Beszámoló a Könyvtárostanárok Egyesületének 2022-es Őszi Szakmai Napjáról – Konferencia egy hallgató szemével nézve

Posted by Oros Sándor - december 30th, 2022

2022. november 29-én tartotta Könyvtárak együtt az olvasásért címmel Őszi Szakmai Napját a Könyvtárostanárok Egyesülete. Ez alkalmat az Országos Széchényi Könyvtárral közösen, az OSZK-ban rendezték meg, ezzel is szemléltetve a konferencia egyik fő témáját: az egyéb könyvtártípusok és az iskolai könyvtárak közötti együttműködés fontosságát. Az eseményen még hallgatóként, konzulens tanárom kíséretében vettem részt, így az írásommal egy pályára még nem került személy összefoglalóját olvashatják. Arra invitálom az olvasót, hogy tartson velem és elevenítse fel emlékeit a szakmai napról vagy ismerje meg a konferencia lényegét írásom alapján. 

A nap folyamán sok programmal és meglepetéssel készültek a szervezők. Már a regisztrációs pultnál kaptunk egy kis ajándékcsomagot, amely két könyvet is tartalmazott. Az emeleten pedig a Kis KTE könyvek c. sorozat legújabb, tizenkettedik kötete és egy Andersen mesekönyv várta a KTE tagokat, a számos érdekes program mellett. Az OSZK különböző mini idegenvezetésekkel és bemutatókkal várta a résztvevőket az előadások előtt, az ebédszünetben és az egyesületi programok után. Volt lehetőség raktársétára, a digitalizáló központ megtekintésére, az Esszencia kiállítás megismerésére és a Színháztörténeti Tár, illetve a Plakát- és Kisnyomtatványtár Különgyűjteményi meglepetés dokumentum-bemutatóin részt venni. Személy szerint nekem a raktársétához és a Színháztörténeti Tár bemutatójához volt szerencsém. Számomra a legérdekesebb dokumentumok a raktárból a nagy méretű és a dedikált ritkaságok voltak, a Színháztörténeti bemutatóból pedig a színházi törvényszék jegyzőkönyve és annak bejegyzései adtak pár mosolyra vagy éppen meglepődésre okot.

A Szakmai Napot először a Könyvtárostanárok Egyesületének elnöke, Cserlakiné Hagymássy Krisztina nyitotta meg. Beszédében ismertette a konferencia másik fő témáját, az olvasásnépszerűsítést. A problémák leküzdéséről, tenni akarásról szóló idézettel inspirálta a jelenlévőket és hangsúlyozta a könyvtárak összefogását, az együttműködés lehetőségeinek megtalálását, a kapcsolatépítést és az ötletgyűjtést is. A második nyitóbeszédet az Országos Széchényi Könyvtár főigazgatójától, Rózsa Dávidtól hallhattuk. Az OSZK olvasásnépszerűsítési programjainak rövid bemutatásán keresztül lehetőségeket, sikeres példákat és ötleteket adott a könyvtárostanároknak.

A közös megnyitót az Iskolai könyvtári közéleti sajtódíj díjátadója követte. A nyertes publikáció a 2021-es évi médiamegjelenések közül került ki győztesként. A Pápai Petőfi Sándor Gimnáziumból Nagy Ákossal (tanuló) és könyvtárostanárával, Varga Máriával készült riport a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Versennyel kapcsolatban. A díjazott videót a konferencián jelenlévők és online követőik is megtekinthették, ezáltal megismerve a könyvtári oktatás népszerűsítésének egyik formáját.

A következő előadásokat az olvasásnépszerűsítés témája járta át. Az első előadást Gombos Péter olvasáskutatónak köszönhettük, aki kutatási eredményeket mutatott be és magyarázott el a közönségének és vonatkoztatta azokat a könyvtári munkára. Emlékeztette a jelenlévőket, hogy a folyamatos változás az olvasók életvitelében és olvasási szokásaiban is megjelenik, emiatt pedig változik többek között az iskolai könyvtárak szerepe is. Emellett, másképp kell megközelíteni a digitális bennszülöttek 60%-át, mert számukra az olvasás feladat, nem pedig szórakozás. Felhívta az iskolák fontosságára a figyelmet egy vicces hasonlattal, miszerint még a Harry Potter sorozat főgonosza, Voldemort sem támadt iskolaidőben a főhősre, olyan elengedhetetlennek tartotta az oktatást. Beszédében kitért még a betűtípusok és a szövegértés közötti esetleges összefüggésekre és az olvasói ízlés átalakulására. Szó esett több könyvtári foglalkozás fajtáról is, például a romkocsmák mintájára készült romkönyvtári vagy az irodalmi élményre alapuló foglalkozásról. Érdekes volt hallani, hogy eltérőek az olvasók igényei és hogy általában a könyvtári foglalkozásokra nem mindenki szórakozni, hanem van, aki inkább valami újat tanulni megy. Végül a biblioterápia jelentősége is szóba került és a kortárs irodalom és tabutémák feldolgozására kaptunk könyvajánlást is.

A második előadást az OSZK főigazgató-helyettese, Gerencsér Judit tartotta, Trendek, könyvtár, olvasásnépszerűsítés hazai és külföldi kitekintésben címmel. Ő is rámutatott a folyamatos változásra és az azt befolyásoló számos tényezőre. Ezzel kapcsolatosan felmerültek olyan témakörök, mint a tartalom előállítás, a generációs különbségek és a kultúrafogyasztás, eszközhasználat, a Covid és annak hatása különböző szolgáltatásokra. Érdekességként megismerkedtette a közönségét a norvég szortírozó gépekkel, különféle applikációkkal és maker space-ekkel. Az olvasásnépszerűsítő munkák megkönnyítésére megemlítette, milyen továbbképzésekkel segítheti a könyvtárostanárokat a Könyvtári Intézet, és országokon átívelő programokról is beszélt. Búcsúzóul tőle is kaptunk egy könyvajánlást, amely alanya a Könyvtári Intézet és az Országos Idegennyelvű Könyvtár munkatársainak alkotása és Az olvasás hatása az egészségre címet kapta. Az előadások után sok kérdés érkezett a helyszínen és az online résztvevők részéről is, amelyeket az előadók készségesen meg is válaszoltak.

A Szakmai Nap következő eleme a KTE újonnan megjelent, 12. kötetének rövid bemutatása volt. A tanulmánykötetről megtudtuk, hogy nagy segítségünkre lesz az iskolai könyvtári terek fejlesztésekor, vagy új iskolai könyvtár tervezésekor, hiszen elméleti és gyakorlati irányból is megközelíti a témát. Amellett, hogy könyvtáros, pedagógus, és építész szemmel mire érdemes figyelni, mutat megvalósított átalakításokat is. Így tudatosabban alakíthatjuk környezetünket és hatékonyabban emelhetjük a könyvtári munka minőségét is, akár kevés pénz ráfordításával is.

Ezután további kedvcsináló rövid beszédek, 3 perces villámelőadások következtek, ugyanis a délutáni műhelyfoglakozások vezetői mutatták be, hogy mi vár azok résztvevőire. Láttunk nagyon ötletes hasonlatokat, látványos tematikákat és lényegre törő megoldásokat is. Ezek közül a kedvencem a Városi könyvtár és iskolai könyvtár: “Senki sem különálló sziget…” című műhely ismertetője volt, amiben a foglalkozás során felmerülő témaköröket rendhagyó módon egy fesztivál térképen helyezték el. A vizuális és egyedülálló bemutató mellett az előadók is nagyon lelkesen beszéltek választott témájukról, amivel még jobban felkeltették a jelenlévők érdeklődését.

A konferencián résztvevők öt műhely közül választhattak, amelyek az együttműködés jegyében zajlottak: mindegyik a különböző könyvtártípusok és az iskolai könyvtárak közötti együttműködésre hozott példát, javaslatot. Ráadásul a foglalkozásokat legalább egy könyvtárostanár és egy másik könyvtártípus dolgozója tartotta, ami már maga egy valós élmény volt a jelenlévők számára a működőképes közös munkával kapcsolatban. Ezeket egyszerre, párhuzamosan több teremben tartották, ezért csak egy műhelyen tudtam részt venni, pedig szívesen meghallgattam/részt vettem volna a többin is. Én a Tudományos könyvtári szolgáltatások és iskolai könyvtár: Tehetséggondozás és olvasóvá nevelés szépirodalmi és tudományos területen című foglalkozáson vettem részt, ahol a műhelyvezetők először bemutatták saját intézményeik sikeres programjait, együttműködéseiket más intézményekkel és olvasásnépszerűsítő tevékenységeiket. Ilyenek voltak például az Olvass többet című verseny, a diákoktól diákoknak szóló könyvajánlások gyűjtése és megosztása és a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Zenei Gyűjteményéhez kapcsolódó könyvtári foglalkozás alsósok és felsősök számára. Hangsúlyozták, hogy érdemes egymást (könyvtárosok és pedagógusok) megismerni, hogy tudjuk mit tudunk egymásnak nyújtani, megkönnyítve a közös munkát. Ezután a tervezett program páros problémamegoldás lett volna, aminek keretein belül a megadott forrásokat adaptáljuk saját iskolai könyvtárunkra, ezzel egyből egy együttműködési lehetőséget átgondolva például a FSZEK Zenei Gyűjteményével. Ám végül a lehetőségek eszmecseréjéből egy kerekasztal beszélgetés kerekedett, ahol a résztvevők megosztották a témával kapcsolatos ötleteiket, tapasztalataikat és aggodalmaikat. Szerintem a közös gondolkodás jó lehetőség volt arra, hogy a jelenlévők megismerjék egymás véleményét és gondolkodását adott témákról és valóban megalapozza a jövőbeni együttműködéseket.

 

A délután emlékérmek, díjak átadásával folytatódott. Életműdíjat kapott Gráberné Bősze Klára, aki jelen tudott lenni a konferencián, így személyesen vehette át elismerését és mondhatott beszédet. Ez utóbbiban beszélt 70 évnyi szakmai életútjáról és bemutatta termékeny munkásságát, amivel szemléltette, hogy mennyi mindent el lehet érni a szakmában, ha az illető kitartó és eltökélt. További hat kolléga szakmai életútját pedig emléklap formájában ismerte el az Egyesület. A könyvtárostanári hivatásért kapott elismerést Szabóné Tóth Ildikó, aki szintén személyesen vehette át és köszönhette meg beszédében a díját. Általa is számos eredményesen megszervezett programot ismerhetett meg a közönség, példát mutatva számunkra.

Egy villámelőadás követte a díjátadót, amelyet A Kovács Máté Alapítvány Nívódíjának – Iskolai könyvtári különdíjának 2022-es nyertese, Arany-Nagy Zsuzsanna tartott. Röviden bemutatta szemletanulmányát, ezáltal bepillantást kaphattunk az ő munkásságába. A nívódíjat kapott tanulmány a könyvtárüggyel foglalkozó hazai és nemzetközi szervezetek által kiadott iránymutatásokat szemlézi a köz- és az iskolai könyvtárak működésének, oktatási-nevelési szerepének tükrében.

A nap utolsó előadója Bihari Réka, a Kulturális összeesküvés mozgalom képviselője volt. “Kedv a lelke mindennek” Menő könyvtárak az olvasókért című előadása során iskolai könyvtári fejlesztésre mutatott alternatív példát. A futással történő adománygyűjtés kreatív és közösségformáló megoldása a könyvbeszerzés nehézségeinek kiküszöbölésére, amivel pozitív példaként megmutatta, hogy a könyvtárostanár ötletein és azok megvalósításán múlik sok lehetőség.

Az Őszi Szakmai Nap címe Könyvtárak együtt az olvasásért volt, amelynek eleget téve valóban a különböző könyvtártípusok közötti együttműködés és az olvasásnépszerűsítés témák köré szervezve hangzottak el az előadások, zajlottak a műhelyek. Az OSZK által kínált programok pedig tovább színesítették a nap eseményeit. A nap folyamán érdekes volt látni és tapasztalni, hogy milyen sokféleképpen gondolkozunk a könyvtárakról a szakmán belül is. A többféle könyvtártípusoknak, az azokon belüli eltéréseknek, megközelítéseknek és megoldásoknak köszönhetően az eltérő igényekkel rendelkező olvasók is megtalálhatják a számukra legmegfelelőbb könyvtárat és könyvtári szolgáltatást. Számomra nagyon motiváló volt az életműdíj átvételekor elhangzott beszéd, mert én, aki a pálya előtt áll, megláttam, hogy mennyi minden állhat még előttem, ha elég kitartó leszek. A konferencia alatt megannyi ötletet hallottam problémák megoldására, a könyvtári élet színesítésére, az olvasás népszerűsítésére és együttműködésre más könyvtártípusokkal, ezért úgy érzem, hogy valóban hasznos tudással távoztam, és örülök, hogy részt vehettem ezen a rendezvényen. Tanulságként pedig azt vonnám le, hogy mivel mi, könyvtárosok és könyvtárostanárok vagyunk azok, akik igazán tenni tudunk az olvasás népszerűsítéséért, tényleges lépéseket kell tennünk. A számos bemutatott példát, ötletet saját környezetünkben is alkalmaznunk vagy saját ötleteket kitalálnunk és azokat megvalósítanunk kell. Ebben valóban nagy segítség lehet a többi könyvtár, könyvtáros és könyvtárostanár ezért bátrabban kellene segítséget kérnünk egymástól és gyakrabban segíteni egymásnak.

A konferencia honlapja, ahol prezentációk, képek, videók is elérhetők: https://portal.ktep.hu/OSZN2022

Ajánlott irodalom:

Arany-Nagy Zsuzsanna: A köz- és iskolai könyvtárak oktatási és nevelési szerepének erősödése: szemle a hazai és nemzetközi szervezetek iránymutatásaiból. In. Kiszl Péter, Boda Gáborné Köntös Nelli (szerk.): Valóságos könyvtár-könyvtári valóság. Könyvtár- és információtudományi tanulmányok 2020. Budapest: ELTE BTK Könyvtár- és Információtudományi Intézet, 2021. p. 421-427.

https://edit.elte.hu/xmlui/bitstream/handle/10831/55722/VKKV4_421-427_Arany-Nagy.pdf;jsessionid=46923B8FC90E6FF3F309B10F7C84795B?sequence=1 [2022. december 19.]

Dömsödy Andrea (szerk.): Iskolai könyvtári terek az olvasásért. Budapest: Könyvtárostanárok Egyesülete, 2022.

Szabó Piroska, Biró Bettina és Bódog András (szerk.): Az olvasás hatása az egészségre: szemletanulmány. https://ki.oszk.hu/sites/default/files/hirfajlok/olvasas_es_egeszseg_szemletanulmany.pdf  [2022. december 15.]

Füzi Franciska Ágnes, ELTE hallgató,

Angol nyelv és kultúra tanára – könyvtárostanár szak

 

Comments are closed.

Blog Home