Válogatás a könyvtártudományi szakirodalomból
Magyar nyelvű szakcikkek, tanulmányok
220 éve alapították az Országos Széchényi Könyvtárat
In: Kultúra.hu (online), 2022.11.25.
https://kultura.hu/220-eve-alapitottak-az-orszagos-szechenyi-konyvtarat/
Előnyt kovácsolt a hátrányból a Takáts Gyula Könyvtár
In: Kaposvár Most (online), 2022.11.09
https://kaposvarmost.hu/videok/kaposvar-most/2022/11/09/elonyt-kovacsolt-a-hatranybol-a-takats-gyula-konyvtar.html
Faragó-Szilvási Tibor
Felmérés a kutatási adatkezelésről az ELTE kutatói körében / Faragó-Szilvási Tibor, Fejes Judit, Móring Tibor. – Bibliogr.
In: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás. – 69. (2022) 8., p. 414-428.
https://doi.org/10.3311/tmt.13195
Gyemendi Réka
Téli szünet lesz a Békés Megyei Könyvtárban is / Gyemendi Réka
In: Beol (online), 2022.11.09.
https://www.beol.hu/helyi-kozelet/2022/11/teli-szunet-lesz-a-bekes-megyei-konyvtarban-is
Házi Péter
A bezárt könyvtárakból is kérhetünk könyvet Fehérváron! / Házi Péter
In: Feol (online), 2022.11.15.
https://www.feol.hu/helyi-kultura/2022/11/a-bezart-konyvtarakbol-is-kerhetunk-konyvet-fehervaron
Kósa Edina
„Némaság a hang helyett” – A verbális és vizuális szövegértés fejlesztése a silent book segítségével / Kósa Edina. – Bibliogr.
In: Tudományos kaleidoszkóp V.: A PTE KPVK Tudományos Diákkörének és az Illyés Gyula Szakkollégium tagjainak hallgatói munkáiból, p. 51-89.
Lengyel Emese
Az ezredik cirkuszművészeti könyv is otthonra talált / Lengyel Emese
In: Magyar Nemzet (online), 2022.11.11.
https://magyarnemzet.hu/kultura/2022/11/az-ezredik-cirkuszmuveszeti-konyv-is-otthonra-talalt
Mackók minden mennyiségben a könyvtárban
In: Mosonvármegye (online), 2022.11.07
https://mosonvarmegye.net/kozelet/mackok-minden-mennyisegben-a-konyvtarban
Németh Géza
Korlátozható a kulturális intézmények nyitvatartási ideje / Németh Géza
In: Napi.hu (online), 2022.11.22.
https://www.napi.hu/magyar-gazdasag/kulturalis-intezmenyek-bezaras-sporolas.763707.html
P. Stébel Ildikó
A Debreceni Zenede és könyvtára 160 éves jubileuma alkalmából: Alkalmi beszéd / P. Stébel Ildikó. – Bibliogr.
In: Parlando. – 64. (2022) 6., p. 1-99.
https://www.parlando.hu/2022/2022-6/Stebel_Ildiko.pdf
Palugyai István
Már a honlapokat, blogokat is gyűjti egy robot az Országos Széchényi Könyvtárban [interjú Rózsa Dáviddal] / Palugyai István
In: Tudás.hu (online), 2022.12.12.
https://tudas.hu/mar-a-honlapokat-blogokat-is-gyujti-egy-robot-az-orszagos-szechenyi-konyvtarban/
Stettler Zsuzsanna
Úri passzió – megjelent Majer Tamás interjúregénye Arató Antallal / Stettler Zsuzsanna
In: Székesfehérvár Városportál (online), 2022.11.25.
https://www.szekesfehervar.hu/uri-passzio-megjelent-majer-tamas-interjuregenye-arato-antallal
Sasvári Péter
Interneten alig láthatók az MTA listás folyóiratcikkek a bölcsész- és társadalomtudomány területén / Sasvári Péter. – Bibliogr.
In: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás. – 69. (2022) 8., p. 436-456.
https://doi.org/10.3311/tmt.13197
Székelyné Török Tünde
Szerzeményezés és fenntarthatóság? Néhány példa az ELTE Egyetemi Könyvtár és Levéltár gyakorlatából / Székelyné Török Tünde. – Bibliogr.
In: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás. – 69. (2022) 8., p. 470-477.
https://doi.org/10.3311/tmt.13185
Szegedi Képregényfesztivál a Somogyi-könyvtárban
In: Tiszatáj (online), 2022.11.12.
https://tiszatajonline.hu/irodalom/szegedi-kepregenyfesztival-a-somogyi-konyvtarban/
Szépvölgyi Katalin
Könyvtár a kertben, kert a könyvtárban: Óbuda zöldkönyvtára és speciális szolgáltatásai / Szépvölgyi Katalin. – Bibliogr.
In: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás. – 69. (2022) 8., p. 478-492.
https://doi.org/10.3311/tmt.13191
Tary Blanka
A MARSI-R kérdőív magyar adaptációja – olvasási stratégiák vizsgálata anya- és idegen nyelven egyetemi hallgatók körében / Tary Blanka, Molnár Edit Katalin. – Bibliogr.
In: Iskolakultúra. – 32. (2022) 5., p. 57-75.
https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2022.5.57
Tószegi Zsuzsanna
A digitális fekete lyukak kialakulásától az Európai Unió irányelvein át a magyar szerzői jogi törvény módosításáig / Tószegi Zsuzsanna. – Bibliogr.
In: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás. – 69. (2022) 8., p. 493-503.
https://doi.org/10.3311/tmt.13199
Magyar nyelvű szakkönyvek
50 év krónikája : a Petőfi Nyomda sikertörténete 1972-től = Chronicle of 50 years : the success story of Petőfi Nyomda from 1972 / [szerk. … Fábián Endre, … Kolozsvári György]. – [Kecskemét] : STI Petőfi Nyomda Kft., 2022. – 112 p. : ill., részben színes ; 31 cm
Összefoglalás angol nyelven
ISBN 978-615-01-5161-8
Kónya Franciska
1800 előtti magyarországi imádságok és elmélkedések szakirodalmi bibliográfiája 2020-ig / összeáll. Kónya Franciska. – Budapest : ELKH-PPKE Barokk Irodalom és Lelkiség Kutcsop., 2022. – 167 p. ; 23 cm. – (Pázmány irodalmi műhely. Lelkiségtörténeti bibliográfiák ; 2.)
ISBN 978-963-308-425-0
Idegen nyelvű szakcikkek, tanulmányok
Apenīte, Mārīte
Subject indexing at the National Library of Latvia : new approach, challenges, and benefits / Mārīte Apenīte. – Bibliogr.
In: Cataloging & classification quarterly. – 59. (2021) 4., p. 334-354.
Címfordítás: Tárgyi feltárás a Lett Nemzeti Könyvtárban
https://doi.org/10.1080/01639374.2021.1885546
Breeding, Marshall
2022 library systems report : an industry disrupted / by Marshall Breeding
In: American libraries. – 53. (2022) 5., p. 24-35.
Címfordítás: Könyvtári rendszerek 2022: zilált állapotok
https://americanlibrariesmagazine.org/magazine/issues/may-2022/
Brown, Jennifer A. Scott
Developing a needs assessment plan : a practical guide for public libraries / Jennifer A. Scott Brown. – Bibliogr.
In: Public library quarterly. – 40. (2021) 6., p. 557-569.
Címfordítás: Igényfelmérési terv kidolgozása: gyakorlati útmutató közkönyvtárak számára
https://doi.org/10.1080/01616846.2020.1854551
Byrd-McDevitt, Dominic
Using DPLA and the Wikimedia Foundation to increase usage of digitized resources / Dominic Byrd-McDevitt and John Dewees. – Bibliogr.
In: Information technology and libraries. – 41. (2022) 1., p. 1-18.
Címfordítás: Az Amerikai Digitális Közkönyvtár és a Wikimedia Foundation használata a digitalizált források felhasználásának növelése érdekében
https://doi.org/10.6017/ital.v41i1.13659
Carlsson, Håkan
Understanding library users via surveys and other methods—best practices for evidence-based library development / Håkan Carlsson and Tore Torngren. – Bibliogr.
In: Journal of library administration. – 60. (2020) 8., p. 925-944.
Címfordítás: A könyvtárhasználók véleményének feltérképezése felmérésekkel egy egyéb módszerekkel: jó gyakorlatok a bizonyítékalapú könyvtárfejlesztéshez
https://doi.org/10.1080/01930826.2020.1820276
Ceynowa, Klaus
Wie digitalisiert man 15 Millionen Pressefotos? : Das analoge stern-Fotoarchiv der Bayerischen Staatsbibliothek und seine digitale Transformation / Klaus Ceynowa [et al.]. – Bibliogr. – Res. angol nyelven
In: Zeitschrift für Bibliothekswesen und Bibliographie. – 68. (2021) 6., p. 328-337.
Címfordítás: Hogyan lehet digitalizálni 15 millió sajtófotót? A Bajor Állami Könyvtárba került Stern-fotóarchívum digitalizálása
http://dx.doi.org/10.3196/186429502068612
Eigenbrodt, Olaf
Sanierung oder Upcycling statt Neubau? : Möglichkeitsräume in der baulichen Entwicklung von Bibliotheken / Olaf Eigenbrodt. – Bibliogr. – Res. angol és francia nyelven
In: BuB. – 74. (2022) 1., p. 24-27.
Címfordítás: Felújítás vagy átépítés új épület helyett? A könyvtárépítészet lehetőségeiről
https://b-u-b.de/fileadmin/archiv/imports/pdf_files/2022/bib_bub_2022_01_024_027.pdf
Fansa, Jonas
Experimentieren und Co-Working in die Remise : die Zentral- und Landesbibliothek Berlin plant einen temporären Erweiterungsbau für ihren Standort Amerika-Gedenkbibliothek / Jonas Fansa
In: BuB. – 74. (2022) 1., p. 32-34.
Címfordítás: Kísérletezés és közösségi iroda a kocsiszínben: a ZLB bővíti az Amerika-Emlékkönyvtárat
https://b-u-b.de/fileadmin/archiv/imports/pdf_files/2022/bib_bub_2022_01_032_034.pdf
Goedert, Kyle H.
#PowerInNumbers : how digital libraries use collaborative social media campaigns to promote collections / Kyle H. Goedert. – Bibliogr.
In: Journal of web librarianship. – 15. (2021) 4., p. 195-218.
Címfordítás: #EgységbenAzErő, avagy hogyan használják a digitális könyvtárak az együttműködésen alapuló közösségimédia-kampányokat a gyűjtemények népszerűsítésére?
https://doi.org/10.1080/19322909.2021.1959487
Hartl, Nathalie
Bibliotheken als Akteure bei NFDI : Herausforderungen, Chancen, Zukunftsaussichten / Nathalie Hartl [et al.]. – Bibliogr. – Res. angol nyelven
In: Zeitschrift für Bibliothekswesen und Bibliographie. – 69. (2022) 1-2., p. 18-25.
Címfordítás: A könyvtárak részvétele a Kutatási Adatok Nemzeti Infrastruktúrája Egyesület (NFDI) munkájában: kihívások, esélyek, kilátások
http://dx.doi.org/10.3196/1864295020691244
Hrzinová, Jana
Výběr archivačních formátů pro povinný depozit e-publikací v ČR : EPUB a PDF / Jana Hrzinová, Václav Jiroušek. – Bibliogr.
In: ITlib. – 26. (2022) 1-2., p. 20-34.
Címfordítás: Mi legyen az e-kötelespéldányok megőrzési formátuma Csehországban – az EPUB és a PDF/A a megoldás?
http://doi.org/10.52036/1335793X.2022.1-2.20-34
Landes, Lisa
Das Deutsche Zeitungsportal – Der neue zentrale Zugang zu digitalisierten historischen Zeitunge / Lisa Landes. – Bibliogr.
In: Dialog mit Bibliotheken. – 34. (2022) 1., p. 18-20.
Címfordítás: A Német Hírlapportál – új központi hozzáférés a régi újságokhoz
https://d-nb.info/1253688680/34
Linneberg, Sylvia
Diversitätsorientierte Öffnung in Öffentlichen Bibliotheken am Beispiel der Bücherhallen Hamburg / Sylvia Linneberg. – Bibliogr. – Res. angol nyelven
In: Bibliothek. – 46. (2022) 1., p. 74-81.
Címfordítás: A közkönyvtárak nyitása a sokszínűség érdekében a hamburgi városi könyvtári hálózat példáján
https://doi.org/10.1515/bfp-2021-0094
Liu, Grace
“Information Has Value” in business library instruction : approaching the frame three ways / Grace Liu, LuMarie Guth, and Ilana Stonebraker. – Bibliogr.
In: Journal of business & finance librarianship. – 26. (2021) 1-2., p. 32-45.
Címfordítás: „Az információnak értéke van” az üzleti könyvtári oktatásban: a keretfogalom megközelítése három nézőpontból
https://doi.org/10.1080/08963568.2021.1877506
Lizunova, Irina V.
Reading on paper and screens : advantages, disadvantages, and digital divide / Irina V. Lizunova [et al.]. – Bibliogr.
In: Annals of library and information studies. – 69. (2022) 1., p. 34-43.
Címfordítás: Olvasás papíron és képernyőn: előnyök, hátrányok és a digitális szakadék
https://doi.org/10.56042/alis.v69i1.54490
Maixnerová, Lenka
Otevírání dat Národní knihovny ČR – současný stav a výhled do budoucna / Lenka Maixnerová, Linda Jansová, Petra Šťastná. – Bibliogr.
In: ITlib. – 26. (2022) 1-2., p. 66-72.
Címfordítás: A cseh nemzeti könyvtár adatainak nyílt publikálása – jelenlegi helyzet és távlati kép
http://doi.org/10.52036/1335793X.2022.1-2.66-72
McGrew, Sarah
Fighting misinformation in college : students learn to search and evaluate online information through flexible modules / Sarah McGrew, Ira Chinoy. – Bibliogr.
In: Information and learning sciences. – 123. (2022) 1/2., p. 45-64.
Címfordítás: Harc a félretájékoztatás ellen a főiskolán: a hallgatók rugalmas modulok segítségével tanulják meg az online információk keresését és értékelését
https://doi.org/10.1108/ILS-09-2021-0081
Munip, Lana
Lessons learned : a meta-synthesis examining library spaces, services and resources during COVID-19 / Lana Munip [et al.]. – Bibliogr.
In: Library management. – 43. (2022) 1/2., p. 80-92.
Címfordítás: Mit tanultunk? Metaszintézis a könyvtári terek, szolgáltatások és források használatáról a Covid19 idején
https://doi.org/10.1108/LM-08-2021-0070
Savolainen, Reijo
Cognitive authority as an instance of informational and expert power / Reijo Savolainen. – Bibliogr.
In: Libri. – 72. (2022) 1., p. 1-12.
Címfordítás: A kognitív autoritás mint az információs és a szakértői hatalom esete
https://doi.org/10.1515/libri-2020-0128
Singh, Rajesh
Toward a framework for preparing leaders in a global information context / Rajesh Singh and Gunilla Widén. – Bibliogr.
In: Journal of education for library and information science. – 62. (2021) 1., p. 87-103.
Címfordítás: A nemzetközi információszolgáltatási környezetben dolgozó vezetők képzésének keretrendszere
https://doi.org/10.3138/jelis.62.1-2019-0079
Stephens, Michael
Student perceptions and use of mobile devices for LIS coursework : implications for educators / Michael Stephens, Nikki Rudiger, and Debbie Faires. – Bibliogr.
In: Journal of education for library and information science. – 62. (2021) 4., p. 443-459.
Címfordítás: Hogyan látják és használják a hallgatók a mobileszközöket a könyvtár- és információtudományi kurzusokhoz? Tanulságok az oktatók számára
https://doi.org/10.3138/jelis-62-4-2020-0093
Warren, Kellee E.
Excessive workload in special collections public services librarianship : challenges, feelings, and impact / Kellee E. Warren and Jung Mi Scoulas. – Bibliogr.
In: Journal of library administration. – 61. (2021) 3., p. 312-331.
Címfordítás: Túlzott munkaterhelés a különgyűjtemények kutatószolgálatain: kihívások, érzések és hatások
https://doi.org/10.1080/01930826.2021.1883369
Wilms, Lotte
Digital humanities in European research libraries : beyond offering digital collections / Lotte Wilms. – Bibliogr.
In: LIBER quarterly. – 31. (2021) 1., p. 1-23.
Címfordítás: Digitális bölcsészet az európai tudományos könyvtárakban: túl a digitális gyűjtemények szolgáltatásán
https://doi.org/10.18352/lq.10351
Xiao, SiZhe
Research data stewardship at the University of Hong Kong / SiZhe Xiao, Tsz Yan Ng, Tao T. Yang. – Bibliogr.
In: Library management. – 43. (2022) 1/2., p. 128-147.
Címfordítás: A kutatási adatok kurátori gondozása a Hongkongi Egyetem könyvtárában
https://doi.org/10.1108/LM-09-2021-0079
Zangerl, Lina Maria
Personal Digital Archiving : eine neue Aufgabe für Öffentliche und Wissenschaftliche Bibliotheken / Lina Maria Zangerl, Wolfgang Peters-Kottig und Achim Oßwald. – Bibliogr. – Res. angol nyelven
In: Bibliothek. – 46. (2022) 1., p. 152-161.
Címfordítás: Egyéni digitális archiválás – a közkönyvtárak és a tudományos könyvtárak új feladata
https://doi.org/10.1515/bfp-2021-0058
További böngészésre ajánljuk a Humanus adatbázis anyagát!
Az idegen nyelvű szakcikkeket szakkönyvtárunkból érhetik el.
Szerkesztette: Szabó Piroska,
közreműködött: Borvölgyi Györgyi, Budai Hajnalka, Fazokas Eszter
Könyvtári Intézet, Könyvtártudományi Szakkönyvtár