Beszámoló a vállalati könyvtárosok 3. műhelybeszélgetéséről – Fenntartó szakmai és üzleti folyamataiba való beépülés

2007. május 31. Richter Műszaki könyvtár

A hirtelen lezúduló felhőszakadás csak a meghirdetett laborlátogatási programot tudta elvenni a mintegy 30 könyvtárostól, akik részt vettek a vállalati könyvtárak májusi Műhelybeszélgetésén, de kíváncsiságukat, beszélgető kedvüket nem – egymás szájából vették ki a szót, amikor megosztották egymással legjobban bevált módszereiket, ötleteiket az ez alkalommal központban álló témával kapcsolatban: milyen területeken, hogyan időzítve és milyen csatornák alkalmazásával épülhetünk be eredményesen a fenntartó cég szakmai és üzleti folyamataiba.

Beigazolódott, hogy nem véletlenül térünk vissza újra és újra a fenntartóval kapcsolatos kérdéskörre, hiszen a vállalati könyvtárak mindegyike szembesül azzal az igénnyel, hogy szolgáltatásainak haszna legyen átlátható, kimutatható és értékelhető – és ezáltal a könyvtár fenntartásának szükségessége megkérdőjelezhetetlen legyen.

A vendéglátó Richter Gedeon Nyrt. Műszaki könyvtára nagyon alkalmas helyszín ahhoz, hogy a résztvevők a gyakorlatban láthassák sok olyan jó megoldásnak a sikeres alkalmazását, amely elfogadottá és elismertté teheti a vállalati könyvtárat a cég szervezetében, szakmai folyamataiban. Az ő beszámolójuhoz csatlakozva az egyik jó ötlet a másik után hangzott el a többi könyvtár gyakorlatából, pl.:

  • pályázatfigyelés a cég szakmai területei számára, a pályázatok megvalósulását, sikerességét is nyomon követve
  • belső vállalati telefonkönyv kezelése és karbantartása, kompetencia adatokkal is bővítve
  • a munkatársak publikációinak feldolgozása adatbázisban és évkönyv formájában való kiadása
  • a vállalati projektek figyelése már a tervezéskor, és ehhez információs csomagok felajánlása
  • testre szabott versenytársfigyelés elsősorban a termékfejlesztők, az értékesítők és a marketing területek számára
  • a szabadalmi joghoz kötelezően kacsolódó dokumentációk kezelésének „megszerzése”
    a belső szabályozások, utasítások terjesztése és szolgáltatása a jó visszakereshetőséget biztosító könyvtári integrált rendszerre alapozva (az OLIB pl. még a készítés folyamatát is tudja támogatni)
  • a használat, a látogatottság, az igénybevétel pontos mérése elengedhetetlen a „fontosságunk” igazolására, de a szolgáltatási struktúra tervezésének is nélkülözhetetlen eszköze
  • az információk eljuttatásához fontos a csatornákat, módszereket is testre szabni (papíron, elektronikusan levelesládában, intraneten vagy adatbázisban elérhetően stb.), hiszen minden ügyfél számára más a legkényelmesebben használható

Újra szóba került persze a vállalati könyvtárak és könyvtárosok elnevezése körüli sokszínűség, és az örök téma, a szerzői jog esetünkben alkalmazandó sajátosságai. A következő Műhelybeszélgetésen, 2007. októberében megbeszélésünk szerint ezeket a témákat járjuk majd körül, amiben segítségünkre lesznek a Könyvtári Intézet munkatársai is.

Kóródy Judit
A bejegyzés kategóriája: Hírek, Műhelybeszélgetések, Rendezvények
Kiemelt szavak: , , , .
Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*