Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny 2018/2019. tanév Interjúk a legjobban teljesítő (első helyezett) versenyzőkkel
A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny a terület egyetlen országos tanulmányi versenye 1993 óta. 2006-tól a verseny szervezője az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (OPKM). Évről évre más-más témában, folyamatosan megújuló feladatokkal mérjük és fejlesztjük a diákok tudását. Célunk, hogy minél többféle könyvtárhasználati, információ használati szituációval találkozzanak a diákok, hogy lássák, a tudatos és kritikai gondolkodás, az információforrások és a könyvtárak ismerete milyen sokféle helyzetben és témában segíthetnek.
A döntőn ebben az évben is komplex feladatot kaptak a diákok, mely során folyamatban mutathatták meg, hogy el tudnak jutni egy problémafelvetéstől annak körültekintő megoldásáig, mindeközben pedig sokféle információforrást használnak fel, melyeket különféle adatbázisok és a könyvtári szabadpolc segítségével találnak meg. A versenynek ezen fordulójában nemcsak a végeredményt, hanem a munkafolyamatot is értékeljük. A zsűritagok végig követik és értékelik a diákok munkáját.
A 2018/2019-es tanév témája a Hatalom és demokrácia volt. Ezt a három forduló során sokféle szempontból közelítettük meg. Volt szó gyermekmunkáról, diákjogokról, esélyegyenlőségről, a nők helyzetéről, rabszolgaságról, jelentős történelmi személyiségekről, demokratikus szükségletekről.
Az információs műveltség fejlesztése, mérése mellett természetesen törekszünk az olvasmányokra is ráirányítani a figyelmet. Az előző tanévben a Magyar Olvasástársaságnak köszönhetően a versenyre benevező több száz diák egy regényt kapott ajándékba. Ezt most, ebben a tanévben a Móra Könyvkiadónak köszönhetően tudtuk megtenni. Sőt, ebben az évben nemcsak az országos írásbeli, hanem a döntő feladatai egy-egy Móra Kiadós regényhez kapcsolódtak. Bízunk benne, hogy jövőre is lesz kiadó, aki az ügy mellé áll!
A lebonyolítás alapköltségeit az Emberi Erőforrások Minisztériuma, Emberi Erőforrás Támogatáskezelő, Nemzeti Tehetség Program biztosította pályázat útján. A Móra Könyvkiadó által felajánlott regények mellett fontos volt, hogy a Szirén Integrált Könyvtári Rendszer elengedte a döntő helyszínét biztosító iskolának az előfizetési díjat erre az évre. A döntőn résztvevők további könyvajándékait a Lucidus, a Pongrác kiadó és az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet biztosította.
A verseny részleteiről (versenyszabályzat, helyszínek, statisztikai adatok, feladatok, eredmények, részletes item táblázat, fotók, történet) a verseny honlapján lehet bővebben tájékozódni. Az alábbiakban a jelenleg megszervezésre kerülő két korcsoport győztesével készült interjúkat adjuk közre.
Dömsödy Andrea, iskolai könyvtári referens, a verseny szakmai felelőse
Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum
Interjú Fodor Virággal,
a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny I. kategóriájának győztesével
– Mutatkozz be néhány szóval (ki vagy, honnan jöttél, hányadikos vagy…)!
– Fodor Virág vagyok, a Veszprémi Rózsa Úti Általános Iskola nyolcadik osztályos tanulója.
– Honnan ered a könyvek szeretete?
– Mindig is szerettem olvasni, hol többet, hol kevesebbet. Felsős koromtól olvasok igazán intenzíven. Jó a sok tanulás mellé kikapcsolódásnak. Ma már sokkal kevesebb időm jut erre a hobbira, de megpróbálok minél több időt szakítani rá. Azért is szeretem a könyveket, mert kiszakítanak a hétköznapi életemből, és amíg olvasok, addig nem a saját feladataimon agyalok, hanem a szereplő helyzetét élem át teljes mértékben.
– Mit olvasol szívesen?
– Bármit szívesen olvasok, de leginkább regényeket szoktam. A valóságon alapuló könyveket és a képzeletbeli helyszíneken, kitalált szereplőkkel játszódó könyveket egyaránt szeretem. Különösen az olyan emberek életrajzi regényeit, történeteit kedvelem, akiket valami miatt példaképként állíthatunk magunk elé, útmutatást adnak az életben. Ezért is különösen tetszett az idei verseny országos döntőjének feladata.
– Honnan tudtál a versenyről? Ez az első alkalom, hogy részt vettél a versenyen?
– Az iskolám könyvtárostanára, Emőke néni (Wágnerné Horváth Emőke) mondta még tavaly, hogy alkalmasnak talál erre a versenyre. El is indultam ezen a megmérettetésen, s 6. helyezést értem el az országos döntőben az előző évben. Mivel tetszett, és élveztem, idén ismét jelentkeztem rá.
– Miért tartod fontosnak a könyvtárhasználatot? Hol tudod az itt megszerzett tudásodat kamatoztatni?
– Az élet bármely területén lehet használni az itt megszerzett tudást. Ha kapunk akár az iskolában, akár később felnőttként bármilyen feladatot, nagyon fontos, hogy tudjunk hozzá releváns, használható információkat gyűjteni. Az internet terjedésével egy prezentáció készítése vagy egy előadás megtartása is egyre rendszeresebbé válik. A verseny után kapott részletes leírásból, ami megmutatja, mire kaptunk pontot és mire nem, megtudjuk, hogy miben kell még fejlődni. Ez is nagyon hasznos a jövőre nézve.
– Hogyan érezted magad a versenyen?
– Így, hogy több napos, az ellenfelek se ellenfelek, hanem sokkal inkább barátok. Van időnk összebarátkozni a programok közben. Ezt a versenyt azért is szeretem, mert összehozza azokat, akik hasonló gondolkodásúak, mentalitásúak, és nagyon jó barátságok szövődnek. Ellentétben a többi versennyel, amelyek csak egynaposak, és emiatt nem ismerjük meg a versenytársakat, pedig nagyon jó barátaink lehetnének. De itt ez is megvan.
– Több programon is részt vettetek. Mondanál róluk néhány szót?
– Az idei programok közül a Pityke és prém szerzőjével, Majoros Nórával lezajlott író-olvasó találkozó tetszett a legjobban. Nagy élmény volt találkozni egy híres írónővel, és dedikáltatni a könyvemet. Emellett sok érdekességet megtudtam a könyvei keletkezéséről, háttértörténeteiről. Ezek által jobban meg lehet érteni a könyveit is, az írónő szemszögéből is rá lehet látni. A könyvhöz kapcsolódó feladat is nagyon jó volt. A könyvben szereplő népcsoportok közötti vitát, konfliktusokat kellett eljátszanunk, és valahogy megoldanunk, hogy béke lehessen a képzeletbeli országunkban.
– Versenyző alkat vagy? Szereted magad megmérettetni?
– Nagyon sok versenyen indulok. Szeretem tudni, hogy a többi iskola diákjaihoz képest hol tartok, miben lehet még fejlődni. Erre a versenyek tökéletesek. Nagyon jó érzés, amikor látjuk, hogy valami régebben nem ment, de sok gyakorlás után már igen. Emellett a stresszhelyzet kezelését is megtanítja. Szeretem magát a felkészülést a tanárokkal, a feladatok megoldását. A plusz információszerzés, hogy többet tanulhatunk meg, olyanokat, amit a tanórákon nem, de közben mégis nagy szükségünk van rá. Ez a könyvtárhasználatra különösen érvényes.
– Mivel töltöd szívesen a szabadidődet?
– Zeneiskolába járok, ahol idén kezdtem klarinétozni. Emellett 3 éve szinkronúszom Balatonfüreden. Természetesen az olvasás sem maradhat el.
– Milyen terveid vannak a jövőre?
– A Lovassy László Gimnázium (Veszprém) matematika tagozatára fogok járni jövő évtől. Középiskolásként is szeretnék indulni ezen a versenyen, és remélem ebben majd a leendő gimnáziumom könyvtárostanára is segítségemre lesz, akárcsak Emőke néni.
Az interjút készítette:
Wágnerné Horváth Emőke könyvtárostanár,
Veszprémi Rózsa Úti Általános Iskola
Interjú Kecskés Bencével,
a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny II. kategóriájának győztesével
2019. április 29. és 30. között Budapesten, a Kispesti Károlyi Mihály Magyar–Spanyol Tannyelvű Gimnázium könyvtárában rendezték meg a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny döntőjét. Ennek kapcsán beszélgettünk a verseny II. kategóriájának (9-10. évfolyam) győztesével, Kecskés Bencével, a Debreceni Ady Endre Gimnázium 10. b osztályos tanulójával.
– Honnan ered a könyvtár iránti érdeklődésed?
– Kiskorom óta nagyon szeretek olvasni, ezért viszonylag hamar megismerkedtem a könyvtárakkal. Rendszeresen kölcsönöztem könyveket, eleinte csak szórakozás céljából, később a tanulmányaimhoz is sok segítséget nyújtottak. Már akkor megragadott ez az atmoszféra.
– Mikor és hogyan kapcsolódtál be a versenybe?
– A könyvtárostanárom, Peternainé Juhász Zsuzsa tanárnő ajánlására az előző tanévben indultam először, akkor egy ponttal maradtam le a döntőbe jutásról. Nagyon megfogott a verseny hangulata, izgalmasnak találtam a feladatokat, s ez motivált abban, hogy idén újra megpróbáljam. Az országos írásbeli forduló jól sikerült: én értem el a legmagasabb pontszámot.
– Mi és ki segítette leginkább a felkészülésedet? Szerinted hogyan lehet hatékonyan készülni erre a megmérettetésre?
– Zsuzsa néni segített felkészülni a versenyre, aki megtanított mindent a könyvtárral és információkereséssel kapcsolatban. Általában heti egy alkalommal találkoztunk az iskolám könyvtárában, ahol nemcsak a könyvtárral kapcsolatos lexikai ismereteket szívhattam magamba, hanem nagy hangsúlyt fektettünk a tanultak gyakorlati alkalmazására, ami véleményem szerint elengedhetetlen ahhoz, hogy valaki igazán kiismerje magát a bibliotékák világában, és sikeresen szerepeljen egy ilyen jellegű megmérettetésen. Emellett nagy segítséget jelentett a felkészülés során, hogy a debreceni Méliusz Juhász Péter Könyvtárba is ellátogattunk közösen.
– Hogyan élted meg az idei versenyt? Mi okozta számodra a legnagyobb nehézséget?
-A döntő során a Hatalom és demokrácia témakörében kaptunk különböző kulcsszavakat és utasításokat, s ezeknek megfelelően kellett felépítenünk megoldásainkat. Az elejétől a végéig nagyon élveztem a versenyt, és magam is meglepődtem azon, hogy szinte nem is izgultam. Ez köszönhető annak is, hogy folyamatosan versenyt futottam az idővel, s ez jelentette a legkomolyabb kihívást. Szerencsére sikerült minden feladatot időre megoldanom, így nyugodtan vághattam neki az általam feldolgozott anyag bemutatásának.
– Mit jelent számodra az 1. helyezés?
– Ez az eredmény számomra főként megtiszteltetést, elismerést jelent. Büszke vagyok, hogy képviselhettem iskolámat, s újabb dicsőséget szerezhettem a Debreceni Ady Endre Gimnáziumnak. Természetesen a nyereménykönyveknek és a 15.000 forint értékű könyvutalványnak is nagyon örültem.
– Miért éri meg részt venni ezen a versenyen?
– Többek között azért, mert akik bejutnak a döntőbe, rengeteg könyvvel és élménnyel gazdagodhatnak, valamint életre szóló barátságokat köthetnek. Ezen kívül eltölthetnek két napot Budapesten egy remek hotelben, ami ebben az évben közvetlenül a szervező Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum közelében volt. A versenyzők és kísérő tanáraik ugyanakkor izgalmas programokon vehetnek részt. Nagyon élveztem, hogy az I. korcsoport számára a megyei forduló alapját képező Pityke és prém című könyv írónőjével, Majoros Nórával is találkozhattunk, aki egy érdekes játék segítségével mutatta be nekünk, milyen fontos a tolerancia. Mégis, számomra a leginkább meghatározó élmény a Fiúkfalva című kiállítás megnyitója volt. Érdekes, hogy bár Debrecenben élek, soha nem hallottam erről a csodálatos kezdeményezésről. Külön öröm, hogy mindezt Pataki Gyulától, az otthon egyik alapítójától hallhattuk, aki egyébként már 96 éves. Mivel a programok nagyrészt az OPKM épületében zajlottak, alkalmunk nyílt megcsodálni a nemrégiben felújított Tündérpalotát. Sajnos életkorom miatt jövőre én már nem indulhatok a versenyen, de biztatok minden könyvtár iránt érdeklődő diákot arra, hogy próbálja ki magát ezen a rangos megmérettetésen.
Az interjút készítették:
Jene Zsófia 9. b osztályos tanuló, a verseny 6. helyezettje és különdíjasa,
valamint Peternainé Juhász Zsuzsa könyvtárostanár,
Debreceni Ady Endre Gimnázium
További képek az OPKM honlapján.