Rendkívüli helyzet a könyvtárakban – Beszámoló a vállalati könyvtárosok 31. műhelybeszélgetéséről

Posted by Buzai Csaba - július 6th, 2020

A 31. műhelybeszélgetésre – 2020.06.25. csütörtökön 14.00-15:30 – rendhagyó módon nem egy vendéglátó intézményben került sor, hanem online térben, ahová a résztvevők otthonról vagy a munkahelyükről jelentkeztek be. A beszélgetéshez a Wigner Fizikai Kutatóközpont által üzemeltetett nyílt forráskódú Let’sMeet online konferenciaszolgáltatást vettük igénybe. Az erőforrások korlátozottsága miatt ez a műhelybeszélgetés nem lett meghirdetve a Katalisten, így csak azok a kollégák kaptak értesítést, akik már korábban részt vettek a workshopon. Így 25-en terveztük a részvételt, és csak 3 kollégának nem sikerült különböző okok miatt a csatlakozás.

A műhelybeszélgetés témája a járványügyi helyzet miatt bevezetett új könyvtári szolgáltatásokról, megváltozott munkakörülményeinkről szólt, a résztvevő kollégák megosztották egymással a tapasztalataikat.

Kutnyánszky Anikó, Wigner FK Könyvtár – A Wignerben március 16-tól vezették be az otthoni munkavégzést. A kollégák csak indokolt esetben léphettek be a telephelyre, 60 év felettieket egészségük megőrzése végett még indokolt esetben sem fogadott az intézet. A Könyvtár ügyeleti rendben működött tovább. A könyvtár munkatársai fő feladatként retrospektív konverziót végeznek otthonról, saját eszközeiken, mellyel az elmúlt három hónapban jelentősen haladtak. A karantén kezdete óta több mint 4000 kötet sikerült rögzíteni.

Az olvasói kéréseket e-mailben fogadják. Az intézet kutatói számára segítették a távoli eléréshez szükséges beállítások elvégzését is. Sok próbahozzáférésre kaptak lehetőséget a csillebérci intézetek, így a könyvtári honlap látogatottsága jelentősen megnőtt, ahol ezek meghirdetésre kerültek. Ezzel szemben, érdekes módon, az öt legnépszerűbb adatbázis használatában visszaesés mutatkozott. Ennek egyik okát a kollégák megváltozott munkakörülményei között kell keresni, hiszen sokan iskoláskorú gyerekekkel maradtak otthon, akik ezért inkább csemetéikkel foglalkoztak. Lencsés Ákos közbevetette, hogy a használati statisztikákban nem látszódik a sok ideiglenesen szabadon hozzáférhetővé tett tartalom letöltése, ezért torzulhatnak az első féléves adatok.

A munkatársak egymás között a MyCloud alkalmazás chat felületét használják, ahol gyorsan, közvetlenül meg tudják beszélni egymással a napi teendőket, feladatokat. A belföldi könyvtárközi cikkszolgáltatás általában a megszokott minőségben, jól működik, de az eredeti példányok szolgáltatása sok esetben szünetelt.

Fazekas Andrea, Richter – A kutatóik be tudnak lépni távolról a belső hálózatra, a statisztikájukban az ingyenes tartalmakat is mérik.

Laskó Judit, Akadémiai Kiadó – Az Akadémiai Kiadó nem tette nyílt hozzáférésűvé a MERSZ adatbázisát, hanem igyekezett használóit az föderációs EduID-n keresztüli belépésre és használatra ösztönözni. (Megjegyzés: Az EduID belépést csak a közintézményi dolgozók tudják igénybe venni.) Azok az olvasók, akik nem rendelkeztek ilyen azonosítóval, egy rövid regisztrációt követően tudták használni az adatbázist. A FSZEK használói az olvasójegyükkel is tudják azonosítani magukat. Az ilyen módon elérhetővé tett MERSZ adatbázis használata jelentősen megemelkedett, kb. 2-3-szoros növekedést regisztráltak, 178 ezer elérést mértek a tavalyi 50 ezerhez képest és a használók mindössze 10-12%-a volt regisztráción keresztül belépett látogató. Az EISZ intézetek MERSZ és Szótár.net használói statisztikái szerint kiugró használat mutatkozott mindkét szolgáltatásban.

Kóródy Judit, Infodok – Magyar Telekom Infotéka – Munkájukat zökkenőmentesen tudják home office-ban is végezni, heti egy Teams-találkozóval. Ők is összegyűjtötték és közzétették a nyílt hozzáférésűvé vált adatbázisokat. Részt vettek a karantén időszak alatt rendezett SmartFest tudásfesztiválon, amit a Telekom idén online rendezett meg. A 6 tematikus naphoz külön részletes információs ajánlókat készítettek, felhívva a figyelmet a témához tartozó tanulmányokra, cikkekre, könyvekre, videókra, podcastokra, online eseményekre. Az ajánlók jelentős látogatottságot eredményeztek az Infotéka oldalán és belső építésű adatbázisaiban. Marketing fogásként körkérdést intéztek a cégen belüli vezetőkhöz, kulcsfelhasználókhoz: „Miért hasznos számodra az Infotéka?”. Szinte mindenki válaszolt, és jóváhagyta, hogy névvel együtt felhasználhatjuk az egytől-egyig nagyon pozitív válaszukat, mint pl.: „Intelligens áttekintéseket és alaposan megszűrt, célratörő anyagokat kapok”.

Csontos Mária, Infodok – Átmenetileg megnyitásra került a költséghatékonyan előfizetett SitePoint (www.sitepoint.com) adatbázisuk, amelyből számos IT témájú e-dokumentum hozzáférhető. Problémát okozott, hogy – nyilván a helyzetre való tekintettel – az adatbázisból a 2019 utáni könyvek nem voltak letölthetőek, csak online olvashatóak. Hirtelen ki kellett találniuk egy megoldást, hogy a licence jogok lehető legkisebb sérülésével tudják használhatóvá tenni ezeket. Dolgoznak ennek a szolgáltatásnak a részletes szabályozásán.

Hegyi Judit, Egis – Pozitív tapasztalatai vannak az otthoni munkavégzéssel kapcsolatban. Szolgáltatásaikat eddig is a távoli elérésre építették, így szerencsére nem volt szükség különösebb változtatásokra. A szolgáltatásokat teljes egészében tovább működtették a karantén ideje alatt is: kölcsönzés, cikk-kérés, adatbázis szolgáltatások. A munkatársak közötti kommunikáció kissé nehézkes volt, ehhez Microsoft Teams alkalmazást használtak. Tapasztalataik alapján megnőtt a könyvtárhasználat, de a külföldi könyvtárközi kölcsönzés nehezebben működött.

Ferencz Gáborné, Zsuzsa, – Richter – A Richterben is a legtöbb szolgáltatás már online működött, így nem okozott gondot a kollégák otthonról való munkavégzése. A munkatársak egymás közötti kommunikációja szintén a Microsoft Teams-szel történt, értekezleteket, oktatást is tartottak ezen keresztül. A print verziók kérése kb. harmadára esett vissza, azonban jelentősen megnőtt az e-forrásaik használata, ezzel együtt a munkájuk is jelentősen emelkedett.

Németh Márton, OSZK – Osztálya minden kollégája számára biztosította az otthoni munkavégzéshez szükséges eszközöket, feladatokat, ami plusz terhet jelent, ennek ellenére eredményesen sikerült átállniuk a távoli munkavégzésre. A COVID információkkal kapcsolatos nemzetközi gyűjtésre külön munkacsoport alakult a webarchiválási projekt mellékágaként.

Fazokas Eszter, Könyvtártudományi Szakkönyvtár – A Könyvtári Intézet a KSZK-val közösen összeállításokat tett közzé a járvány alatt felmerülő könyvtári kérdésekkel kapcsolatban (álhírek, újranyitás kérdései, könyvek kezelése, fertőtlenítés, újranyitás a könyvtárakban stb.), melyeket több könyvtár is megosztott (pl. az MKE is a webmagazinban). Az IFLA oldalán is megjelentek az OSZK-s kezdeményezések. Fazekas Andrea (Richter) megjegyezte, hogy hasznosnak találta a könyvek kezelésére tett ajánlásokat, és pozitív volt, hogy az OSZK gyorsan, hasznos szakmai tartalommal reagált a helyzetre.

Vízvári Dóra, AEEK Országos Egészségtudományi Szakkönyvtár – Könyvtárukban aktív közreműködés volt a kollégák között, a Messengert használják egymás közötti kommunikációra. A könyvtár az EISZ honlapján található „A koronavírus-járvány ideje alatt szabadon hozzáférhető nemzetközi szakirodalmi források” c. oldalhoz hasonló gyűjteményt hozott létre, ahol folyamatosan megosztották a vírussal foglalkozó magyar forrásokat. Ez jelentős forgalmat generált, és felfigyelt rá az Egészségügyi Államtitkárság is. Kérték tőlük, hogy folytassák a források gyűjtését, ezért a továbbiakban saját domainen működik a szolgáltatás (https://pubmob.hu/). A gyűjtés nem kizárólag orvosi, hanem határterületi témákat is tartalmaz. A Zotero szoftverrel feldolgozott folyóiratcikkeik nyilvántartását nyilvánossá tették, így új szolgáltatásként ezzel is segítették a távmunkát. Dóra ezenkívül az egészségügyi dolgozók továbbképzésére létrehozott online felület adminisztrátoraként is tevékenykedett.

Lencsés Ákos, MTA KIK – Vízvári Dóra beszámolójához hozzáfűzte, hogy az EISZ honlapján található „A koronavírus-járvány ideje alatt szabadon hozzáférhető nemzetközi szakirodalmi források” oldal óriási forgalmat, több mint negyvenezer kattintást produkált. Németh Márton megjegyezte, hogy nagy segítség volt a Medinfo adatbázisa a koronavírussal foglalkozó weboldalak tartalmának archiválásában.

Összeállította: Csontos Mária, Horváth Eszter, Verle Ilona, Vízvári Dóra

Comments are closed.

Blog Home