Beszámoló a Qulto Szakmai Napokról

Posted by Buzai Csaba - március 2nd, 2021

2021. február 3-4-én rendezték meg online formában a Qulto Szakmai Napokat.

A rendezvény elején egy rövid köszöntésben a cég három munkatársa (Kármán László, Czoboly Miklós, Tarjáni Gyula) röviden összefoglalta a 2020-ban elért eredményeket.

Ezt követően Pancza János a Qulto Ökoszisztémáról, és ennek négy sarokkövéről („Manage – Digitize – Connect – Attract”) tartott előadást. A Qulto2 mikroszervíz architektúrájú, felhő alapú, FOLIO-kompatibilis könyvtári szolgáltatási platform, amely a könyvtárak saját fejlesztéseinek is teret enged. Részét képezik a gyűjtemények leírásához használt rendszerek (Manage: Huntéka, Corvina), a digitális örökséget kezelő termékek (Digitize: Digitize szoftver, IKR médiamodul, Qulto Repozitórium, DSpace), az adatok gazdagítását és közvetítését elősegítő termékcsoport (Connect: FRBR OPAC, Monguz Opac3, Qulto ReCat, eCard), és a digitális tartalmak újrahasznosítását szolgáló termékek (Attract: Education, Városfoglaló, Guide).

A következő előadó, Fülöp Endre megfogalmazásában a Qulto Szemantikus Tudásháló eredetileg FRBR-katalógusnak épült, egy kutatásfejlesztési projekt eredményeként létrejött új tudás, elsősorban az oktatás és a turisztika területén történő felhasználási lehetőségekkel. Lehetővé teszi földrajzi helyek irodalmi művekhez kapcsolását (irodalmi helyszínek), ma már kevéssé használt szavak jelentésének megmutatását múzeumi katalógusokból vett képekkel (múzeumi tárgyak), művekhez és kifejezési formákhoz kapcsolódó szerzői jogi információk nyújtását és FRBR-rekordok szolgáltatását. A különböző entitások kezelését az FRBR modell teszi lehetővé és részben mesterséges gépi tanulással történne az új adattartalom rekordokhoz rendelése.

Könyvtár a zsebben – eCard release! c. előadásában Erdős Zoltán a könyvtári olvasójegy funkcióival bíró mobil alkalmazás használatát mutatta be. Az eCard könnyen kezelhető, a felhasználó regisztrálhatja olvasójegyeit és nyomon követheti könyvtári tevékenységét (kölcsönzés, előjegyzés, félretétel, beiratkozás érvényessége, pénzügyek), kereshet a könyvtári katalógusban, használhatja az útvonaltervezőt és minden tranzakciónál lehetősége van biometrikus azonosításra. Az alkalmazás jelenleg a Huntéka és Corvina integrált könyvtári rendszerekkel kompatibilis, és a Google Play Store-on keresztül már letölthető.

Deák Gábor a kulturális örökséget hasznosító mobilos applikációkat mutatott be: a Városfoglaló 2.0 nevű helyismereti játékot; a kvízkérdéseket tartalmazó Kérdésbankot, a gömbpanorámás virtuális kiállításokat kínáló Qulto 360 alkalmazást, a fejlesztés alatt álló Storytellinget és az irodalmi vonatkozású helyszíneket összekötő LiteraTúra Mobil Appot. Mindegyik alkalmazás rendelkezik adminisztrációs felülettel is, így a tartalom jogosultságok birtokában bővíthető.

Dr. Kovács Béla Lóránt, a debreceni Méliusz Juhász Péter Könyvtár hamarosan induló új szolgáltatásáról számolt be: a Foxpost automaták mintájára könyvkiadó automatákat helyeznek el a város több pontján, ami lehetővé teszi, hogy a beiratkozott olvasók az automaták segítségével bonyolíthassák le a kölcsönzést és a visszavételt a nap bármely szakában, RFID technológia segítségével. A szekrények a Qulto által fejlesztett szoftverrel működnek.

Szóllás Péter könyvtári és levéltári főosztályvezető (EMMI) kitért a veszélyhelyzeti előírásokra, és bemutatta, a járvány hogyan alakította át a könyvtárak és levéltárak működését. Kiemelte az intézmények gyors és rugalmas reagálását, az ebben az időszakban nyert tapasztalatok fontosságát, jó gyakorlatok kialakítását, valamint a prioritások változását, amely szerint a digitalizálás mindenképpen nagyobb hangsúlyt kell, hogy kapjon.

A szakmai napot kerekasztal-beszélgetés zárta. A résztvevők (Szóllás Péter főosztályvezető; Dr. Fodor Péter, Szeberényi Gábor, Dr. Horváth Sándor Domonkos, Ringert Csaba intézményvezetők és Hollanda Andrea sepsiszentgyörgyi könyvtáros) rövid helyzetjelentésben összegezték a zárvatartás alatt is működő könyvtári szolgálatásokat. Megállapítható, hogy a járványhelyzet alatt a meglévő folyamatok erősödtek meg (online ügyfélszolgálat, digitális tartalmak szolgáltatása), fejlődött a belső kommunikáció és a szervezeti kultúra. A digitális jelenlét növelésére a leghatékonyabb eszköznek a közösségi média, blogoszféra, youtube-csatorna bizonyult.

A gyorsjelentést az Országos Széchényi Könyvtár Olvasószolgálati és Tájékoztatási Osztálya készítette.

Kecskeméti Gergely főosztályvezető,
Információ- és Tartalomszolgáltatási Főosztály, Országos Széchényi Könyvtár

Comments are closed.

Blog Home