Könyvtárhasználati modulok a tankönyvekben

Bejegyzés ideje: 2008. szeptember 01., hétfő. Kategória: Könyvtár-pedagógia. Szerző: konyvtarostanar

A napokban megjelenő KIT Hírlevél egyik cikke lesz:

Ha könyvtár, akkor csak virtuális — Könyv- és könyvtárhasználat a tizedikben

Nézegetem a 10. osztály magyar nyelv könyvének (Hajas Zsuzsa) Könyv- és könytárhasználat fejezetét, annak is a feladatait. Pl.: Keress a világhálón tanulmányokat éppen aktuális iskolai dolgozatodhoz vagy házi feladatodhoz! / Végezz internetes forráskutatást Csokonai, Berzsenyi, Kölcsey és Vörösmarty életművének áttekintéséhez! / Nyelvészeti, nyelvtudományi honlapok gyakran közölnek kidolgozott érettségi tételeket. Vizsgáljatok meg egy ilyen közleményt, menyire tárgyszerű és szakszerű, s milyen igényszintnek felel meg! / Keress az interneten kedvenc írásodról, költőről néhány érdekes képi információt. Használd a www.google.co.hu programját! / Készítsd el a magyartanuláshoz hasznos honlapcímek gyűjteményét! Kiindulópontnak ajánljuk a www.magyarirodalom.lap.hu címet, ahol további linkajánlásokat is találsz. / Írj 15-20 mondatos érvelő fogalmazást ‘A könyvek kora lejárt’ címmel! Az állítást tagadhatod is, megfogalmazhatod a címet kérdőjellel. Érvelésed legyen többoldalú! / Készíts bibliográfiát az érveléstechnika és az esszé műfajának tanulmányozásához! / Vitassátok meg a következő tétel igazságát a disputa módszerével: a számítógép megváltoztatta a világot. — A feladatok között nincsen nyomtatott dokumentumokkal illetve fizikai könyvtárakkal kapcsolatos feladat.  (Mikulás Gábor)

***

Bizony, ez egyoldalú! És a NAT-hoz sem illeszkedik, hiszen a Nemzeti Alaptanterv a hagyományos, nyomtatott és az elektronikus, internetes források használatát egyaránt használtatja és gyakoroltatja.

Más tantárgyak – pl. informatika – tankönyveiben is megjelenhetnek olyan könyvtárhasználati modulok, amelyek nem kompatibilisak a NAT előírásaival, esetleg nem is könyvtáros szakemberek készítették őket. Láttam már ilyeneket, sajnos. Gond merülhet fel a szakmai színvonalukkal, hiszen nemcsak a szerzők, a lektorok között sem találunk könyvtárostanárt, aki könyvtárpedagógiai szempontból átnézte volna ezeket a tananyagegységeket, vagy legalább a NAT előírásaival összevetette volna ezeket.

Számomra most nehézséget jelent, hogy a mi iskolánkban a Hajas féle nyelvtankönyv családnak csak régi példányai találhatók meg, mert más kiadó nyelvtankönyveire álltak át a kollégák. Így ennek a friss kiadását nem ismerem, most hirtelen nem tudom összevetni, hogy a 9-12. évfolyam nyelvtankönyveiben esetleg nem épülnek-e egymásra a könyvtárhasználati ismeretek? (Lehet, hogy a másik évfolyamokon éppen a hagyományos források használatát gyakoroltatják?…)

Mindenesetre így, ebben az állapotban nem tartom szerencsésnek, sem szakszerűnek.

Felhívás:

Kérem a könyvtárostanár kollégákat, hogy a jelenleg iskolájukban forgalomban lévő tankönyvekben szereplő esetleges könyvtárhasználati fejezetekre, modulokra hívják fel a figyelmet – mind negatív, mind pozitív példákat várunk! (Elsősorban a magyar nyelv és irodalom, valamint az informatika tankönyvcsaládokra gondolok.)

A blogunkon ezekből új rovatot indítunk Tankönyvkritika kategóriamegjelöléssel.

A hozzászólásokat várjuk itt a blogon, valamint a KTE címére is mailben!

5 hozzászólás ehhez a bejegyzéshez: 'Könyvtárhasználati modulok a tankönyvekben'

Iratkozz fel a hozzászólások RSS értesítőjére vagy TrackBack ehhez: 'Könyvtárhasználati modulok a tankönyvekben'.

  1. mikulasg szerint...

    2008. október 15., szerda | 19:20

    Kedves Juhászné Belle Zsuzsa,
    írásom valóban egyoldalú. Mert csak erről ez egy kiadványról írtam. Mert a könyv többi részéről sem írtam. Ítéletet sem mondtam, se ilyet, se olyat. Idéztem a könyvből, pontosan megadva a forrást. Hírt írtam. Ha pedig tanulmányt írok, akkor több szempont szerint, széles összefüggések mentén elemzek.
    Üdvözlettel,
    Mikulás Gábor

  2. Dr Juhászné Belle Zsuzsa szerint...

    2008. október 14., kedd | 08:26

    Igazad van Mikulás Gábor! Valóban nem ismered az előzményeket, azért nyilatkozol így Hajas Zsuzsa könyvéről.Egymásra épülő a tananyag, és 9.-ben valóban a hagyományos ismeretszerzés dokumentumaival foglalkoznak nyelvtan órákon a könyvtárhasználati ismeretek témakörénél. A kolleganő konzultált könyvtárostanárral.Legközelebb legyél körültekintőbb.

  3. Bondor Erika szerint...

    2008. szeptember 03., szerda | 23:13

    Köszi! Valóban át kell gondolnunk, hogy a szűkre szabott órakeretekben mire helyezzük a hangsúlyt. Én is arra hajlok, hogy a mai gyakorlatban használható információs tudást kell erősíteni.

  4. Platthy Zsuzsa szerint...

    2008. szeptember 03., szerda | 11:13

    Antal, Raátz: Magyar nyelv és kommunikáció 9-10. évfolyam számára.
    Könyv- és könyvtárhasználat:
    Kicsit több mint fél oldal a nyomtatott katalógusokról és az ETO-ról, ugyanennyi az Internet szerepéről az anyaggyűjtésben.
    Nincs megemlítve egyetlen elektronikus katalógus (pl Szabó E. Kvt) és egyetlen kereső sem. Kiemelve a hivatkozás fontossága van.
    Azt hiszem lesz feladatunk a könyvtárhasználati órákon. Én idén a sajátomat nagyon át akarom dolgozni. Nem tudom Ti hogy vagytok vele, de sokkal kevesebbet akarok foglakozni a nyomtatott katalógussal és a katcédulákkal. Bár ez utóbbi azért kell, mert így vannak felépítve a könyvtárak elektronikus katalógusainak a találatai.


  5. 2008. szeptember 01., hétfő | 16:50

    […] Könyvtárhasználati modulok a tankönyvekben […]

Szólj hozzá!

*