Látogatás Esztergomban 2016

Beszámoló
az MKE MKSZ
 2016. november 10-én Esztergomba szervezett szakmai útjáról

A Magyar Könyvtárosok Egyesületének Műszaki Szekciója egész napos szakmai kirándulást szervezett Esztergomba 2016. november 10-én. Az előzetesen jelentkező 36 főből álló csoportunk (mely főként tagtársainkból állt) reggel 8 óra körül indult el Budapestről, majd az autóbuszunk egyenesen az esztergomi Suzuki gyár főbejáratához vitt el minket.

Látogatás a Suzuki autógyárban

MKSZ csoportunk a Suzuki gyárban

Az igen neves autógyárban 9.30-kor már várt bennünket Barlay Gábor úr a Suzuki Gyár Kompetencia és Szervezetfejlesztési Csoportjának vezetője, akivel műszaki szakmai szempontok alapján több hónapon keresztül előkészítettük az MKSZ tagjaiból álló nagy létszámú csoportunk látogatását. Itt csatlakozott hozzánk a helyi kísérőnk és mentorunk Mészáros Zoltán úr, az Esztergomi Főszékesegyházi Könyvtár igazgatóhelyettese.

A belépést követően egy érdekes videó bemutatót nézhettünk végig a Magyar Suzuki Művek létrehozásáról, a ma már napi több mint 800 db autót előállítani képes üzemrendszer nagyarányú, folyamatos fejlődéséről és a gyártás folyamatairól. Ezt követően 3 csoportra felosztva és védősisakkal, szemüvegekkel ellátva elindultunk s a mintegy kilométeres úton körbe jártuk a gyárat illetve részletesen megnézhettük a legfontosabb üzemcsarnokokat.(….) Mindegyik csoport esetében profi szakmai vezetőket kaptunk, akik lelkesen és igen komoly műszaki ismeretekkel felvértezve tájékoztattak minket több órán keresztül.

1-szuzuki03_gyarbejarat1_400A látogatást nagy érdeklődés övezte, igen sokat kérdezhettünk a csoport-vezetőinktől, akik igyekeztek mindenre kiterjedő, szakszerű, de a laikusoknak is érdekes válaszokat adni. A gyártás szinte minden állomására bemehettünk, láthattunk azt a modern, szakavatott munkát, ami miatt az esztergomi Suzuki gyárat nemcsak Magyarországon, hanem Európán belül is a világot vezető autómárkák között is az egyik legkiemelkedőbb cégként jegyzik.

Ebéd  a Szent Adalbert  Központban

A közel kétórás autógyári látogatásunkat követően Esztergom történelmi városrészében, a Bazilika szomszédságában, a Szent Adalbert Oktatási és Konferencia Központban költhettük el kiadós és finom ebédünket.

Látogatás a Hittudományi Főiskola Könyvtárában

Szalay Katalin bemutatja a Bencés Hymnariumot

Ezt követően az Esztergomi Hittudományi Főiskola Könyvtárát látogattuk meg, ahol a könyvtár vezetője, Szalai Katalin igazgatónő fogadott bennünket, és mutatta meg a könyvtár kincseit: a restaurált Káldi biblia eredeti kézzel rublikált – lapjait, a Bencés Hymnariumot.

Megköszönjük a kitűnő szakmai tájékoztatót

A könyvtár gyönyörű példája annak, milyen eleganciával tudnak együtt létezni a múlt értékei az új könyvtári dokumentumokkal, a harmonikus könyvtári elrendezés és összkép, és kiváltképp a kivételes panoráma a nagy Duna és a túlparton lévő Párkány irányába maradni készteti az oda látogatókat.

Délután 4 óra körül a könyvtárlátogatás után kettévált a csoportunk és egymást váltva néztük meg a Vármúzeumot és a Keresztény Múzeumot.

Keresztény Múzeum megtekintése

Csoportunk megtekinti a Keresztény Múzeumot

A Keresztény Múzeum hazánk legnagyobb egyházi gyűjteménye, ahol nemcsak magyar, hanem európai festészeti, szobrászati s ezek között is a legnevezetesebb kincsek is láthatóak. Megtekinthető itt Kolozsvári Tamás Kálvária-oltára, a garamszentbenedeki Úrkoporsó és MS Mester Passióképei is.

A múzeumi séta során a szakértő tárlatvezetésnek köszönhetően meg-ismerkedhettünk a középkori festészet fontosabb alkotásaival, témáival, és ami a legérdekesebb: a műalkotások rejtett jelentéseivel, szimbólumaival, a festészeti technikákkal és a kiállított művek történetével.

Séta a Vármúzeumban

Koditek Pál bemutatja a Királyi Kápolnát

A Vármúzeumban Koditek Pál igazgató úr (Cathedrális Tours) kalauzolt végig bennünket. A részletes információkkal és történetekkel teletűzdelt idegenvezetésnek köszönhetően rengeteg hasznos ismerettel lehettünk gazdagabbak és térhettünk haza.

A vármúzeumi utunk során megtekintettük azt a Királyi Kápolnát, ahol első királyunkat, Szent Istvánt is megkeresztelhették, mert Esztergom az államalapítástól IV Béla király uralkodásáig az országunk fővárosa is volt.

A gotikus Vár és a Szent Adalbert székesegyház makettjei

Meghallgattuk a vár feltárásának s az 1930-as évek elejétől a mai napig is tartó renoválásának történetét és a tapasztalatait is. Majd megnézhettük a Fehér Tornyot, ahonnan olyan csodálatos panoráma tárult elénk, hogy a hűvös szél és a sötétedés ellenére is szívesen elidőztünk volna még a csodálatos látványt nézve.

Ezt követően megnézhettük a királyi vár konyháját és a meleg és hideg vizes fürdőt is, amelyet a vár alatt felfakadó termálvizek oda felvezetésével működtettek. Ezt követően a Szent István születése körüli legendák nyomán elnevezett Szent István termet, amely Magyarország egyetlen teljes épségében fennmaradt árpád kori gazdag márványdíszítéssel is ellátott helysége, beleértve a mennyezetet, de azt a padlózatot is, amelyen mi is végig járhattunk.

A Szent István terem 19.században kifestve

A nap végeztével esőben, mégis elégedett arccal tértünk vissza Budapestre, és reméljük, hogy utastársaink is szép emlékekkel tértek haza, és mesélnek a kirándulásról ismerőseiknek is, és családdal, barátokkal együtt maguk is újból visszatérnek a történelmi értékekkel gazdag, kiemelkedő gyűjteményeket őrző Esztergomba.

Nagy Zoltán megköszöni Koditek Pálnak a kiváló vezetést

Külön köszönetet szeretnénk kifejezni Szalai Katalin könyvtárvezető asszonynak, aki átfogóan mutatta be a Hittudományi Főiskola könyv-tárát, annak unikális értékeit, Koditek Pálnak, aki nem csak végig kísért bennünket a Vármúzeum termein, hanem kiváló előadói stílusával  felelevenítette számunkra a magyar árpádkor csodáit és  érzékletesen be is avatott ebbe  bennünket. Továbbá elismerés jár Mészáros Zoltán igazgatóhelyettes úrnak, aki a teljes napon át rendíthetetlenül segített és kalauzolt bennünket, illetve látott el minket értékes információkkal az esztergomi gyűjteményeket illetően, illetve tette gördülékennyé az igen sűrű programunk lebonyolítását.

Az utunk és a szakmai napunk előkészítését, szervezését külön köszönjük Farkas Istvánnak és Nagy Zoltánnak az utastársaink nevében is.

Kiss Annamária
Titkár
MKE MKSZ

Búcsú a kora esti Esztergomtól

A bejegyzés kategóriája: Hírek, Hittudományi Főiskola Esztergom, Kiállítások, Múzeumlátogatás
Kiemelt szavak: , , , , , .