Beszámoló a vállalati könyvtárosok 29. műhelybeszélgetéséről 2019.05.30. ÁEEK Országos Egészségtudományi Szakkönyvtár

Online eszközök, amelyek megkönnyítik a munkánkat

A műhelybeszélgetés résztvevői

Kedves Könyvtárosok, Kedves Kollégák!

Az ez alkalomra választott téma iránti érdeklődést jól jellemzi, hogy éppen 50 résztvevőnek kellett kényelmes ülőhelyet biztosítani a vendéglátó Országos Egészségtudományi Szakkönyvtár gyönyörűen felújított termében, amelynek történetét, a nagy költözködés folyamatát és jelenlegi szolgáltatásaikat Vízvári Dóra, a könyvtár vezetője mutatta be.

A beszélgetést Kutnyánszky Anikó, az MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont Könyvtárának vezetője moderálta, aki frappánsan fogalmazta meg, hogy mire jók nekünk a munkánkat segítő online eszközök – hogy a „nagy káoszból kis káoszt csinálhassunk”J.

Vízvári Dóra

Vízvári Dóra számtalan igen hasznos eszközt mutatott ehhez (bemutatóját eleve a Prezi alkalmazásban készítette, így láthattuk annak előnyeit is):

  • Google Sites alkalmazások: névjegyzék, naptár, űrlap, kérdőív, regisztráció, feladatlap, diavetítő, drive, tárhely
  • Független megoldások: naplók (MonkeyFace); blogírás (WordPress), blogolvasó (Feedly) a frissítések figyelésére is; feladatszervező (Trello), amelyben könnyen delegálhatók a feladatok; weboldalkészítő (Webnode); jegyzetelő (Keep), amelynek kiemelkedően hasznos funkciója, hogy a lefényképezett szöveget OCR-rel felismeri, gépelt szöveggé teszi; jelszókezelés (LastPass), aminek segítségével a böngésző automatikusan felismeri és elmenti a jelszavainkat
  • Virtuális könyvespolcok: hu, goodreads.com, LibraryThing, amely100 tételig ingyenes, utána előfizetős (saját állomány nyilvántartására)
  • Távoktatás: edX, Coursera, Moodle
  • Bibliográfiai menedzselő eszközök: Zotero, Endnote

Kovács Beatrix

Az ÁEEK könyvtár munkatársa, Kovács Beatrix E-health projektjükről beszélt, ami szakirodalmat, ismertetőket kínál a kutatóknak, és jól kezeli a kapcsolt internetes dokumentumokat is. Ehhez az ZOTERO-t használják. Egyedi megoldásként a ZOTERO-t a folyóirat-érkeztetésre is alkalmazzák.

 

 

 

Garamvölgyi László, az ELTE Egyetemi Könyvtár Informatikai és fejlesztési osztályának munkatársa olyan ingyenes online eszközökkel és saját fejlesztésekkel kialakított rendszert mutatott be, amely a nyilvántartási és adminisztrációs feladatok megoldásán túl biztosítja a Könyvtár belső kommunikációjának fellendítését, és a csoportmunka támogatását is. Saját alkalmazásokkal segítik pl. a folyamattervek készítését, a partneradatbázis karbantartását, a jelszótárolást, közös felületet működtetnek a könyvtári feladatokra, mint pl. az ügyfélhívó, beléptető, tűzjelző, jelszóváltoztatás stb. Csúcsszuper újonnan fejlesztett mobilappjuk készül a virtuális olvasójegy használatához, a felhasználói értesítések, a kölcsönzések, lejáratok, raktári értesítések kezeléséhez, s virtuális nyomtatókártyaként is használható.

Pásztor Angelika, a KSH Könyvtár munkatársa sorra vette a honlapjukon és a social mediában (Facebook, Instagram) megjelenő tartalmak előállításának háttéreszközeit. Használnak blogger alkalmazást, könyvajánlókat, évfordulónaptárt készítenek, szöveges és videó tartalmakat osztanak meg, számtalan rendezvényt szerveznek, amelynek fontos hozadéka a használók aktivizálása. Munkájuk hatékonyságát jelentősen támogatják a minél inkább automatizált megoldások.

Kutnyánszky Anikó

Kutnyánszky Anikó olyan megoldásokról beszélt, amelyeket a fenntartó intézmény által biztosított platform lehetőségeinek hatékony kihasználásával alkalmaznak. Ilyen pl. a Seafile egyéni felhőszolgáltatás, amely ingyenes a közintézmények számára, csak a tárhelynek vannak költségei. Ez alkalmas a csoportmunkára, a munkafájlok megosztására, az adminisztrációs feladatok kezelésére. Felhívta a figyelmet a Doodle találkozószervező alkalmazásra, a Keypass jelszókezelő szolgáltatásra, és ő is nagyon hasznosnak találja a LibraryThinget, ami alkalmas kisebb könyvtárak adatainak nyilvántartására a rekordok bibliográfiai leírásainak ISBN alapú átvételével is.

Munkatársa, Verle Ilona olyan naptáralkalmazásra hívta fel a figyelmet, amely kitűnően használható a különböző forrásokból, eltérő kölcsönzési határidőkkel történő kölcsönzések kezelésére. Photoshop és grafikus eszközöket is mutatott, (CS2, wordart.com), és az érzékeny illetve nagy fájlok megosztására az egyszerű mammutmail vagy a toldacuccot helyett/mellett a védettebb FileSendert javasolta.

Kóródy Judit

Végül Kóródy Judit mutatta be a Magyar Telekom Infotéka e-könyv beszerző/kölcsönző alkalmazását, amely egy saját „transzfer” oldal fejlesztésével képez a Dawsonera e-book szolgáltatásaihoz olyan hidat, ami kontrollálhatóvá és költséghatékonnyá teszi a cég számára a szolgáltatások igénybevételét.

A résztvevők az előadásokat gyümölcsöző párbeszéddé alakították értékes hozzászólásaikkal, sok kérdés és megoldás hangzott el.

A következő, 2019 őszi műhelybeszélgetésünk – amely a 30. lesz a sorban! – helyszínéről és témájáról időben tájékoztatást adunk majd. Várjuk a téma- és helyszín javaslatokat!

Köszönjük az ÁEEK munkatársainak a szíves vendéglátást!

Kóródy Judit, Horváth Eszter

Előzetes beszámoló (Meghívó)
Ez a beszámoló eredeti formában (doc)
Vízvári Dóra előadása

Prezentációk:
Kóródy Judit: DAWSINERA
Verle Ilona: Munkánkat megkönnyítő online eszközök
Online eszközök a munkában

fotógaléria(Vízvári Dóra )

A bejegyzés kategóriája: Hírek, Műhelybeszélgetések
Kiemelt szavak: , .
Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*