Pedagógusból könyvtáros? Várjuk a véleményeket!

Bejegyzés ideje: 2010. november 19., péntek. Kategória: Közérdekű. Szerző: cs.-bogyo-katalin

Kedves Kollégák! Kedves KTE tagok!

Már bizonyára sokan olvastátok a napisajtóban a pedagógus-életpályamodellről szóló híradásokat.
Sajnálatos módon két helyen is ezekben az írásokban a könyvtáros, könyvtárosasszisztens munkát negatív színben tüntetik fel és nem veszik figyelembe, hogy a munkakör betöltéséhez speciális szakvégzettség szükséges.

Mit gondoltok? Hogyan kellene reagálni?

Várjuk a gyors véleményeket, hogy Egyesületünk a tagsággal egyetértésben reagálhasson.

Az említett írások:

Farkas Melinda: Pedagógusokból könyvtárosok? In: Magyar Nemzet, 2010. 313. sz., 4. p.

Könyvtárosok lehetnek a megbukott tanárokból In: Mucsi Csaba
főszerk.): Híradó online, Bp., MTV, 2010.11.17. URL: http://www.hirado.hu/Hirek/2010/11/17/05/Konyvtarosok_lehetnek_a_megbukott_tanarokbol.aspx Utolsó letöltés: 2010.11.19.

Köszönettel:
A Könyvtárostanárok Egyesületének elnöksége

8 hozzászólás ehhez a bejegyzéshez: 'Pedagógusból könyvtáros? Várjuk a véleményeket!'

Iratkozz fel a hozzászólások RSS értesítőjére vagy TrackBack ehhez: 'Pedagógusból könyvtáros? Várjuk a véleményeket!'.

  1. Dömsödy Andrea szerint...

    2010. december 10., péntek | 19:25

    Az itt közölt (http://konyvtarostanar.klog.hu/2010/11/tisztelt-szerkeszto-ur/), a Magyar Nemzetnek írt levelünkre még nincsen válasz.

    Közben párhuzamosan megkerestük a NEFMI Közoktatásért felelős államtitkárságát is, hogy tisztázzuk, hogy a cikk állítása honnan ered. Gloviczki államtitkár úrtól ma kaptuk a választ, hogy a életpályamodell koncepciójában egyértelműen benne van, hogy a könyvtáros asszisztens állást csak átképzés után tölthetnék be a vizsgán át nem ment pedagógusok.

    Ez a koncepció azóta már teljes szöveggel olvasható. A KTE pedig várja a kollégák véleményét, hozzászólásait: http://konyvtarostanar.klog.hu/2010/12/jovonket-meghatarozo-vitaanyagok-dec-15-ig-varjuk-a-velemenyeket/

  2. Andi szerint...

    2010. december 08., szerda | 12:32

    Minden könyvtárostanár nevében szerintem bátran állíthatom, hogy visszafejlődés lenne, ha “bukott”, akármilyen szakos pedagógusok vezetnék az iskolai könyvtárat. Mikor elkezdtem könyvtárosnak tanulni, akkor jöttem rá, milyen összetett ez a szakma, hogy igenis mennyire fontos a szaktudás (gondoljunk csak egy könyv bibliográfiai feldolgozásra vagy a helyes tárgyszavazásra), hogy milyen komplex tudásra, ismerethalmazra van szüksége a könyvtárosnak ahhoz, hogy munkáját (pl. referensz-kérdés korrekt megválaszolása) megfelelően tudja végezni. Ezt a fajta munkát egy akármilyen szakos tanár nem tudja megcsinálni.


  3. 2010. november 24., szerda | 08:26

    […] Pedagógusból könyvtáros? Várjuk a véleményeket! […]

  4. Dömsödy Andrea szerint...

    2010. november 24., szerda | 00:49

    Kedves KTE Tagok! Kedves Kollégák!

    Mivel a napilapoknál az idő fontos tényező, tovább nem vártunk a hozzászólásokkal. Az alábbi levelet fogalmaztuk meg a szerkesztőknek:

    Tisztelt Szerkesztő Úr!

    Az alábbi cikkel kapcsolatban szeretnénk észrevételeket tenni:

    Farkas Melinda: Pedagógusokból könyvtárosok? In: Magyar Nemzet, 2010. 313. sz., 4. p.

    A cikkben említett pedagóguséletpálya-modell munkaanyagát Egyesületünk eddig még nem láthatta, így nem tudjuk, hogy a könyvtárosokat érintő rész a munkaanyagból vagy az újságírótól származik-e.

    Szeretnénk viszont egy félreértésre felhívni a figyelmet, és kérni, hogy valamilyen módon ezt javítsák.

    Azok a pedagógusok, akik esetleg nem mennek át a minősítő vizsgán, nem lehetnek könyvtárosok, így könyvtáros asszisztensek sem, mert az a munkakör könyvtáros szakképzettséghez kötött. Másrészt a könyvtáros asszisztens nem kötelező munkakör, így nagyon kevés iskolában alkalmaznak ilyen szakembereket, pedig nagy szükség lenne rájuk a könyvtárostanárok munkájának támogatásában.

    Mindemellett a cikk címválasztása sértő a könyvtárosokra és különösen az iskolákban dolgozó könyvtárostanárokra nézve. A cím egyértelműen alacsonyabb rangúnak állítja be a könyvtáros munkakört, a könyvtáros szakmát, miközben ők a más szakos pedagógusokkal együttműködve, velük egyenrangú szerepben nélkülözhetetlen feladatokat látnak el az iskolákban (olvasóvá nevelés, információs műveltség fejlesztése, egész életen át tartó tanulásra való felkészítés, kulturális programok szervezése, tehetséggondozás …)

    Így kérjük és javasoljuk, hogy ismerjék meg a könyvtárostanárok és a könyvtáros asszisztensek munkáját, problémáit, és lapukban olvasóik figyelmét is hívják fel rájuk. Önökre sokan figyelnek, a fenti írást is sokan átvették, így különösen fontos, hogy szakmánkról is reálisan írjanak. Az életpálya-modell kapcsán pedig különösen érdekes, hogy a két szakma határán működő pedagógusok életpályáján milyen lehetőségek lesznek majd.

    A következő intézményekben könyvtárostanárt és könyvtáros asszisztenst is alkalmaznak, így interjúra, tájékozódásra ajánljuk a kollégákat és könyvtáraikat:
    – Árpád Gimnázium, 1034 Budapest, Nagyszombat u. 19., könyvtárostanár:
    Rónyai Tünde
    – Szent-Györgyi Albert Általános Iskola és Gimnázium, 1093 Budapest,
    Lónyay utca 4/c-8., könyvtárostanár: Tóth Viktória

    Továbbá figyelmükbe ajánljuk Egyesületünk honlapját, melynek segítségével tájékozódhatnak az iskolai könyvtárak magyarországi helyzete és problémái felől.

    Együttműködésünket ajánlva:

  5. Cs. Bogyó Katalin szerint...

    2010. november 23., kedd | 09:03

    A mi szakmánkat sajnos nagyon kevesen ismerik, elevenen élnek az előítéletek, miszerint – de ez alighanem a teljes könyvtárosságra vonatkozik – a könyvtáros csak ül a könyvtárban és egész nap olvas, erre meg persze a bukott pedagógus is alkalmas. Én nagy örömmel venném, ha az újságíró, akár más médiumtól is, csak egy napot eltöltene egy iskolai könyvtárban, látná az élő könyvtárat, megnézné a dokumentumainkat (SZMSZ, Gyűjtőköri Szabályzat, Házirend, Pedagógiai Program), tanulmányozná a munkaköri leírásunkat – lehet, hogy teljesebb és igazabb képet tudna alkotni. De mivel nem láttuk a munkaanyagot, nem tudhatjuk, hogy ténylegesen mi szerepel a hivatkozott életmályamodellben. Amennyiben abban is negatív a beállításunk, akkor rosszabb a helyzet, mert akkor a döntéshozó nincs tisztában a feladat és munkakörünkkel. Ezen viszont egy meghívó sajnos nem segíthet.

  6. Petri Ágnes szerint...

    2010. november 22., hétfő | 22:33

    Hivatásukat szerető, szakmájukat jól művelő, munkájukat igényesen végző könyvtárostanárok nevében tisztáznunk kell ezt a helyzetet! A média tájékozatlansága, negatív attitűdje miatt jelenhetett meg a sértő hangvételű cikk, vagy tényleg ez lesz a mi életpályamodellünk? Jaj nekünk!

  7. Lajos szerint...

    2010. november 19., péntek | 13:56

    A könyvtárosmunka egy felelősségteljes hivatás. Természetesen a sajtó mindig is fikázta ezt a munkakört mert a sok firkász bele se gondol a szakma mélyében és a különböző kormánypárti szennylapokban és médiában ócsárol nyíltan emellett vérszemet add több diáknak kik ezeket hallják és persze mondják és hangoztatják majd az iskolában. A médiának nevelő szerepe volna nem pedig felbujtójának. Csókoltatom a cikkek szerzőjét látszik, hogy hozzáértés nélkül beszélnek a könyvtári hivatásról csak azért, hogy az újságot legyen mivel feltölteni. Mélységesen felháborító mindkét sajtómegjelenés.

  8. kata szerint...

    2010. november 19., péntek | 11:29

    Tanárként és könyvtárosként is támogatom a pedagógusok szakmai megmérettetését. Nagyon ráférne a pályára a színvonal emelése /élet és szakmai/ A pedagógusképzéssel kellene kezdeni. Ne diplomagyár legyen! Pályaalkalmasság+tudás. Ha valaki nem felel meg a vizsgán /Ki vizsgáztat?Ki állítja össze a követelményt?/, átképzési lehetőség: asszisztens, könyvtáros-asszisztens.De hol fognak ők asszisztenskedni? Hol van az az iskola, ahol majd bukott pedagógusokat alkalmaznak /és mennyit?/

Szólj hozzá!

*