Könyvtárhasználati modulok a tankönyvekben
A napokban megjelenő KIT Hírlevél egyik cikke lesz:
Ha könyvtár, akkor csak virtuális — Könyv- és könyvtárhasználat a tizedikben
Nézegetem a 10. osztály magyar nyelv könyvének (Hajas Zsuzsa) Könyv- és könytárhasználat fejezetét, annak is a feladatait. Pl.: Keress a világhálón tanulmányokat éppen aktuális iskolai dolgozatodhoz vagy házi feladatodhoz! / Végezz internetes forráskutatást Csokonai, Berzsenyi, Kölcsey és Vörösmarty életművének áttekintéséhez! / Nyelvészeti, nyelvtudományi honlapok gyakran közölnek kidolgozott érettségi tételeket. Vizsgáljatok meg egy ilyen közleményt, menyire tárgyszerű és szakszerű, s milyen igényszintnek felel meg! / Keress az interneten kedvenc írásodról, költőről néhány érdekes képi információt. Használd a www.google.co.hu programját! / Készítsd el a magyartanuláshoz hasznos honlapcímek gyűjteményét! Kiindulópontnak ajánljuk a www.magyarirodalom.lap.hu címet, ahol további linkajánlásokat is találsz. / Írj 15-20 mondatos érvelő fogalmazást ‘A könyvek kora lejárt’ címmel! Az állítást tagadhatod is, megfogalmazhatod a címet kérdőjellel. Érvelésed legyen többoldalú! / Készíts bibliográfiát az érveléstechnika és az esszé műfajának tanulmányozásához! / Vitassátok meg a következő tétel igazságát a disputa módszerével: a számítógép megváltoztatta a világot. — A feladatok között nincsen nyomtatott dokumentumokkal illetve fizikai könyvtárakkal kapcsolatos feladat. (Mikulás Gábor)
***
Bizony, ez egyoldalú! És a NAT-hoz sem illeszkedik, hiszen a Nemzeti Alaptanterv a hagyományos, nyomtatott és az elektronikus, internetes források használatát egyaránt használtatja és gyakoroltatja.
Más tantárgyak – pl. informatika – tankönyveiben is megjelenhetnek olyan könyvtárhasználati modulok, amelyek nem kompatibilisak a NAT előírásaival, esetleg nem is könyvtáros szakemberek készítették őket. Láttam már ilyeneket, sajnos. Gond merülhet fel a szakmai színvonalukkal, hiszen nemcsak a szerzők, a lektorok között sem találunk könyvtárostanárt, aki könyvtárpedagógiai szempontból átnézte volna ezeket a tananyagegységeket, vagy legalább a NAT előírásaival összevetette volna ezeket.
Számomra most nehézséget jelent, hogy a mi iskolánkban a Hajas féle nyelvtankönyv családnak csak régi példányai találhatók meg, mert más kiadó nyelvtankönyveire álltak át a kollégák. Így ennek a friss kiadását nem ismerem, most hirtelen nem tudom összevetni, hogy a 9-12. évfolyam nyelvtankönyveiben esetleg nem épülnek-e egymásra a könyvtárhasználati ismeretek? (Lehet, hogy a másik évfolyamokon éppen a hagyományos források használatát gyakoroltatják?…)
Mindenesetre így, ebben az állapotban nem tartom szerencsésnek, sem szakszerűnek.
Felhívás:
Kérem a könyvtárostanár kollégákat, hogy a jelenleg iskolájukban forgalomban lévő tankönyvekben szereplő esetleges könyvtárhasználati fejezetekre, modulokra hívják fel a figyelmet – mind negatív, mind pozitív példákat várunk! (Elsősorban a magyar nyelv és irodalom, valamint az informatika tankönyvcsaládokra gondolok.)
A blogunkon ezekből új rovatot indítunk Tankönyvkritika kategóriamegjelöléssel.
A hozzászólásokat várjuk itt a blogon, valamint a KTE címére is mailben!
2008. október 15., szerda | 19:20
Kedves Juhászné Belle Zsuzsa,
írásom valóban egyoldalú. Mert csak erről ez egy kiadványról írtam. Mert a könyv többi részéről sem írtam. Ítéletet sem mondtam, se ilyet, se olyat. Idéztem a könyvből, pontosan megadva a forrást. Hírt írtam. Ha pedig tanulmányt írok, akkor több szempont szerint, széles összefüggések mentén elemzek.
Üdvözlettel,
Mikulás Gábor
2008. október 14., kedd | 08:26
Igazad van Mikulás Gábor! Valóban nem ismered az előzményeket, azért nyilatkozol így Hajas Zsuzsa könyvéről.Egymásra épülő a tananyag, és 9.-ben valóban a hagyományos ismeretszerzés dokumentumaival foglalkoznak nyelvtan órákon a könyvtárhasználati ismeretek témakörénél. A kolleganő konzultált könyvtárostanárral.Legközelebb legyél körültekintőbb.
2008. szeptember 03., szerda | 23:13
Köszi! Valóban át kell gondolnunk, hogy a szűkre szabott órakeretekben mire helyezzük a hangsúlyt. Én is arra hajlok, hogy a mai gyakorlatban használható információs tudást kell erősíteni.
2008. szeptember 03., szerda | 11:13
Antal, Raátz: Magyar nyelv és kommunikáció 9-10. évfolyam számára.
Könyv- és könyvtárhasználat:
Kicsit több mint fél oldal a nyomtatott katalógusokról és az ETO-ról, ugyanennyi az Internet szerepéről az anyaggyűjtésben.
Nincs megemlítve egyetlen elektronikus katalógus (pl Szabó E. Kvt) és egyetlen kereső sem. Kiemelve a hivatkozás fontossága van.
Azt hiszem lesz feladatunk a könyvtárhasználati órákon. Én idén a sajátomat nagyon át akarom dolgozni. Nem tudom Ti hogy vagytok vele, de sokkal kevesebbet akarok foglakozni a nyomtatott katalógussal és a katcédulákkal. Bár ez utóbbi azért kell, mert így vannak felépítve a könyvtárak elektronikus katalógusainak a találatai.
2008. szeptember 01., hétfő | 16:50
[…] Könyvtárhasználati modulok a tankönyvekben […]