Sajtószemle 35.

Bejegyzés ideje: 2009. szeptember 01., kedd. Kategória: Folyóiratok. Szerző: cs.-bogyo-katalin

Ezen a héten az Élet és Tudomány és az Új Pedagógiai Szemle cikkeiből válogatunk. Az Élet és Tudomány e heti száma elsősorban a csillagászat, kémia, és biológia, a kereskedelem iránt érdeklődőknek tartalmaz újdonságokat.

Élet és Tudomány LXIV. évfolyam 35. szám
A tudomány eredményei első kézből rovatban a Washingtoni Egyetem üstököskutatási eredményeiről és nanotechnológiai kutatásairól, valamint az első fekete lyukakról informálódhatunk.
Az ELTE Kémiai Intézet Alkímia ma: az anyagról mai szemmel, a régiek megszállottságával című sorozatának egyik előadásából olvashatunk részleteket Érdekességek a kristályok kémiájából címmel.
A méz főbb alkotórészeiről, Magyarország fajtamézeiről, s ezek gyógyító hatásairól találunk egy összeállítást, mely augusztus elején a jászberényi nemzetközi méhészkonferencián hangzott el. A széles kárásszal, hazánk egyik őshonos halfajával ismerkedhetünk meg, mely az utóbbi időben, sajnos fogyatkozóban van.
Szeptember elsejével meteorológiai, 22-én csillagászati ősz kezdődik, ez a lapszám közli a szeptemberi csillagnaptárt.
Az 1100 éve alapított Cluny bencés apátságról szóló írás első részét Közösségépítő csúcstechnológia címmel találjuk meg.
Folytatódik a múlt heti sorozat: a Julius Meinl család és üzletlánc története.
A lap a Petőfi Irodalmi Múzeum A Szép és a Jó  Kazinczy és a művészetek című, 2010. február végéig látogatható tárlatát ajánlja, a Kazinczy Emlékévhez kapcsolódva.

Új Pedagógiai Szemle 2009. 7. szám
Az Új Pedagógiai Szemle aktuális száma főként a zenei nevelés, zenei oktatás, zenepedagógia témakörét járja körül, ének-zene tanárok és tanítók számára ajánljuk.
Avedikian Viktória a 16 éve Yehudi Menuhin által Svájcban elindított Music Europe multikulturális programot mutatja be, melynek célja a toleranciára nevelés a művészetek segítségével. Jelenleg 13 európai országban működik a program, Magyarország 1994-ben kapcsolódott be. A cikkben olvashatunk a budapesti Vörösmarty Mihály Általános Iskolában szervezett MUS-E foglalkozásokról is.
A virtuális polifónia kaotikus permutációinak felismerése és kreatív alkalmazása címmel Burián Miklós egy ének-zenei kísérletről készített tanulmányt, mely három kecskeméti általános iskolában zajlott 2002-2005 között. A kísérlet a gyerekek zenei befogadóképességének növelésére irányult.
Janurik Márta írásából megtudhatjuk, hogyan viszonyulnak az általános és középiskolás diákok a klasszikus zenéhez. A szerző azt elemzi, milyen szerepet töltenek be a fiatalok életében a zenehallgatás és a klasszikus zenével összefüggő tevékenységek.
Az idén 84 éves Varga Károly életútjáról, sikeres zenei ismeretterjesztő munkásságáról, pedagógiai eredményeiről olvashatunk Morva Péter cikkében.
A zenei képzés ötven éve a tanítóképzés történetében a témája Kis Jenőné Kenesei Éva munkájának. A szerző sorra veszi a zenei képzés korszakait, majd a mai tanító szakos hallgatók zenei felkészítéséről ír, egy 2007-ben a Kaposvári Egyetem Pedagógiai Főiskolai Karán végzett felmérés alapján.
Az Új Pedagógiai Szemle ÚPSZ-kávéház címmel rendezvényt szervezett a kaposvári egyetemen. Az itt elhangzott beszélgetés témája a zenei nevelés volt. Erről olvashatunk a Nézőpont rovatban.
Tóth Teréz az idén 80. születésnapját ünneplő Kokas Klára nemzetközi hírű zenepedagógussal készített interjút.
Mayer József a lap főszerkesztője kerekasztal-beszélgetésen vett részt Brassói Sándorral, az OKM közoktatási főosztályának helyettes vezetőjével, Mihály Ottóval, az Iskolafejlesztési Alapítvány vezetőjével és Falusi Katalinnal, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet tudományos főmunkatársával a nem szakrendszerű oktatás bevezetéséről.

Készítette: Murányi Adrienn, könyvtáros

Szólj hozzá!

*