Az olvasónak mindig igaza van?

Posted by zondaz - július 1st, 2018

Olvasószolgálatos Műhelynap Ceglédbercelen
(Pest Megyei Könyvtárosok Szervezete)

201803_Szervezetielet_Az_olvasonak_mindig_1

Van úgy, hogy a dolgok nem minden részletükben az előre megtervezett módon zajlanak, mégis a lehető legjobban történnek! A 2018. április 25-én rendezett ceglédberceli olvasószolgálatos műhelynapot sokáig emlegetni fogják azok, akik ott voltak. A vendéglátók figyelmessége, a kedves meglepetések, a nyáriasan szép idő, a kellemes helyszín és nem utolsó sorban a résztvevők jó hangulata teszi felejthetetlenné ezt a napot.

65-en regisztráltunk a programra, amelyet azoknak a helyzeteknek a megbeszélésére, feloldására szerveztünk, amikor az olvasónak nincs igaza. Ilyen eset pedig bőven van mindannyiunk tarsolyában. De kezdjük az elején!

A ceglédberceli szépen felújított Kultúrház és Könyvtár előterében várták az érkezőket a vendéglátók, Koglerné Hernádi Ági és Bogyay Katalin, az intézmény vezetője, valamint Kati hét hónapos kisbabája. Szépen megterített asztalok, a kávé és a friss pogácsa illata fogadta a belépőket. A kínáló asztaloknál és az ebéd terítésénél ceglédi kolléganőink szorgoskodtak. Az egymással való találkozások öröme is jól érezhető volt a teremben.

201803_Szervezetielet_Az_olvasonak_mindig_2

Fülöp Attiláné köszöntőjét követően – a program a vendéglátók bemutatkozásával indult. Pető Zsolt, „a falu jegyzője” mutatta be a település múltját és jelenét. Ceglédbercel kétnemzetiségű község, amely büszkén ápolja német hagyományait, a településhez kötődő borkultúrát és a helyi értékeket. Ebből ízelítőt is kaptunk, a Német Nemzetiségi Ifjúsági Együttes műsora köszöntötte a program résztvevőit. A ceglédberceliek bemutatkozását Bogyay Katalin, az intézmény vezetője folytatta, aki a könyvtárukról, a településen zajló kulturális életről beszélt.

201803_Szervezetielet_Az_olvasonak_mindig_3

„Hogy mindenkinek igaza lehessen…” címmel Horváth Judit pszichológus tartott előadást az asszertív kommunikációról, azaz a mások megbántása nélküli meggyőzésről. Meg kell tanulnunk, hogyan kell nemet mondani egy egyenrangú kommunikációs folyamatban úgy, hogy elfogadtassuk a másik féllel az álláspontunkat.

201803_Szervezetielet_Az_olvasonak_mindig_4

Kovács Marianna, a százhalombattai Hamvas Béla Városi Könyvtár igazgatója a könyvtár gyakorlatából hozott példákat, olyan meglepő helyzetekről, amikor olvasói konfliktusokat kellett megoldaniuk. Előadását „Egy őrült? Hiszen mindenki szembe jön!” címmel és egy mesemondóhoz illő történettel kezdte: ”amikor Jézus és Szent Péter a földön járt…” Mivel Jézus és Szent Péter nem oldhatja meg helyettünk az olvasói panaszokat, így a könyvtáros teszi meg. A sok humorral fűszerezett történeteket a hallgatóság nevetése kísérte és mindannyiunk számára ismerős helyzetek megoldásához kaptunk egy másfajta megközelítést.

Ezt követően kiscsoportokban zajlott a munka. Horváth Judit azt a feladatot adta, hogy valós konfliktushelyzetet játszanak el a kollégák úgy, ahogyan az megtörtént, majd olyan módon, ahogyan annak mindkét fél megelégedésére kellett volna megtörténnie. Minden történet bemutatását a könyvtárosokkal történő elemzés, megbeszélés követte.

Közben a művelődési ház udvarán lévő sátor felől ínycsiklandozó illatok érkeztek a terembe és az ebéd is a helyi hagyományok jegyében zajlott. A borjúpörkölt túrós laskával a ceglédberceli ünnepek elmaradhatatlan fogás, mellé a helyi Ungváry László Borrend képviseletében Koglerné Hernádi Ági és a jegyző úr „celebrált” borkostolót. Ittuk „ceglédbercel borát”, a cserszegi fűszerest, majd egy rozé és egy vörös bor kóstolása követte a sort.

201803_Szervezetielet_Az_olvasonak_mindig_5

Ilyen ebéd után nem volt könnyű dolga a délutáni előadónak, Farkas Ferencnek, „Az én könyvtáram” projekt szakmai vezetőjének a program megvalósulásáról és a tervezett fejlesztésekről beszélni. A projekt eddigi eredményein túl, kérésünkre beszél a Pest megyei könyvtárakból érkezett jó gyakorlatokról is, amelyekből mintaprojektek születnek majd.

A program szakmai része a kérdésekre adott válaszokkal lezárult, és folytatódott a ceglédberceli élmények sora. Az asztalra nem csak borjú került, hanem bárány is, a helyi lakodalmak, ünnepek elengedhetetlen édessége. A bárányt levágtuk és farkától füléig megettük, így indult neki a megfogyatkozott csapat a helyismereti sétának, amihez játékos vetélkedőt is kitaláltak a helyi szervezők.

A mostani olvasószolgálatos műhely egyszerre volt szakmai nap és ceglédberceli élménytúra. Bemutatót kaptunk helyi értékekből, vendégszeretetből, kreativitásból, spontaneitásból… Köszönet érte a helyi szervezőknek!

Fülöp Attiláné
PEMEKSZ elnök

Comments are closed.

Blog Home