Olaszország, Te csodás!
A Mezőgazdasági Szervezet kirándulása 2016.08.25-29. között
A Magyar Könyvtárosok Egyesülete Mezőgazdasági Szervezetének tavalyi kirándulásán az utastársak zöme Észak-Olaszországra szavazott a felvázolt három lehetőség közül, így délnyugati irányt vett autóbuszunk augusztus utolsó csütörtökén.
Triesztet terveztük első állomásnak. 2013-ban már eljutottunk ezzel a társasággal Triesztbe, akkor a Miramare-kastély parkját és a várost néztük meg. Most a kastély volt a cél, illetve aki már látta vagy nem is volt rá kíváncsi rá, belecsobbanhatott a hihetetlenül kék tengerbe.
Trieszt |
Szt. Zénó szarkofágja |
A romantikus palotát és díszkertjét a Habsburg–Lotaringiai Miksa osztrák főherceg (majd mexikói császár, I. Ferenc József öccse) és felesége, Sarolta belga királyi hercegnő részére – a várostól kb. 8 km-re egy sziklaszirtre – építették 1856–60 között Carl Junker tervei alapján isztriai fehér márványból. A terjedelmes (22 hektáros) tengerparti parkot maga Miksa tervezte. Gyönyörű a lépcsőfeljáró szobrokkal és fegyverekkel, szép faragott fa mennyezeteket, hozzájuk tervezett parkettát, elegáns tapétákat, szép bútorokat, dísztárgyakat, képeket (köztük Raffaello Madonnája) láthatunk.
Verona megtekintését az egyik nagyágyúval kezdtük. A San Zeno Maggiore 1120–1138 között épült román stílusban, és az elmúlt években restaurálták. Szt. Zénó afrikai származású (mauritániai) pap, Verona püspöke volt 300 körül – az ő ereklyéinek elhelyezésére épült ez a hatalmas gyönyörű templom. Szarkofágja előtt a boltozatos kriptában negyven oszlop áll őrt. A szentélyben megnézhetjük a püspök ősöreg színes szobrát. A főoltár képeit Andrea Mantegna festette 1457-59-ben – Madonna a Gyermekkel és szentekkel. A templommal egybeépült kolostor kerengőjében élmény sétálni, jobbra román félkörívek, balra gótikus csúcsívek. A templomot soha senki nem építette át, nem égett le, nem érte háborús sérülés; épp úgy áll, ahogy megépítették. Ez maga a CSODA, így csupa kövér nagybetűvel.
A dómban található egy gyönyörű Tintoretto oltárkép, a Mária mennybevétele (1553-60). A dóm építését 1139-ben kezdték, román kapuját Nicolo mester készítette.
A Basilica di Sant’ Anastasia 1290-1481 között épült, és sokak szerint Verona legszebb temploma, de én kitartok a San Zeno mellett. Megcsodáltuk Pisanello 1433-38-ban készített Szt. György és a hercegnő freskóját. Szenteltvíztartóit két púpos (i gobbi) tartja, a bal oldalit Il Veronese apja faragta 1495-ben, a jobb oldali száz évvel fiatalabb, de így is több mint 400 éves.
Aztán besétáltunk a hangulatos Piazza delle Erbére, a Piazza dei Signorira, megnéztük a Scaliger-sírokat, majd visszafordultunk és Rómeó Júliájának házát kerestük fel, amely persze nem eredeti helyszín. Shakespeare mester Luigi da Porto történetét olvasta a szerelmesekről, innen merítette az ihletet, Verona pedig boldogan megtesz mindent, hogy hitelesítse a történetet. Megtaláljuk a városban Rómeó házát, tábla jelzi a Tybalt – Mercutio párbaj helyszínét és Júlia sírja is látogatható.
A Via Giuseppe Mazzinin, a drága, trendi üzletek utcáján sétáltunk ki Verona legnagyobb terére, a nyüzsgő Piazza Brara, amelynek egyik oldala az Arena, ahová igyekeztünk. Olaszország harmadik legnagyobb amfiteátrumát Kr. u. 30-ban építették. Az ókorban messze földről zarándokoltak ide, hogy lássák híres gladiátorviadalait.
Páduában a Prato della Vallén kezdtük a nézelődést, ez egy impozáns hatalmas tér vagy inkább sziget, hiszen víz veszi körül négy híddal, a kör ívén 78 szobor áll, Galilei és Petrarca mellett a magyar Báthory Miklós is.
A páratlan, egészen különleges Basilica di Sant’ Antonio következett. Szent Antal szentté avatásakor úgy döntöttek, hogy bazilikát építenek a tiszteletére. Először egy kis templom készült 1253-ban a szarkofágjának, majd köré építették a bazilikát. Bizánci stílus szerint nyolc kupola került rá, a tornyok pedig minaretekre hasonlítanak. A főoltár szobrainak többsége Donatello munkája. A Szt. Antal kápolnát száz évig készítették – 1500-1600 között – 43 különféle márványból, a legértékesebb a zöld, ebből készült a szarkofág. A korszak legnagyobb művészei dolgoztak a kápolnán. A kincses kápolnában láthatók Szent Antal ereklyéi, amelyek közül a legérdekesebb az épen megmaradt nyelve, mintegy utalásképpen szónoki képességeire.
A bazilika előtti kis tér egyik házában lakott Donatello, Gattamelátáról, azaz Erasmo da Narniról, a művelt velencei zsoldosvezérről 1453-ban készített szobra is itt magasodik hatalmas talapzatán.
Megnéztük a zsidó negyedet, ahol zsinagóga csak emeleten működhetett, hogy kívülről minél láthatatlanabb legyen. Aztán a kisablakon át megfigyelés alatt tartott kereskedők utcája következett, végül beértünk a Piazza delle Erbére, az egykori fűszerpiacra, ahol az Igazságügyi Palota uralja a teret. Az épület háta a Piazza della Fruttát, az egykori gyümölcspiacot szegélyezi, és itt az épület falára, mintegy ellenőrző mérleg, fel vannak vésve a mértékegységek. A harmadik központi tér az urak tere, a Piazza dei Signori.
A sétát egy kis téren fejeztük be. Itt a világ második, 1222-ben alapított egyetemének egyik épülete, a Palazzo Bo. Először a jogi kar előadójába vitt minket az idegenvezető, majd az anatómiai színház következett, ami tulajdonképpen a világ legelső boncterme volt, egy ellipszis alakú, ablaktalan emeletes terem. Alul volt a boncasztal, a diákok pedig a magukkal hozott fáklyák, gyertyák fényénél figyelték a műveletet. A látogatás a díszteremben ért véget, előterében a falakon a hajdani neves hallgatók portréi láthatók, valamit itt áll Galilei katedrája. A díszterem mennyezetén gyönyörű freskók, falait pedig az egykori hallgatók családi címerei díszítik.
Szent Antal kápolna |
Teatro Olimpico |
Vicenza 1996 óta az UNESCO örökségi listáján van Palladio épületei kapcsán. Palladio nyomában jártunk utcáról utcára, házról házra vagy inkább palotáról palotára. A Palladio becenév, eredeti neve Andrea di Pietro della Gondola volt. Becenevét a mentorától, egy humanistától Gian Giorgio Trissinotól kapta, akinek egyik művében szerepelt egy Palladio nevű angyal.
Besétáltunk a Piazza dei Signorira, érintve Palladio szobrát. Viszonylag fiatalon, 1549-ben kapta első hivatalos megbízatását (pályázat útján), ez a Basilica volt. Kétszintes árkádsort, loggiát tervezett az 1450-ben épült veronai stílusú fehér és rózsaszín márvány épület elé. Ez nem templom, hanem római értelemben vett bazilika, azaz középület.
A Basilicával szemben is Palladio épület áll, a Loggia del Capitaniato, ezt 1571-ben tervezte a velencei helytartónak. További épületeit érintve jutottunk el a Teatro Olimpicohoz, a világ első modern kori fedett színházához. Szemben vele szintén Palladio épülete, a Palazzo Chiericati.
A színházat az 1555-ben alapított Accademia Olimpica társaság – amely a város szellemi elitjét tömörítette – rendelte meg a város részére. Ezer nézőt befogadó ovális tér a színház, a nézőtér mennyezetére az égbolt van festve, hiszen a római korban csak szabadtéri színházak léteztek. A színpadon Vincenzo Scamozzi fából készített díszletei láthatók, ezek az 1585-ös nyitó előadáshoz, Szophoklész – Oidipusz királyához készültek.
A Santa Corona templommal folytattuk a városnézést, amelyet 1261-ben azért építettek – román stílusban –, hogy méltóképpen helyezzék el IX. Lajos francia király adományát, Krisztus töviskoronájának egy tüskéjét. Az ereklyetartó 1 m magas, aranyból készült és drágakövekkel van kirakva. Két oltárképet is ki kell emelni, az egyik Bellini festménye, Krisztus megkeresztelése 1500-ból, a másik Veronese alkotása 1573-ból, a Háromkirályok imádása.
Végül bementünk a Palladio Múzeumba, a Palazzo Barbaranoba, láttuk impozáns termeit gyönyörű stukkókkal, freskókkal, a kiállítás pedig Palladio-makettekből és ötletekből áll, és ki van állítva Palladio négykötetes építészeti könyve is, amely sok utód fejlődését segítette elő.
Visszafelé fotószünetet tartottunk még egy Palladio alkotásnál a La Rotondánál, amelynek terveit a római Pantheon ihlette, a villa viszont vagy ezer másik épülethez adott ihletet, köztünk a washingtoni Fehér Házhoz is. Mai tulajdonosa egy építész egyetemi tanár, Palladio-szakértő.
A Garda-tónak szenteltük a vasárnapot. Délről indulva első megállónk Sirmione volt, ahol szép Scaliger-vár áll, hiszen a Garda-tó körül is a Scaligerek voltak az urak. A Rocca Scaligerából mesés a kilátás. A félsziget keleti oldalán a tóban, 18 m mélységből 70 oC- os kénes gyógyvíz tör a felszínre. Motorcsónakos hajóutat lehet tenni a sziget körül. Maria Callas villáját és Catullus grottáit is lehet látni az út során, valamint jól megfigyelhető a víz színén a feltörő víz pezsgése. Catullus a földkerekség egyik „gyöngyszemecskéjének” nevezte költeményeiben Sirmionét.
A Rocca Scaligera Sirmioneban
A nyugati Gardesanán buszoztunk fel, szemben a Monte Baldo csúcsai párába burkolódzva. A délnyugati részt Salóig Bresciai riviérának hívják. Itt megemlítettünk Mussolini Salói Köztársaságát, amelyet 1943-ban kiáltott ki. Maderno és Limone sul Garda között terül el a citromos riviéra. Gargnanoban megálltunk a tóparton egy kilátó ponton. Aranyos házacskák, templom, hajók, fürdőzők, kiskacsák, szemben az óriás csúcsok… mesés. A fotószünetet rövid koncerttel kötöttünk össze. Két kolléganőnk, Bea és Éva idén is – ha jól számolom már ötödik alkalommal – megörvendeztetett minket ezzel a pompás élménnyel. Nagy-nagy KÖSZÖNET érte, ezúttal is nagyon élveztük.
Észak felé haladva a Judikári-Alpok sziklái egyre közelebb és közelebb merészkednek a tóhoz, alagutakon haladtunk hát tovább, de boltíves ablaknyílásokat vágtak rajtuk, hogy gyönyörködhessünk a kilátásban.
A tó legészakibb pontja Riva del Garda, ahol szintén tettünk egy sétát. A Scaligerek a XII. században várat építettek ide. A keleti parton csurogtunk vissza. Torboléban, a hajdani kis halászfaluból lett kedvelt üdülőhelyen írta Goethe az Iphigéniát 1786-ban. Most rengeteg, szörfös nyüzsgött a tavon.
Malcesine koronája egy XIII–XIV. századi Scaliger-vár, amely már messziről szembe tűnik. Bejártuk a várat, megcsodáltuk a mesés kilátást, majd áthajóztunk Limone sul Gardába, ami igazi kis gyöngyszem, vagy inkább fecskefészek a hegyoldalban. Minden utca és házszámtábla kerámiából készült, citromokkal körülrakva. Visszamentünk a komppal Malcesinébe, majd buszoztunk tovább a keleti oldalon.
Hétfőn a hazafelé úton megálltunk az I. világháborús isonzoi emlékműnél és Redipugliában az osztrák-magyar temetőnél. Tisztelettel róttuk le kegyeletünket hősi halottaink emléke előtt.
Az utolsó program a lipicai ménes meglátogatása volt. A ménest és az Equile lovasiskolát 1580-ban alapította I. Ferdinánd fia, Károly főherceg, hogy a bécsi udvar számára neveljenek itt lovakat a felvonulásokhoz, díszmenetekhez. A múzeumban az is kiderült, szoros kapcsolat van Lipica és Magyarország között.
A hazaúton a társaság szavazással döntött, merre induljunk 2017-ben. Annyit elárulhatok, hogy ismét délnyugati az irány.
Benczekovits Beatrix,
MKE Mezőgazdasági Szervezet