Bod Péter Könyvtárhasználati Verseny – megyei fordulók
Kedves Kollégák!
A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny honlapjára felkerültek a megyei
írásbeli fordulók feladatlapjai és megoldókulcsai.
Továbbá ajánlom figyelmükbe a napokban megjelent következő cikket:
Hock Zsuzsanna: Tradíció és innováció a tehetséggondozásban, A Bod Péter
Könyvtárhasználati verseny szóbeli fordulói (2005-2007) In: Könyvtári
Levelező/lap, 2008/2., 20-22. p.
A cikkből is tájékozódhatnak a felkészítő tanárok a verseny megújítását
mozgató szempontokról.
Továbbá segítséget adhat az országos döntőre való felkészítéshez is.
Üdvözlettel:
Dömsödy Andrea
iskolai könyvtári szakreferens
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet – Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum
1089 Budapest, Könyves Kálmán körút 40.
06-1-323-55-55
2008. február 29., péntek | 15:21
Kedves Kollégák!
A versennyel kapcsolatban nemcsak Anditól kaptam visszajelzéseket. Ezek közt természetszerűleg vannak pozitív és negatív kritikai észrevételek.
Most Andi levele kapcsán válaszolnék néhányra.
A feladatok között valóban volt néhány eddig kevésbé gyakori, így azok nehéznek is tűnhettek. De mivel ez központi feladatlap volt, egyformán nehéz volt minden megyében.
A versenyen résztvevők számát semmiképpen nem a minőség csökkentésével szeretnénk elérni. Ehelyett inkább igyekszünk minél érdekesebb, minél több kreativitást is igénylő feladatokat adni, minél szebb feladatlapokon.
Továbbá cél a NAT-hoz és az érettségi követelményekhez való közelítés.
Ezzel kapcsolatban pozitív és negatív visszajelzéseket is kaptunk. Ezek alapján a feladatlapok formája sokaknak tetszett. A feladatokkal kapcsolatban is többen megfogalmazták, hogy előremutató, hogy nem elméleti tudást igényelt a könyvtárakról, hanem valóban használtatott.
A támogatandó felkészítői irány valóban a könyvtárhasználat gyakorlása és nem a történelmi ismeretek tanítása. Néhány alapvető témával kapcsolatos információ ismeretében és biztos könyvtárhasználati tudással, önállósággal a tanulók már meg tudnak oldani az adott témán belül keresési feladatokat.
Éppen ezért nincsen kötelező irodalom a versenyhez, hogy egy tanuló és felkészítő se gondolhassa, hogy van egy információhalmaz, amit a tanulóknak kívülről kell tudniuk.
A versenyen ebben az évben is hangsúlyosan van jelen a projekt, mint módszer, de ez nem elsősorban az írásbelire volt jellemző korábban sem. A projektszerű feladatok a szóbeliken jelennek meg.
A verseny helyszínén valóban fontos a jó állomány, de véleményem szerint egy esetlegesen nem tökéletes állomány, nem rontja az esélyek egyenlőségét, hiszen a megyei fordulóban a megye tanulói egymással versenyeznek a továbbjutásért.
A megyei írásbeli és a szóbeli fordulók egyben vagy külön megszervezése megyei hatáskör. Ennek változtatását a megyei versenyszervezőnél lehet javasolni. Ez függ a helyi létszámtól, a közlekedési lehetőségektől, személyi kapacitástól …
Bízom benne, hogy a különböző kritikai észrevételek ellenére is a verseny az egyes helyszíneken jó hangulatban zajlott, és a tanulók sokat tanultak a versenyen is.
Véleményem szerint a kritika szükséges a további hatékony működéshez és a fejlődéshez is.
Így mindenki köszönöm az eddigi észrevételeket, ezek nem maradnak nyom nélkül.
És továbbra is várom az ilyen témájú leveleket!
Köszönöm minden szervezőnek és felkészítőnek az eddigi és a további munkáját is!
Köszönöm, hogy szívükön viselik a verseny sorsát!
Üdvözlettel:
Dömsödy Andrea
országos versenyszervező
2008. február 29., péntek | 11:49
Kedves Kollégák! Úgy érzem, hogy az idei verseny feladatai nagyon nehézre sikerültek! Évről-évre csökken a bekapcsolódó iskolák száma, és a verseny szervezés változásai nem használnak a szakmának!:( Véleményem szerint a könyvtárhasználati versenyen nagyon jó lenne a korábban elindult projekt módszer alkalmazása az előzetes fordulóknal is! A versenynek helyt adó könyvtár felszereltségén, állományán alapfeltételként szerintem sok múlhat! Az esélyek így nem egyformák megyénként. Főleg, ha nem a történelmi ismeretek feldolgozásával, hanem könyvtárhasználattan gyakorlásával készülünk a versenyre. Sajnálom, hogy az írásbeli után külön napon (nem egységesen) második lépcsőben van a szóbeli forduló, mivel a kettő együtt lenne igazán mértékeadó a gyerekek egymáshoz mért teljesítményéről.
Üdv: Derekasné Andi