VII. Nevelésügyi Kongresszus
2008. augusztus 25-28. között zajlik Budapesten a VII. Nevelésügyi Kongresszus. Az oktatás témájával széleskörűen foglalkozó szakmai konferencia programja a rendezvény honlapján követhető.
A szervezők célkitűzései és a szakmai felhívás is olvasható a honlapon.
A kongresszus felhívását támogató szervezetek sorához csatlakozott a Könyvtárostanárok Egyesülete is.
A KTE képviseletében Dömsödy Andrea vesz részt a kongresszuson, aki reményeink szerint tudósít majd minket a szakmai történésekről.
Részlet a Felhívásból:
„AZ OKTATÁS KÖZÜGY!”
Az 1993-ban megtartott VI. Nevelésügyi Kongresszus óta Magyarországon a társadalmi átalakulás az oktatási rendszerben is radikális változást eredményezett. Ennek egyik következménye lett az új jogszabályi háttér megszületése, amely érintette az iskolaszerkezetet, a tartalmi szabályozást, a követelményeket, az értékelést és a minőségirányítást egyaránt. Az iskolarendszer vertikális és horizontális szerkezetének a módosulása mellett az oktatásban nagymértékű expanzió zajlott le, ami együtt járt a tankötelezettség időtartamának meghosszabbodásával. Kiépültek a piacgazdaság és a demokrácia intézményei, átalakult a társadalom szerkezete, alapvető változások zajlottak le a gazdaság és a munka világában is.
További oktatáspolitikai, szerkezeti, illetve financiális következményekkel járt, hogy hazánk 2004-ben tagja lett az Európai Uniónak. Az időszak reformtörekvései azonban sokszor – politikai közmegegyezés híján – megtorpantak.
Az átalakulás során sok, új, ma még megoldatlan probléma is keletkezett. Ilyenek például a globalizálódás által felerősített kulturális, technológiai, környezeti és gazdasági következmények, a leszakadók és a veszélyeztetettek növekvő létszáma, a változások kedvezményezettjei és vesztesei között nagyra nyílt olló, amelyekre a ma iskolájának, a pedagógus szakmának is megoldásokat kell keresnie.
2008. szeptember 09., kedd | 15:19
A VII. Nevelésügyi Konferencia szervezőitől kaptuk:
Kedves Kollégánk!
A VII. Nevelésügyi Kongresszus négy napos ülése – jelentős szakmai és társadalmi érdeklődés mellett – zajlott le. A mérleg készítése még előttünk áll, de úgy ítéljük meg hogy a kongresszus fontos, sikeres rendezvény volt, melynek tanulságai feldolgozásra várnak és messze hatóak. A résztvevők vélekedése szerint e munkálatok a nevelésügy fejlesztéséhez minden szinten jelentős energiát adnak.
Köszönjük, hogy szervezetük, intézményük csatlakozásával szolidaritást vállalt a Magyar Pedagógiai Társaság és az MTA Pedagógiai Bizottsága kezdeményezésével. Fontos volt ez a gesztus: több mint 200 jogi személyiségű szervezet, műhely adta nyilvánosan a közvélemény tudtára, hogy támogatja a VII. Nevelésügyi Kongresszus keretében elindított társadalmi párbeszédet, felismeri ennek fontosságát. Ha Ön, vagy a szervezetük képviselője helyet foglalt a Művészetek Palotájában, vagy a BME termeiben, akkor átérezhette a konstruktív dialógus előrevivő erejét. Ezért szeretnénk a kapcsolatot ezután is tartani valamely módon. Kérjük, hogy saját szervezetük, műhelyük előtt számoljanak be a kongresszusi eredményekről, kövessék az Ajánlások sorsát a honlapon, vegyenek részt továbbra is az elektronikus diskurzusban.
Kérem, fogadja köszönetünket. A tanév elején sok sikert, jó egészséget, nyugalmas munkafeltételeket, megoldható nevelési problémákat kívánunk.
Tisztelettel,
Dr. Benedek András
a VII. Nevelésügyi Kongresszus Szervező Bizottságának elnöke
Budapest, 2008. szeptember 8.
2008. augusztus 27., szerda | 11:54
Nagyon jó ötlet volt, hogy mi is megjelentünk itt, mert hát ide (is) tartozunk. Az előadások anyagát jó lenne, ha majd elérhetővé tennék az amúgy egész szép a honlapjukon.
2008. augusztus 26., kedd | 23:42
Andrea, köszönjük a gyors összefoglalót!
2008. augusztus 26., kedd | 19:30
A kongresszus nyitónapján a KTE standdal volt jelen, ahol tájékoztatást adtunk az érdeklődőknek az egyesület tevékenységéről, kiadványairól. Bár csak néhányan voltak, akik egy-két szónál is mélyebben érdeklődtek, mégis fontosnak tartom a jelenlétet, mert több száz résztvevő látta, hogy létezik Könyvtárostanárok Egyesülete.
A teljesség igénye nélkül néhány gondolat az előadások kapcsán:
A konferencia első délelőttjén több jeles személy köszöntötte rövid előadással a kongresszust. Majd a délután szakmai plenáris előadásokkal folytatódott. Ezeken Halász Gábor és Csapó Benő oktatáskutatók különböző szempontokból járták körbe a magyar iskolaügy helyzetét, az azt körülvevő folyamatokat, kihívásokat. Mindkét előadó elemzésének részét képezték a PISA eredmények. Ezek közül elgondolkodtatóak a Halász Gábor által kiemelt, innovációra vonatkozó mutatók, melyek szerint a finn társadalom általában is nagyon innovatív, így benne az iskolarendszer is tud innovatív lenni. Mindezt viszont sikeresen hangolják össze a hagyománnyal, a múltbéli tapasztalatokkal. – Mindennek fényében magunknak is érdemes átgondolni, hogy munkánkban, céljainkban melyek azok melyek továbbra is maradandóak, és melyek amiket akár közös erővel, de meg kell kérdőjeleznünk. – Az innováció és a hagyomány egészséges viszonyának kialakítása azért is fontos a magyar közoktatásban (is), mert nagyon sok, túl sok körülöttünk és az iskolában is a változás.
A pszichológia képviseletében Fülöp Márta tartott előadást a verseny/versengés iskolai, nevelési vonatkozó kutatásai alapján, Nyíri Kristóf filozófus pedig a mobil kommunikációt, a mobil tanulást mutatta be.
Csányi Vilmos etológus a közösség társadalomban, nevelésben betöltött szerepét emelte ki. A modern család és iskola ezen szempontú elemzése során azt mutatta be, hogy ezek ma nem funkcionálnak valódi közösségként, így csorbát szenved a közös tudás, az összetartozás érzése, a biztonság, bizalom élménye. Mivel ma már a gyerekeket nem egy egységes hiedelemvilág, tudás veszi körül, hanem sok, akár gyökeresen kölönbözőek is (média, család, iskola, kortársak …), az iskola tanítási szemléletének is változnia kell. Ezek a hiedelmek, információk nem egyszerűen sokfélék, hanem nagy mennyiségűek, és ami különösen fontos általában szervezetlenek. Így az iskola egy különösen fontos feladata az információk szervezése, és a tanulók felkészítése erre az információ/tudásszervezési folyamatra. – Természtesen az iskola minden innovációjában, minden céljának megvalósításában könyvtárának is részt kell vennie, de az információk szervezésében, az arra való felkészítésben különösen sokat segíthet, különösen nagy szerepe lehet.