Könyvet a könyvtárból! – előadás az OSZK-ban

Bejegyzés ideje: 2010. november 16., kedd. Kategória: Más szervezetek,Olvasás,Programok. Szerző: cs.-bogyo-katalin

Kedves Kollégák!

A Katalistről továbbítjuk a hírt, amelynek az iskolai könyvtárakban is kamatoztatható vonatkozásai is vannak:

Az Országos Széchényi Könyvtár – Könyvtári Intézet négy alkalomból álló olvasásfejlesztési sorozatának keretében Hajnal Ward Judit, a Rutgers Egyetem (USA) könyvtárosának előadására 2010. december 2-án (csütörtökön) 10-15 óra között kerül sor, melynek címe: Könyvet a könyvtárból! Arculatváltás az amerikai könyvtárakban?

Helyszín: Országos Széchényi Könyvtár VI. emeleti nagyelőadó, Budapest, Budavári Palota F épület

 Moderátor: Péterfi Rita

 A program ingyenes, de előzetes regisztrációhoz kötött. Kérjük, hogy részvételi szándékát jelezze Marosán Ágnesnek a marosan@oszk.hu címen vagy a +36-1-22-43-700/379-es melléken.

Összefoglaló

Hogyan irányítja a mai könyvtár virtuális és valós látogatóit, hogy azok valóban megtalálják az érdeklődésüknek megfelelő könyvet? Mit, mikor és hogyan olvasnak mostanában az emberek? Hogyan segíti a könyvtár digitális része a hagyományos könyvtári szolgáltatásokat? Miért célja az amerikai könyvtáraknak az olvasók visszacsábítása? Milyen módszerekkel próbálkoznak mostanában? Milyen újításokat lehet itthon meghonosítani, és milyen áron? Ilyen és hasonló kérdésekre keres választ az amerikai könyvtárak néhány jellegzetes, gyakori vagy meglepő programját és ötletét bemutató előadás és szeminárium. Az érdeklődők közelebbről megismerkedhetnek olyan kezdeményezésekkel, mint például a New York-i Közkönyvtár nyári olvasásra serkentő kampánya, a lehetséges olvasásfejlesztő és gyermekprogramok adatbázisba gyűjtése, az egyetemi könyvtárak információs készségeket fejlesztő és mérő törekvései vagy felolvasó est kutyáknak a könyvtárban.

A délelőtti előadáson hallottak alapján délután közelebbről is megvizsgálhatjuk, hogy miért bizonyultak működőképesnek bizonyos könyvtári programok az Egyesült Államokban. Az egyes újítások előnyeit és hátrányait figyelembevéve gyakorlati szempontból elemezzük, hogy milyen feltételek szükségesek a sikeres megvalósításhoz. Végül a résztvevők teret engedhetnek képzelőerejükek és kreativitásuknak is: kiscsoportos foglalkozás keretében megterveznek egy-egy, az amerikaihoz hasonló mintaprogramot.

Egy hozzászólás van ehhez a bejegyzéshez: 'Könyvet a könyvtárból! – előadás az OSZK-ban'

Iratkozz fel a hozzászólások RSS értesítőjére vagy TrackBack ehhez: 'Könyvet a könyvtárból! – előadás az OSZK-ban'.

  1. Dömsödy Andrea szerint...

    2010. december 02., csütörtök | 19:25

    Kedves Kollégák!

    Volt alkalmam a fenti előadáson és az azt követő csoportmunkában részt venni. Nem vállalkozom teljes körű összefoglalásra, még csak részlegesre sem. Az előadások írásos változatát a 3K hamarosan közölni fogja. Itt most inkább csak néhány szubjektív gondolatot osztanék meg, mely a mai tartalmas napon megfogalmazódott bennem. és természetesen nagyon kíváncsi lennék másokéra.
    Az USA-ban megvalósult könyvtári programok, kampányok bemutatásait hallgatva az a benyomásom támadt, hogy ezek nagyon sok ponton hasonlók a magyarországiakhoz. Előre bocsátva, hogy sem az USA, sem Magyarország könyvtári programjairól nincsen teljes képem, reprezentatív adataim, az volt a benyomásom, hogy itthon sokkal kreatívabb formájú, tartalmú programok is vannak szép számmal. Mindamellett, hogy természetesen nálunk is vannak könyvklubok, használóképzés, olvasmányajánlók, nyári programok, pontgyűjtésen alapuló vetélkedők.
    Emellett viszont más irányú különbséget is felfedezni véltem. Az USA könyvtárai, könyvtárosai viszont nagyon sok központi segítséget kapnak programjaikhoz az egyesülettől és könyvkereskedőktől, adatbázisszolgáltatóktól. Ezek többek között: jó szlogenek, logók, design, programötletek, könyvlisták, ajándéktárgyak, plakátok. Ezek pedig nemcsak időt takarítanak meg, hiszen a jól kitalált keret (brand) és a hozzá tartozó marketing segítségével egy átlagos program is nagyobb hatást tud elérni. Ez pedig nem elsősorban könyvtáros szakértelem kérdése. Természetesen tudom, hogy erre Magyarországon is van példa. Ami viszont az előadásból számomra kiderült, hogy ez az USA-ban sokkal több programot érint.
    Egy másik különbség, amit kiragadnék, az a nyitottságuk a nem „elit” olvasói rétegek felé. Itthon is hallani sok olyan programról, melyek különböző hátrányos helyzetű csoportokat szólítanak meg, vannak nem a magas kultúrát, hanem a szórakozást, népszerűséget szem előtt tartó témaválasztások is. Az USA megismert programjaiból viszont ez evidenciaként árad.

    És még néhány gondolat, ami megragadott:
    – Az USA-ban ciki, ha valaki nem tagja a könyvtáros egyesületnek. Az álláspályázatok során is.
    – Direkten foglalkoznak azokkal a művekkel, melyeket egyes könyvtárakban betiltanak, öncenzúrázzák vagy olvasói tiltakozásra vonják ki az állományból (http://www.ala.org/ala/issuesadvocacy/banned/index.cfm). Ez a téma nálunk is megérne egy közös iskolai könyvtárosi – gyermekkönyvtárosi szakmai napot.
    – Nagy népszerűségnek örvendett a mai napon az olvasás kutyáknak program, melyben a kutyák barátságát, figyelmét, megértését felhasználva szerveznek kutyáknak szóló felolvasásokat pl. gyerekeknek, akik nehezen olvasnak.
    – Hajnal Ward Judit – Cox, James: Minimálbér, maximális profit. Diákmunka az amerikai könyvtárakban In: 3K, 2009/4. 36-46. p.
    – Egy érdekes mű: Kalauz szülőknek. Hogyan olvassuk a (Disney) mesekönyveket gyermekeinknek. Tanácsokkal, játékötletekkel …: Road to reading, Parent’s Guide to Reading, (Walt Disney Fun-to-read Library, 19.) New York, Bantam Books, 1986, 41 p.

Szólj hozzá!

*