az akció keretében több mint félmillió forint gyűlt össze, melyet a kiadó megduplázott, és a Könyvtárostanárok Egyesületével (KTE) együttműködve 1.077.000 forintot oszt szét 10 iskolai könyvtár között. Ehhez kapcsolódva a KTE iskolai könyvtárbővítési pályázatot hirdetett 2023. januárjában.
Jelentkezési feltétel volt, hogy az intézmény épületében működő iskolai könyvtár legyen, legalább heti 10 órában könyvtárostanárt vagy könyvtárost alkalmazzon, továbbá a kolléga KTE tagsággal rendelkezzen.
Emellett a nyertesektől elvárás, hogy a könyvkiválasztási folyamatba bevonják használóikat, vagyis közösségi tervezéssel döntsenek. Ennek egyik oka, hogy hiszünk a használóközpontúság e formájában, másrészt tudjuk, az iskolai könyvtárhoz és az olvasáshoz kapcsolódó motiváció is növelhető azáltal, hogy bevonódási lehetőséget biztosítunk. Harmadrészt a közösségi tervezés egy nagyon fontos tanulási folyamat diáknak, szülőnek, pedagógusnak, könyvtárostanárnak egyaránt. Mindezeken keresztül szélesebb körben lehet téma az olvasás, a könyvtár. Ez utóbbi célhoz kapcsolódóan a nyertesektől azt is várjuk, hogy a nyereményről és ezen keresztül iskolai könyvtárukról adjanak hírt a helyi médiában.
A nyertesek és iskolájuk, akik egyenként 107.000 Ft-nyi könyvvel bővíthetik a könyvtári állományukat a Pagony Kiadó kínálatából:
- Bíró-Szabó Ágnes, Csongrádi Batsányi János Gimnázium és Kollégium, Csongrád
- Csikós Ildikó, Zuglói Arany János Általános Iskola és AMI, Budapest
- Grenerczyné Csoó Erika, Szent Imre Kat. Ált. Iskola, Jó Pásztor Óvoda, AMI, Eger
- Kovács Zoltán Sándor, Grassalkovich Antal Német Nemzetiségi És Kétnyelvű Általános Iskola – Anton Grassalkovich Grundschule Wetschesch, Vecsés
- Pataki Marianna, Budapest XXII. Kerületi Budai Nagy Antal Gimnázium, Budapest
- Sinkó Márta, Batthyány Lajos Általános Iskola, Budapest
- Szabó Ágnes, Béke Utcai Általános Iskola, Szeged
- Szabó Lívia, Győri Kovács Margit Német Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Iparművészeti Szakgimnázium, Győr
- Szentgyörgyi-Simon Réka, Gyermekek Háza Alternatív Általános Iskola és Gimnázium, Budapest
- Tőzsér Anita Barbara, Budapest XVI. Kerületi Táncsics Mihály Általános Iskola és Gimnázium, Budapest
Szeretettel gratulálunk a Rajzoltak nekünk pályázat nyerteseinek!
Állománybővítés közösségi tervezéssel – Egy kis szakmázás a sorsoláson
Az online közvetített eseményt úgy alakítottuk, hogy ne csupán a pályázókhoz szóljon, hanem minden könyvtárostanár kaphatott új ötleteket a közösségi tervezés iskolai könyvtárban való alkalmazásához. Cserlakiné Hagymássy Krisztina, a Veres Pálné Gimnázium könyvtárostanára és Németh Szilvia, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium könyvtárostanára osztottak meg egy-egy ötletet.
Minden iskolai könyvtárban fontos a használókkal való közös gondolkodás a hatékony működés kialakítása és a könyvtárnépszerűsítés, a könyvtárhasználóvá nevelés miatt is. Azokban a helyzetekben pedig, amikor a könyvvásárlási keret ritka, mint a fehér holló, különösen fontos, hogy a rendelkezésre álló keretet kihasználjuk a könyvtár és az olvasás népszerűsítésére, a könyvtár köré való közösségépítésre. Számtalan jó ötlet létezik. Ezek közül több minimális szervezéssel is megvalósítható. Néhány módszer, ahogy bevonhatjuk a döntésbe a diákokat, szülőket, pedagógusokat.
Véleménybegyűjtéshez, melyet kérhetünk általában a kategóriákról (pl.: első olvasós, ismeretterjesztő, kamasz témák) vagy szerzői vagy címlistáról:
- kívánságláda
- kérdőív
- Szavazz gombostűvel a faliújságon
- bármilyen online szavazó alkalmazás (Mentimeter, Straw Poll…)
Kampányoláshoz, hogy az olvasás, a könyvtár téma legyen és minél többek bevonódjanak:
- Könyv disputa: Diákok érvelhetnek könyveket megszemélyesítve, hogy miért éppen ők kellenek a könyvtárba
- Kollégák, diákok, szülők olvasnának fel részletet az ajánlott könyvből és a gyerekek választhatnak melyiket olvasnák szívesen tovább
- A helyi közkönyvtárat bevonni foglalkozás, könyvajánló megszervezésére.
- “Rapid randi” 7 perc is elég – Minden könyv mellett egy diák/kolléga, aki már olvasta, mellé le lehet ülni ismerkedni
- XY tanár úr/tanárnő ajánlásával… A szűkített lista mellett kivetíteni, ha valamelyik kolléga/diák ajánlja
- “Mennyit ér neked?“ A javasolt könyv mellett kampányolva közösségi felajánlásokat lehet tenni. (felolvasok, egy hét viráglocsolás, korrepetálás, rajz a faliújságra…) A legtöbb felajánlás is egyféle döntés, amit a döntés után “beválthatunk”.
A pályázat részletei a KTE honlapján
A sorsolási esemény felvétele a Youtube-csatornán
A honlapon az eseményről
Németh Szilvia könyvtárostanár, a KTE elnökségi tagja