Beszámoló az MKSZ boszniai és horvátországi őszi tanulmányútjáról

Posted by zondaz - november 13th, 2016

201605_szakmaibarangolasok_mksz_bosznia_1

A Magyar Könyvtárosok Egyesülete Műszaki Szekciója 2016. október 5–8. között  őszi tanulmányutat szervezett Boszniába és Horvátországba, ahol a rengeteg érdekes látnivaló mellett számtalan magyar vonatkozású nevezetességet is meglátogattak.

1. nap

Eszék

Még délelőtt, átlépve a horvát magyar határt, elsőként az eszéki illetve Magyar Oktatási és Művelődési Központot és Középiskolát látogattuk meg. Andócs János igazgató úr bemutatta az iskolát, szakszerű és a helyi magyarság életére is kitérő vezetésével képet kaptunk az intézmény munkásságáról.

Haraszti

Utunk következő lépéseként a horvátországi három elpusztított magyar község egyikében, Harasztiban tettünk a hősi halottakra is emlékező látogatást. A helyi református lelkész, Szenn Péter vezetett minket körbe. Nagy lelkesedéssel bemutatta az egykor lerombolt, de azóta szépen megújult református templomot és a közösségi házat.

201605_szakmaibarangolasok_mksz_bosznia_2

Este érkeztünk meg a szállásra, Szarajevóba a Youth Hostel FERIJALAK-ba, majd itt vacsoráztunk, ezt követően sétát tettünk az óváros közeli részén.

2. nap

Szarajevo

9.15-kor érkeztünk meg a Szarajevói Nemzeti és Egyetemi Könyvtárba (NUBBiH), ahol a könyvtár tájékoztatási igazgatónője, Magister Mrima Lendo fogadott minket és több mint két órán át részletes vezetésben és tájékoztatásban volt részünk. Alkalmunk volt megismerkedni Murativic Irma jelenlegi és Pasic-Juhász Éva korábbi elnök asszonyokkal is.

Szarajevó legrégebbi részében 3 vallási felekezet templomait tekintettük meg:

• Jézus Szíve Székesegyház

• Szerb Ortodox Székesegyház

• Gázi-husrev bég dzsámija

Majd a Bascsarsiján tett sétánk következett, ahol már igazi muszlim vallási környezettel találkozhattunk.

201605_szakmaibarangolasok_mksz_bosznia_3

Délután kirándultunk a Boszna folyó forrásához. Ragyogó időben csodaszép sétákat tehettünk a vadregényes és jól kiépített parkban, s megtekinthettük a forrás körüli vízeséseket is. A hosszú sétaúton többen “városnéző” fiakkerrel tértek vissza.

3. nap

Mosztár

Sajnos az előző ragyogó napsütéses nap után szakadó esőbe keveredve érkeztünk meg délidőre Mosztárba. Szerencsénkre egy igen kedves és szép helyi muszlim vallású lány, Eszma Numanovic volt a kísérőnk az egész nap folyamán, amiért nagy hálával tartozunk neki. Ő vezetett el minket a mosztári szépen újjáépített Ferences templom és Egyházgyűjteményi központba, ahol egy fiatal ferences atya vezetésével megnézhettük az ősnyomtatványokat is magába foglaló neves könyvtárukat, amely szerencsére nem pusztult el a szerbek által indított háborúban. Az 1500-as évekből való templomuk azonban jórészt megsemmisült. Helyére egy 103 méter magas tornyú új temlomot építettek.

201605_szakmaibarangolasok_mksz_bosznia_4

Majd a Neretva-folyópart, illetve az Öreg híd megtekintése következett, ezután – igaz, csúszkálva – megnéztük az óvárost, ahol Karađoz bég dzsámiját is megtekintettük, amely a legrégebbi egész Boszniában. Kirándulásunk a Jablanicai-tó és víztározó környékén a szakadó eső miatt elmaradt.

Visszatérve Szarajevóba viszont találkozhattunk a Bosznia Magyarok Egyesülete vezetőivel, akiknek átadtuk magyar könyajándékunkat, mely több száz művet foglalt magába.

Ezek után este egy remek, monarchiás hangulatú élőzenés vacsorán vehettünk részt a Szarajevói Sörgyár régi csarnokából kialakított étteremben.

4. nap

Kórógy

Az utolsó napunkon Szarajevóban a szállodánkban töltött reggeli után jutott rövid idő ajándékok megvásárlására is. Ennek során nemcsak modern áruházat, hanem színes helyi piacot is láthattunk.

A hazafelé vezető hosszú úton Diakovár városának megtekintéstől eltekintettünk, hogy maradjon időnk a Horvátországban lévő talán legnagyobb szenvedéseket átélt magyar községnek, Kórógynak a megtekintésére.

A magyar állam segítségével újjáépített templom falára elhelyeztük a hősi halottak előtt tisztelgő koszorúnkat. A korábbi templomukat porrá lőtte a szerb hadsereg.

Eszék

201605_szakmaibarangolasok_mksz_bosznia_5

Hazafelé tartva utunkat megszakítottuk Eszéken, ahol Andócs János barátunk ismét a „karjaiba vett minket”, azaz végig vezetett az Eszéki várban és az Óvárosban, ahol is a helyi Ferences templom meglátogatásával vettünk búcsút ettől a sokat szenvedett, de igen szép tájtól, várostól és közben már barátainkká lett magyar kollégáktól.

Terveink szerint este 22 órára értünk vissza Budapestre a két kiváló Romcáros gépkocsivezetőnk biztos kezű vezetésével.

Az utazásról részletesebb beszámoló olvasható sok fotóval a Műszaki Könyvtáros Szekció honlapján.