A Társadalomtudományi Szekció szakmai kirándulása Drezdába

Posted by zondaz - július 1st, 2018

A Társadalomtudományi Szekció 2018. évi szakmai kirándulásának résztvevői Drezdával és Szászország egyéb nevezetességeivel ismerkedtek meg június 12. és 17. között. Szállásunk Drezdában volt, onnan csillagtúra jelleggel jártuk be a látnivalókat.

201803_Szakmaibarangolasok_TTSZ_Drezda_1

Az első napon elég hosszú utazásban volt részünk, hiszen a Brno-Prága közötti autópálya építése sok időt vett el tőlünk, így este már csak egy sétát tehettünk Drezda óvárosában: a Zwinger, a Staatsoper, a Hofkirche, a Residenz­schloss, az újjáépített Frauenkirche, a Fürstenzug (a szász uralkodók felvonulása: 102 méter hosszú fríz), a Brühl-terasz az Elba felett, a Kultúr­palota, két óra hossza alatt bejárható távolság. Több útitársunk sok évtized után látta újra Drezdát, és elcsodálkozott a visszaépített utcák és a beépített terek látványán. Mindenki nagyon vágyott arra, hogy az évtizedekig romokban álló Frauenkirchét eredeti pompájában megnézhesse, ez a következő napon sikerült is. A német mérnökök a megmaradt eredeti köveket bonyolult számítógépes eljárással azonosították, és az új kövek közé, a helyükre tették őket. Ezek a kövek kormosak, feketék, jól láthatók szabad szemmel is.

201803_Szakmaibarangolasok_TTSZ_Drezda_2

A második nap reggelén bővebben ismerkedtünk a drezdai látnivalókkal, és a Kultúrpalotában meglátogattuk a Zentralbibliothek-ot. Egy építészettörténetileg is nagyon érdekes épületet láttunk, melyet 1969-ben adtak át az NDK építőművészetének remekeként. A 103 méter hosszú, 74 méter széles épületet 52 m fesztávolságú réztető borítja. Eredetileg a 2400 nézőt befogadó nagyterem mellett stúdiószínházat, zenekari próbatermet, klubszobákat, társalgókat, kiállítási tereket és más helyiségeket foglalt magába. Az útikönyvekben viszont hiába keressük azt, hogy könyvtárat is tartalmaz, ugyanis a felújított Kultúrpalotába 2017-ben került be a drezdai Zentralbibliothek. A könyvtár a Drezdai Filharmonikusok koncertterme körüli teret kapta meg, több szinten kígyóznak a könyvespolcok és az egyéb médiákat tartalmazó polcok. A hamburgi tervezőirodának figyelembe kellett vennie a könyvtár létrehozásánál az épület műemléki voltát is.

A gyűjtemény modern könyvtári terekkel, modern könyvtári eszközökkel várja az olvasókat helyben használatra és kölcsönzésre is. A terek a különféle korosztályoknak megfelelően berendezettek, van külön gyermek- és ifjúsági olvasóterem is, megfelelő kényelmi bútorzattal, és mindkét helyen szabadpolcos elhelyezéssel várják az olvasókat a „médiák”, vagyis könyvek, folyóiratok, CD-k, DVD-k, filmek, társasjátékok stb. Az ifjúsági részlegen még filmnézésre kialakított kuckó is található, az audio anyag hallgatására pedig sok-sok Sonic Chair áll rendelkezésre kicsiknek és nagyoknak egyaránt.

201803_Szakmaibarangolasok_TTSZ_Drezda_3

A gyermekrészleg előtti erkélyre méhkaptárokat helyeztek el, hogy az üvegfalon keresztül láthassák a gyermekek a szorgoskodó méheket. A felnőttek számára külön olvasó, folyóirat olvasó, kisebb-nagyobb kutatótermek használhatóak számítógépekkel berendezve, és hamarosan laptop kölcsönzés is lehetséges lesz.

201803_Szakmaibarangolasok_TTSZ_Drezda_4

Speciális olvasótermek is találhatók, ezek zömében német gyűjtőkörűek: zene, szépirodalom, Németország útleírásai, művészeti és műszaki könyvek, filmek stb. A hosszú folyosók kiválóan alkalmasak kiállítótereknek, a kijelzőkön folyamatosan felhívják a figyelmet a kiállításokra is. Az összes szolgáltatás (beleértve a másolatkészítést is) az olvasói kártyán keresztül érhető el, fizetés a szintenként elhelyezett terminálokon keresztül zajlik. RFID alapú automata könyvkölcsönző, automata könyvszállító-osztályozó rendszer… igazi XXI. századi könyvtárat láthattunk. Bővebb információt mindezekről a könyvtár honlapján érhetnek el.

A könyvtári látogatás után Meissenbe utaztunk, ahol a várhegyen a Dómot, és az Albrechtburgot, az óváros szép házait néztük meg. Este még egy fotószünet erejéig Moritzburgnál is megálltunk. Harmadik nap délelőtt a Zwingerben lévő kiállítások következtek, az épp átalakítás alatt álló Gemäldegalerie Alte Meister megtekintése után a híres Porcellán gyűjteményt, majd a Matematikai és Fizikai Szalont néztük meg. Délután az Erős Ágost szász fejedelem által épített Elba-parti nyári palota együtteshez, a Pillnitz-palotához utaztunk, estig ismerkedtünk az épületekkel, a kiállításokkal és a gyönyörű parkkal.

A negyedik napon Szász-Svájcba utaztunk. Az Elba partján Wehlennél csodáltuk a Bastei-környéki sziklákat, majd a sziklaplatóra épült, 750 évig bevehetetlen fellegvárat, Königstein várát néztük meg, ahonnan pazar kilátás nyílik az Elba kanyarulataira, és a Szász-Svájc alakzataira is. Délután Pirna városát tekintettük meg, melynek történelmi városmagja ma is olyan, mint amilyennek Canaletto 250 évvel ezelőtt lefestette. A szászországi gótikus templomok híresek a különleges csillagboltozatukról, és a benne lévő műtárgyakról. Pirna temploma azért is különleges, mert a reformáció idejében épült, így a díszítésében is többször találkozhatunk Luther és Melanchton személyével.

Az ötödik napon a középkorban bányászott ezüst ércből meggazdagodott két érchegységi városba utaztunk. Előbb sétáltunk az érchegységi Freiberg óvárosában, majd megnéztük a műemlékekben gazdag gótikus Miasszonyunk székesegyházat, ahol a Szépművészeti Múzeum Román csarnokában másolatban meglévő Arany-kapu eredetije, valamint két csodás oltár, a Tulipán-oltár, és a Bányász-oltár is fellelhető. Délután továbbutaztunk Annaberg-Buchholzba, ahol a környék legdíszesebb gótikus templomát, a Szent Anna templomot csodálhattuk. A templom karzatán az ószövetség jelenetei vannak kőbe faragva, csodálatos csillagboltozata van, és itt van a híres bányászoltár, amelynek táblái a XV. századi bányászélet mozzanatait ábrázolják. E városban lehetett megtekinteni a Városi és bányászati Múzeumot is, sőt néhányan a múzeum alatt elterülő, nemrég felfedezett 500 éves bányajáratokat is bejárták. Az utolsó napon a bazaltsziklára épült Stolpen városába látogattunk, melynek várában 50 évig raboskodott Erős Ágost leghíresebb metresze, Cosel grófnő. Ezután rövid megállásokkal hazautaztunk.

A szekció 40 főnyi csapata tartalmas hat napot töltött Németország dél-keleti részén, maradandó emlékekkel tértünk haza.