Iskolai könyvtár és könyvtáros 21. századi modellje – csak Amerikában?
Kedves Kollégák!
A KIT Hírlevél 2010/46. száma Hibás lépés az iskolai könyvtárak visszavágása (oktatóvideóval) című cikke az amerikai Scholastic Kiadó blogjáról idézi a következő szakmánkat érintő fontos észrevételeket:
A Scholastic Kiadó blogja a hagyományos széplelkű iskolai könyvtáros érvelés mellett az iskolai könyvtár és könyvtáros 21. századi modelljét is kommunikálja. S ha tényleg ilyen a könyvtár, akkor valóban balgaság csökkenteni forrásait.
Az iskolai könyvtár tehát információs portál, nyomtatott és elektronikus forrásokkal. Speciális osztályterem, mely a felnőtt világra készíti a betérőt. A diákok megtanulják az információhoz való hozzáférést, a kritikus értékelést és kommunikálnak egymással. Felkészítik benne őket a könyvhasználatra, mely az élethosszig tartó tanulás és olvasás alapja. Az iskolai könyvtáros egyesület szóvivője megfogalmazásában: a könyvtár nélküli iskola olyan, mintha az épületnek nem lenne teteje.
A szakmailag hiteles iskolai könyvtáros egyszemélyben tantervi, technológiai és információs irányító az iskolában. Az információs és informatikai készségek oktatója, aki útmutatókat készít az internethez és közvetíti a technológiai lehetőségeket. … A könyvtáros segít megteremteni az alapot ahhoz, hogy a diákok sikeresek legyenek az iskolában és az életben. (ref.: MG)
— Külön figyelemre méltó az érveket alátámasztó kutatás (Library Research Service) videóprezentációja — mint műfaj is:
Chapter 1: School Library Impact Studies 101: An Overview of the Research from LRS on Vimeo.
Teljes cikk: http://blogs.scholastic.com/practical_leadership/2010/12/ashbridge-why-cutting-school-librarians-is-a-mistake.html
Szólj hozzá!