2007. május 31. Richter Műszaki könyvtár
A hirtelen lezúduló felhőszakadás csak a meghirdetett laborlátogatási programot tudta elvenni a mintegy 30 könyvtárostól, akik részt vettek a vállalati könyvtárak májusi Műhelybeszélgetésén, de kíváncsiságukat, beszélgető kedvüket nem – egymás szájából vették ki a szót, amikor megosztották egymással legjobban bevált módszereiket, ötleteiket az ez alkalommal központban álló témával kapcsolatban: milyen területeken, hogyan időzítve és milyen csatornák alkalmazásával épülhetünk be eredményesen a fenntartó cég szakmai és üzleti folyamataiba.
Beigazolódott, hogy nem véletlenül térünk vissza újra és újra a fenntartóval kapcsolatos kérdéskörre, hiszen a vállalati könyvtárak mindegyike szembesül azzal az igénnyel, hogy szolgáltatásainak haszna legyen átlátható, kimutatható és értékelhető – és ezáltal a könyvtár fenntartásának szükségessége megkérdőjelezhetetlen legyen.
A vendéglátó Richter Gedeon Nyrt. Műszaki könyvtára nagyon alkalmas helyszín ahhoz, hogy a résztvevők a gyakorlatban láthassák sok olyan jó megoldásnak a sikeres alkalmazását, amely elfogadottá és elismertté teheti a vállalati könyvtárat a cég szervezetében, szakmai folyamataiban. Az ő beszámolójuhoz csatlakozva az egyik jó ötlet a másik után hangzott el a többi könyvtár gyakorlatából, pl.:
- pályázatfigyelés a cég szakmai területei számára, a pályázatok megvalósulását, sikerességét is nyomon követve
- belső vállalati telefonkönyv kezelése és karbantartása, kompetencia adatokkal is bővítve
- a munkatársak publikációinak feldolgozása adatbázisban és évkönyv formájában való kiadása
- a vállalati projektek figyelése már a tervezéskor, és ehhez információs csomagok felajánlása
- testre szabott versenytársfigyelés elsősorban a termékfejlesztők, az értékesítők és a marketing területek számára
- a szabadalmi joghoz kötelezően kacsolódó dokumentációk kezelésének „megszerzése”
a belső szabályozások, utasítások terjesztése és szolgáltatása a jó visszakereshetőséget biztosító könyvtári integrált rendszerre alapozva (az OLIB pl. még a készítés folyamatát is tudja támogatni) - a használat, a látogatottság, az igénybevétel pontos mérése elengedhetetlen a „fontosságunk” igazolására, de a szolgáltatási struktúra tervezésének is nélkülözhetetlen eszköze
- az információk eljuttatásához fontos a csatornákat, módszereket is testre szabni (papíron, elektronikusan levelesládában, intraneten vagy adatbázisban elérhetően stb.), hiszen minden ügyfél számára más a legkényelmesebben használható
Újra szóba került persze a vállalati könyvtárak és könyvtárosok elnevezése körüli sokszínűség, és az örök téma, a szerzői jog esetünkben alkalmazandó sajátosságai. A következő Műhelybeszélgetésen, 2007. októberében megbeszélésünk szerint ezeket a témákat járjuk majd körül, amiben segítségünkre lesznek a Könyvtári Intézet munkatársai is.
Kóródy Judit