OPKM iskolai könyvtári webinárium – egy hiánypótló szolgáltatás

Posted by Buzai Csaba - április 29th, 2020

Webinárium

A webinárium műfaja nem újdonság könyvtári és iskolai területen sem, számos példát találunk itthon és külföldön is. Hazai jó gyakorlatként jó szívvel ajánljuk a Digitális Témahét program webes előadásait, a külföldi példák közül pedig az amerikai School Library Journal (SLJ) szemináriumait. Ez utóbbi különösen könyvtárostanárok számára lehet érdekes, ahol egy-egy kiemelt téma kapcsán szerzők, kiadók, könyvtáros és könyvtári szakemberek beszélgetését lehet figyelemmel kísérni, s kérdezni is lehet tőlük a chatfunkció segítségével.

Az ötlet: OPKM iskolai könyvtári webinárium

Konferenciáinkról, szakmai napjainkról mindig rengeteg hiányérzettel megyünk haza, ha előadók voltunk, ha résztvevők. Soha nem tudunk mindent megbeszélni, általában nincs alkalom, mód arra, hogy a részleteket is megvitassuk.

A konferenciák másik problémája, hogy oda kell utazni, az pedig idő és pénz. Ezt nem mindenki teheti meg, vagy nem mindenki akarja megtenni, főleg, ha nem egész napos konferenciáról van szó, csak egy rövidebb programról.

A fenti problémákat átgondolva jutottunk arra, hogy szükség lenne rövidke, csupán egyórás interaktív alkalmakra, amikor egy kisebb, ámde fontos témák kapcsán belemegyünk a részletekbe. A kollégák kérdezhetnek egymástól, kipróbálhatnak dolgokat, mindezt úgy, hogy nem kell utazni, mégis jelen lehet lenni.

Az igények és az indulás

Az ötletről megkérdeztük a kollégákat egy egyszerű online kérdőíven, 107 kollégától kaptunk választ. 92%-ban egyértelműen jelezték, hogy részt vennének ilyenen. A kérdőívre adott válaszokkal megerősítve 2019. november végén elindult tehát egy újabb jó gyakorlat az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeumban (OPKM).  Hagyományteremtő céllal, webinárium keretében invitáltuk közös gondolkodásra és szakmai munkára a könyvtárostanárok és az iskolai könyvtárosok közösségét.

Első alkalmunk címe: Hogyan készítsünk könyvtári feladatot? Formai, tartalmi szempontok. Ez után volt az előzetes kérdőíven a legnagyobb érdeklődés.

Előzetesen 89-en jelölték ezt érdekesnek, de a meghirdetett két alkalomra 15+11-en jelentkeztek és végül 10+9-en vettek részt. Ezt nem nevezhetjük tömegnek, de a tűzkeresztségen átestünk, és mindenképpen sikernek éltük meg. A kollégák közül többen aktívak voltak a műhelyfoglalkozáson és úgy tűnt, valóban hasznos segítséget kaptak.

Nem adtuk fel! Azóta már 10 témában tartottunk 18 alkalmat. Ez 199 jelentkezőt és 142 tényleges résztvevőt jelent. Ez természetesen nem ennyi kollégát jelent, hiszen vannak a sorozatnak állandó résztvevői is, aki majdnem minden téma valamelyik alkalmán részt vesznek.

1. ábra: A webinárium szoftver felülete résztvevői nézetből. A faliújságra érkező posztok megbeszélése

Témák, célközönség 

Mint, ahogyan a cím is mutatja ezt a szolgáltatás az OPKM elsősorban az iskolai könyvtárban dolgozók kollégáknak nyújtja. Ezek a témák viszont többségükben olyanok, amik más szakos pedagógusok és más könyvtártípusban dolgozó kollégák számára is hasznosíthatók. Ilyen például az iskolai projekteket támogató szolgáltatások kialakítása, ezt  minden könyvtártípusban és könyvtárban lehet hasznosítani. A differenciált forrásalapú feladatokat pedig jó szívvel ajánljuk a pedagógus kollégáknak, hasznos lenne, ha ilyen típusú feladatokat állítanának össze.

A webinárium indításának  fontos célja volt az is, hogy a nem budapesti kollégákat is  könnyebben el tudjuk érni, külön gondolva itt a határainkon túl élőkre is. Ezt a célunkat viszont eddig kevésbé értük el. A résztvevők nagy arányban fővárosiak és eddig még csak egy határon túl élő kolléga jelentkezett be.

A webináriumi forma 

Ez az új szolgáltatás nemcsak új lehetőség a könyvtárostanárok és az iskolai könyvtárosok szakmai együttműködésére, hanem új színt hoz a webes szemináriumok életébe is: kilép az előadás – hozzászólás – élőszavas/chates reagálás köréből és úgy válik interaktívvá, hogy az előbb említett hozzászólási lehetőségeken túl a résztvevők ténylegesen is alakítói a szemináriumnak.

Az interaktivitást a webináriumi programon túl külső alkalmazások is segítik: eddig a Linoit faliújság (1. ábra), a Google Dokumentumok (2. ábra) és a Mindmeister fogalmi térképszerkesztő kollaboratív, vagyis együttesen szerkeszthető lehetőségét használtuk ki, de alkalmaztuk már a Mentimetert is az interaktivitás fokozására.

2. ábra: A webinárium szoftver felülete résztvevői nézetből. Feladatmegoldás közben

A webinárium elindításakor kiemelt cél volt, hogy ezek ne csak előadások legyenek, hanem hatékonyabb tanulási lehetőséget nyújtsanak. Témától függően igyekszünk úgy alakítani az egy órát, hogy a résztvevők ne csak higgyék, hogy értik, hanem kipróbálhassák, megtapasztalhassák az adott problémát és tesztelhessék tudásukat. Például maguk is oldjanak meg diákoknak szánt feladatot, hogy ezáltal is megtapasztalhassák, hogy azt hogyan lehet jól és a diák számára érdekesen összeállítani. Ezután közösen próbáljuk átírni újabb változatra. Esetleg éppen a résztvevőknek kell egy netes hivatkozást elkészíteni, majd a tapasztalatok mentén meg tudjuk beszélni, hogy mi okozhat nehézséget a diákoknak.

A kollégáknak lehetőségük van ezekben a feladatmegoldásokban a részvételre, de nem kötelező, a megfigyelőket is szívesen látjuk. Márcsak azért is, mert a kollaboratív munkában való részvételhez nagyobb képernyő vagy nagyobb taskváltási gyakorlat szükséges, de mindig vannak a csoportban olyan kollégák, akiknek ez nem okoz gondot, így tudják a webinárium hatékonyságát növelni.

Minden webinárium után küldünk a résztvevőknek egy rövid kérdőívet, amit nagyon magas arányban töltenek ki a kollégák. Az ötfokozatú skálán a kollégák ezt a webinárium formát átlagosan 4,7-re osztályozták, és nem kaptunk 3-asnál rosszabb értékelést.

A technika

Az alkalmazás kiválasztásakor fontos szempont volt, hogy a résztvevők egyenlő eséllyel és könnyen vehessenek részt a programon: ne kelljen külön regisztrálni, programot telepíteni, költséggel számolni, hanem böngészőből megnyitható szoftverrel, minél egyszerűbben, ingyenesen lehessen csatlakozni a programokhoz.  Erre a célra a FreeConferenceCall szoftvert választottuk. Ez ugyan még tesztelés alatt van, de egyelőre működőképesnek tűnik.

Mint a legtöbb ilyen alkalmazásban, az előadónak lehetősége van videót és hangot közvetíteni és a képernyőjét megosztani. A résztvevők jelen lehetnek, videóval, hanggal és a csevegőablakban is. Mindezt saját technikai lehetőségeik és szándékuk szerint. A tapasztalat azt mutatja, hogy kevés kolléga van jelen képpel és hanggal is. Ennek egyik oka bizonyára a webinárium rögzítése, hiszen a felvétel leállítása után többen szólnak hozzá és kapcsolják be kamerájukat is.

A résztvevők regisztrációját és részvételét az OPKM honlapján összefoglaló oldal, s az oldalon segédletek és tanácsok is ösztönzik, itt található az összes webináriummal kapcsolatos ismeretanyag is.

A visszajelzések alapján a kollégák inkább elégedettek a szoftverrel. Az ötfokozatú skálán 4,4-es átlaggal osztályozták.

A műhelyvezetők, a műhelyvezetői tevékenység

Az első öt témát Dömsödy Andrea tartotta. Azóta sikerült már más OPKM munkatársat (Goda Beatrix) és OPKM-től független könyvtárostanárokat (Iványiné Nagy Kinga, Szombathely; Németh Szilvia, Budapest) is megnyerni erre a feladatra. Azok a webináriumok is sikeresen megvalósultak, és a jövőben mindenképpen igyekszünk még több kolléga jó gyakorlatát, tudását bemutatni ezen a felületen is.

A kérdőívek tanúsága szerint a résztvevők elégedettek a műhelyvezetőkkel. Az ötfokozatú skálán átlagosan 4,95-re értékelik munkájukat és négyestől rosszabb osztályzatot nem kaptunk.

Az egyes szemináriumok elő- és utómunkálatai, konkrét felépítése 

A meghirdetett alkalmakra online űrlap segítségével lehet regisztrálni, erről minden regisztráló automatikus visszajelzést kap a rendszertől. Majd a szervezők is küldenek értesítést, melyben már a webinárium linkje is benne van.

A szemináriumhoz a regisztrációt követően a kezdés előtt 15 perccel lehet csatlakozni, s aki ezzel a lehetőséggel él, kap feladatot is (ami már az előzetes e-mailben szerepelt). Emellett ebben az idősávban zajlik a “hallózás”, vagyis lehetőség van az esetleges technikai hang- és képi problémák megoldására, hogy az alkalom pontosan, időben elkezdődhessen.

A szemináriumok általában egy rövid bevezető előadással kezdődnek, elméleti áttekintést, indoklást kapnak a résztvevők, majd folytatásként közös feladatmegoldás következik, melyben folyamatosan jelen van az előadó is, konkrét segítséget és szempontokat adott az egyes témák megoldásához. Emellett az alkalmak során a résztvevők folyamatosan tudják követni, hogyan változik a tudásuk és a véleményük a szeminárium alatt – az előzetes elvárásokhoz képest. A webinárum alatt a résztvevők folyamatosan kérdezhetnek szóban vagy a csevegőben.

Visszajelzések 

A szemináriumok után mindig van lehetőség a visszajelzésre online kérdőív segítségével. A kiküldött kérdőívre eddig a 142 résztvevőtől 97 választ kaptunk vissza. Adataink alapján a résztvevők összességében innovatív, hasznos, felhasználóbarát és szemléletformáló alkalmaknak tarják a webináriumokat, sokan jelezték, hogy várják a folytatást. Nagyon hálásak vagyunk a kollégáknak, hogy nemcsak pontoznak minket, hanem a szöveges értékelésre is szakítanak időt. Ez megerősít minket és segíti további fejlődésünket is.

További információk
A webináriumok alatt bemutatott prezentációk, segédanyagok a sorozat honlapján folyamatosan elérhetővé válnak. Emellett a webinárium videófelvételeit is közzétesszük az OPKM Youtube csatornáján.

Aki részese szeretne lenni egy hasznos, innovatív és jó hangulatú szakmai fórumnak, ne habozzon, regisztráljon, s vegyen részt a sorozat alkalmain. Mert együtt dolgozni és hatékonyan szakmázni jó!

Bővebb információk az OPKM iskolai könyvtári webinárium honlapján!

Bakó Katalin könyvtáros, gyűjteményi referens,
Gyermek- és Ifjúsági Irodalmi Különgyűjtemény, OPKM
Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM

Comments are closed.

Blog Home