HMSZ – Kirándulás Edelénybe

Posted by zondaz - november 13th, 2016

2016. szeptember 30-án Edelénybe látogatott a Magyar Könyvtárosok Egyesületének Heves megyei szervezete. Talán az utolsó meleg őszi nap volt, így kirándulásunkat ragyogó időben tölthettük el.

201605_szakmaibarangolasok_hmsz_edeleny

Jó hangulatú utazás után elsőként a gyönyörű L’Huillier-Coburg kastélyt tekintetük meg. Az elegáns és óriási épület lenyűgöző látványt nyújt, a szép és rendezett szigeten. Hatalmas kovácsoltvas kapu és kecses kis pavilonépületek ölelik körül, előtte csodálatos rózsakert virul. Sajnos az épület és a hozzá tartozó park sokáig méltatlanul el volt hanyagolva, állapota nagyon leromlott, felújítására nem volt kilátás. Végül pályázatoknak köszönhetően sikerült elkezdeni a felújítását, melynek köszönhetően a kastély újra régi fényében tündökölhet és méltó dísze lett Edelénynek. Az épületen felkészült idegenvezető vezetett végig minket. A kastély ékei a rokokó falképek, melyeket szintén sikeresen rekonstruáltak. Eredetükről egy rendkívül szellemes és szórakoztató kisfilmet néztünk meg. A kastély hat termét díszítő faliképeket Ludmilla grófnő és második férje, Eszterházy István gróf megbízásából készítette Lieb Ferenc vándorfestő 1770-ben. A restaurált képek jól árulkodnak a kor ízléséről és a rokokó stílusról, még arra is láthattuk példát, hogy a kor embere hosszú orrú vadkanként képzelte el az elefántot, amit addig még nem látott. A szőrös, agyaros állat a grófnő hajdani öltözőszobáját díszítette.

Kellemesen telt a délelőtt első fele az edelényi kastélyszigeten, ami után természetesen az edelényi Városi Könyvtárba is ellátogattunk, mely a 2014-ben felújított épületében várja olvasóit. A figyelmes kollégák finom házi süteménnyel és kávéval kedveskedtek nekünk. Fábiánné Mike Erzsébet könyvtárvezető bemutatta az intézmény történetét és munkásságukat, majd megtekintettük a könyvtárat. A barátságos és családias hangulatú olvasói terek remek hátteret biztosítanak a gazdag és sokrétű programkínálatnak: rendszeresek az író-olvasótalálkozók, előadások, gyerekprogramok, papírszínház előadások. Az Országos Könyvtári Napok alkalmából többek között könyvbemutatókat, családi kézműves délelőttöt és előadásokat tartanak neves vendégek meghívásával.

A finom és kiadós ebéd után Boldva községbe látogattunk, ahol a református templomot és a régi bencés kolostorromot tekintettük meg. A templom körül szép emlékpark terül el, csinos fűszerkerttel és hatalmas gesztenyefákkal, ami kellemes látványt nyújtott a napsütéses őszi délutánon. A templomban pedig hallhatunk pár szót a templom és környezete történetéről. A bencés kolostorról 1203-ban esett először említés a krónikákban. A történelem viharai sajnos nem kímélték az épületeket, mára csak a templom áll, mellette a kolostor és a rotunda alapjai láthatók.

Már hűvösödött az idő, mikor elindultunk hazafelé. Fáradtan, de szép élményekkel telve értünk vissza Egerbe. Ismét egy jól sikerült szakmai kiránduláson vehettünk részt, ahol példát láthattunk az értékmegőrzésre egy Európában is egyedülálló műemlék esetében. Bepillanthattunk az edelényi könyvtár színvonalas munkájába, megismerhettük a kedves helyi kollégákat, akik nagyfokú szakmai felkészültséggel látják el feladataikat. Együtt tölthettük ezt a szép napot, szorosabbra fűzhettük kapcsolatainkat a munkatársainkkal és újakkal ismerkedhettünk meg. Egy ilyen esemény megerősíti bennünk, hogy részesei vagyunk egy remek szakmai közösségnek.